תעודת הוקרה הוענקה לניצול השואה סא"ל (מיל') אריה עוז

10.04.18
מערכת את"צ

הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, יושב ראש ״יד ושם״, מר אבנר שלו ויושבת ראש הקרן לרווחה לנפגעי השואה, הגברת לימור לבנת, העניקו אתמול (שני) תעודת הוקרה לסא"ל (מיל') אריה עוז, ניצול השואה במסגרת פרויקט "פרח לניצול".
 
אריה, ניצל מגירוש למחנה מעבר בזכות משפחה הולנדית אשר הסכימה להסתיר אותו בביתם. אבנר עלה לארץ ישראל בשנת 1946, התגייס לצה"ל וסיים קורס טיס בהצלחה. 
 
בהיותו רק בדרגת סרן, מונה למפקדה הראשון של טייסת התובלה מספר 120. בשנת 1976 השתתף כקברניט במבצע אנטבה והועלה לדרגת סגן-אלוף (מיל'). לאריה ולרעייתו בת שבע נולדו שלושה ילדים. משפחת הייצמא שהסתירה את אריה ביקרה בישראל וקיבלה את אות חסידי אומות העולם.

השלושה העניקו את התעודה במסגרת אירוע השיא של הפרויקט המשותף "פרח לניצול", המתקיים מזה 15 שנה. במהלך הפרויקט מקיימים השבוע 8,000 חיילי צה"ל ביקורים אצל 6,000 ניצולי שואה ומעניקים להם תעודת הוקרה, משוחחים איתם ושומעים מהם את חוויותיהם.
 
״אריה, אני מעניק לך תעודת הוקרה והערכה לאחר ששמענו את סיפור החיים המדהים שלך על הישרדות, ולאחר מכן שותפות בבניית היכולת האסטרטגית של מדינת ישראל אשר מבטיחה את קיומה" אמר הרמטכ"ל. "נבנתה פה יכולת עוצמה צבאית שאתה היית שותף בבנייה שלה. ששומעים את הסיפור שלך מבינים את המחויבות שלנו לזכור ולהזכיר את היסטוריית העם היהודי. אני מצדיע לך על העשייה".
 
״מזה 15 שנה שצה״ל מקיים את פרויקט 'פרח לניצול'. פרויקט זה הוא פרויקט מיוחד במינו, היוצר חיבור ורגש בין הניצולים והניצולות לבין הדור הצעיר, החיילות והחיילים שהמפגש ואות ההוקרה יוצרים קשר ביניהם", סיפרה יו"ר הקרן לרווחה לנפגעי השואה לבנת."החיילים עוצרים את פעילותם הצבאית והמבצעית למשך שבוע ימים במהלכו מתקיים יום הזיכרון לשואה ולגבורה ומבקרים ניצולים במסגרת הפרויקט".

"אני יודעת עד כמה הרמטכ״ל, אני והאלופים שהיו איתנו בשנים הקודמות היינו במפגשים מרגשים יחד במסגרת פרח לניצול", הוסיפה, "אמרת לעולם לא עוד, וזה באמת המסר - לעולם לא עוד".
 

"המשפחה שלי היא משפחה לוחמת" הכריז סא"ל (מיל') עוז. "אשתי שירתה בבור חיל האוויר, אני שירתי כטייס בדרגת סא"ל בחיל האוויר, שני בני שירתו כטייסים, האחד עדיין משרת בצבא בדרגת תא"ל והשני דוקטור. נכדי כולם משרתים ביחידות צה"ל גם כן. חינכתי את ילדיי לערכים, שירות בצבא והגנה על המדינה. זה בדיוק מה שאתם - אתם הכבוד של המדינה"