ההנחיות והדגשים של סגן הרמטכ"ל בנושא טיפול בפרט

08.04.19
מערכת את"צ

כשבועיים לאחר הדיון שערך סגן הרמטכ"ל, אלוף אייל זמיר, עם מפקדי היחידות בנושא ביקורת הטיפול בפרט, מתפרסמים לכלל משרתי צה"ל הדגשים וההנחיות בנושא זה.

סגן הרמטכ"ל ציין כי בכוונתו לעסוק באופן אישי בתחום הטיפול בפרט בצה"ל, בנורמות, בנהלי שגרה ובבטיחות והוסיף כי זו חובתו הבסיסית של צה"ל לחייליו ובאחריותם הישירה של המפקדים. אלוף זמיר הבהיר כי הוא רואה קשר ישיר לכשירותו של צה"ל למלחמה וכי החיבור בין נורמות לדרישות מקצועיות גבוהות, למתן מענה איכותי ומכבד לפרט, ובכלל כך יחס אישי ומוטיבציה שזורים יחדיו.

סגן הרמטכ"ל, אלוף אייל זמיר

עוד חידד סגן הרמטכ"ל כי אומנם לא עלו פערים מערכתיים בביקורת, שבוצעה בטרם הדיון, אך על צה"ל להמשיך ולהשתפר באופן הטיפול בפרט, ועל יחידת מבקר צה"ל להמשיך לקיים ביקורות בבסיסים בקבועי זמן קצרים, כדי לשקף תמונת מצב מלאה ובקרה שוטפת בנושא. 

סגן הרמטכ"ל הדגיש מספר נושאים, ביניהם:

  • תנאי מחיה מכבדים - קיימת חשיבות רבה בהכנות המפקדים בכלל הרמות לקראת תחילת תפקידם הפיקודי. החל מנהלי קליטת חיילים ביחידות ודרך יצירת התשתית לתנאי מחיה נאותים ומכבדים לחיילים. יש להפריד בין התנאים בבסיסים לבין אלה בסדרות השטח ובהינתן ומקיימים סדרות שטח קרביות, יש להיצמד להישגים הנדרשים של הסדרה בצמוד לתיק התרגיל, תוך אחריות ישירה של המפקדים לשמירה על בריאות החיילים. בתוך כך, יש להקפיד על שעות שינה, תזונה ומענה לתנאי מזג אוויר.
  • מזון - בראש ובראשונה, לא יהיה חייל רעב בצה"ל, זו אחריות המפקדים. מפקד שחייליו רעבים, כשל בתפקידו. מכיוון שלא קיימת בעיה בכמות ובאיכות המזון בצה"ל, אחת הבעיות המרכזיות היא שלא נותנים לחיילים מספיק זמן לאכול. כמו כן יש לשים דגש על הנושאים הבאים:

1. עדיפות לארוחות סגורות וחמות על פני מנות קרב.

2. היכן שאוכלים מנת קרב, יש לתגבר את הארוחה עם מוצרים מזינים נוספים.

3. צריך לבחון את תכולת מנת הקרב וערכה התזונתי ולהגדילה בהתאם לצורך.

  • חופשות ויציאות - לאור ריבוי חופשות סופ"ש מקוצרות, יש להגדיר באופן ברור באילו מקרים יחזור חייל ליחידתו בנוהל חופשה מקוצרת (מוצ"ש). כל עוד לא מדובר בצורך מבצעי, יש לאפשר לחייל להמשיך את חופשתו. כמו כן, כל חופשה מקוצרת בתקופת ההכשרות תהיה באישור אלוף, וככלל יש להימנע מכך.
  • פגיעות קור - יש לחדד לחופ"לים בצה"ל (בהכשרות ובתפקיד) את סדר הפעולות במדידת עומסי קור, ואת אופן הבדיקה, לרענן את הנחיות הלינה על גבי הקרקע בתקופת החורף, לרבות לינה על רק"ם, ולהדגיש את הצורך בבידוד. יחול איסור על חיילים לבצע משימות שמירה ללא ביגוד חם, הכולל מעיל במהלך תקופת החורף. בנוסף, מחשש לעומס חום כתוצאה מפעילות מאומצת, יבצעו מפקדים בקרה על יציאה למסעות בביגוד חם. 
  • ראיונות חיילים - חלה החובה על מפקדים לראיין את חייליהם מיד עם קליטתם ביחידה. 
  • הגבלת הענישה - ככלל צמצום הענישה. לגבי שעות ביציאה, ניתן להעניש חייל לא יותר משעתיים ביציאה ובתנאי שלחייל קיימת אפשרות להגיע לביתו בתחבורה ציבורית. יש לפרסם הנחיה ברורה בנושא "שעות ביציאה".