יישום המלצות הוועדה לבחינת הקשר עם כתבים המסקרים ענייני צבא

03.09.19
מערכת אתר צה"ל

בחודש ספטמבר האחרון, מינה דובר צה"ל ועדה בראשות כב' השופטת (בדימוס) אילה פרוקצ'יה לבחינת הקשר עם כתבים המסקרים ענייני צבא. הוועדה קיימה תהליך מעמיק ויסודי, וב-22 למאי הגישה דין וחשבון על עבודתה בצירוף המלצותיה בנוגע לממשק של מערך דובר צה"ל עם הכתבים המסקרים ענייני צבא.

הוועדה עסקה באופן תקדימי בסוגיה כבדת משקל הנוגעת להסדרת היחסים שבין מערך דוברות של גוף ציבורי לבין אמצעי התקשורת המסקרים את פעילותו. וזאת, תוך בחינת הפרקטיקה הנוהגת, במסגרתה ניתן מענה ייחודי לקבוצת כתבים ייעודית המסקרת את הגוף באופן נרחב.

במסגרת הוועדה גובש דו"ח מקיף הסוקר בהרחבה את ההיבטים העובדתיים והמשפטיים של הסוגיה תוך גיבוש המלצות מעשיות. דו"ח הוועדה והמלצותיה מניחים תשתית איתנה וסל כלים נרחב בפני גופי הדוברות הציבוריים בכלל, ומערך דובר צה"ל בפרט, בהסדרת יחסיהם עם אמצעי התקשורת.

לאחר קבלת דין וחשבון הוועדה, העמיק ובחן דובר צה"ל את יישום המלצות הוועדה, תוך היוועצות בשורה ארוכה של גורמים הרלוונטיים בצה"ל. עם סיום הליך הבחינה החליט דובר צה"ל לאמץ את המלצותיה העיקריות של הוועדה ולהתניע תהליך למימוש ההמלצות בעבודת מערך הדוברות של צה"ל.

דובר צה"ל רואה חשיבות בכך שהוועדה הכירה בצורך ובהצדקה לקיומה של קבוצה מיוחדת של כתבים המסקרים ענייני צבא, לה ניתן מענה ייחודי על ידי מערך דובר צה"ל ומקבל את המלצתה המרכזית של הוועדה לפיה קבוצת הכתבים המסקרים ענייני צבא תכלול נציגים של אמצעי התקשורת המובילים בישראל, וכי הקבוצה תמנה כ-25 עיתונאים.

באופן זה יישמרו מאפייניה של קבוצת הכתבים כקהילת ידע מקצועית ומעמיקה, שעוסקת בביטחון כעיסוק בלעדי או מרכזי, תוך שמירה על מערכת יחסי האמון בין קהילת הכתבים המסקרים ענייני צבא למערך דובר צה"ל.

לצד זאת יובהר כי כלל הכתבים ואמצעי התקשורת הנושאים תעודת לע"מ ימשיכו לקבל מענה סדור ממערך דובר צה"ל. בהתאם להמלצת הוועדה, קבוצת הכתבים תכלול כתבים העונים על תנאים מוסדיים ואישיים גם יחד.

התנאים המוסדיים - בקבוצת הכתבים יכללו נציגים של אמצעי תקשורת העונים על כלל הדרישות האמורות:

עיתון מודפס, אמצעי תקשורת מקוון המפיץ מידע בכתב או באופן משודר ומוכר בידי לע"מ (לשכת העיתונות הממשלתית), שידורי טלוויזיה ושידורי רדיו;
מפרסם ידיעות חדשותיות באופן יומי;
עוסק בכתיבה צבאית;
פונה לציבור במדינה כולה;
פועלת בו מערכת חדשות ייעודית, קבועה ופעילה;
מקום פעילותו בישראל.
מבין אמצעי התקשורת העונים על התנאים המוסדיים המפורטים לעיל, תיקבע רשימת "אמצעי התקשורת המובילים". בהקשר זה, המליצה הוועדה כי רשימת אמצעי התקשורת המובילים תיקבע בהתאם למספר העיתונאים אוחזי תעודת לע"מ המשתייכים לאמצעי התקשורת.

קול קורא – בקשה להיכלל בקבוצת הכתבים הצבאיים המקבלת שירות מיוחד ממערך דובר צה"ל

לאחר בחינה נמצא, כי קריטריון מספר אוחזי תעודת לע"מ הוא אכן קריטריון חשוב, אך הוא לבדו אינו משקף באופן מלא את מידת ההשפעה והחשיפה של אמצעי התקשורת ואת היותו "אמצעי תקשורת מוביל".

לאור זאת, החליט דובר צה"ל שהכללת אמצעי תקשורת ברשימת אמצעי התקשורת המובילים לצרכי קבלת שירותים מדובר צה"ל, תיקבע על בסיס שקלול קריטריון אוחזי תעודת לע"מ, בשילוב עם קריטריונים נוספים: נתוני המדרוג (רייטינג) והחשיפה, מספר העוקבים ברשתות החברתיות ודירוג השפעה של חברת "יפעת".

יובהר כי רשימת אמצעי התקשורת המובילים תקבע הן בשים לב לשקלול הקריטריונים והן בשים לב לכל קריטריון בפני עצמו. זאת, על מנת להימנע ממצב בו אמצעי תקשורת המוביל באופן מובהק באחד מן הקריטריונים לא ייכלל, בשל שקלול הקריטריונים, ברשימת אמצעי התקשורת המובילים.

אמצעי תקשורת הרואה את עצמו כאמצעי תקשורת מוביל ומעוניין בשילוב עובדיו בקבוצה המיוחדת יפנה בכתב על גבי הטופס המצ"ב בבקשה לצרף לקבוצת הכתבים נציג מטעמו, העונה על התנאים האישיים שיפורטו להלן.

התנאים האישיים – על הכתב מטעם אמצעי התקשורת לעמוד גם בתנאים המצטברים האמורים:

עיסוק בעיתונות צבאית כעיסוק בלעדי, או לכל הפחות כעיסוק עיקרי;
ותק מינימלי של שנתיים לפחות בעיתונאות, תוך מתן עדיפות לעיתונאות בתחום הביטחוני צבאי, או תחום משיק לו כגון תחום מדיני או משטרה;
התחייבות מראש של הכתב הצבאי לשמירת סודיות המידע המועבר מדובר צה"ל, ככל שיידרשו סודיות ומגבלות פרסום מידע;
החזקת תעודת עיתונאי מטעם לשכת העיתונות הממשלתית;
התחייבות לכבד את תקנון האתיקה המקצועית של העיתונות שהוציאה מועצת העיתונות בישראל;
התחייבות להשתתף במרבית פעילויות הקבוצה המיוחדת, כדי שני שליש לפחות.
דובר צה"ל יהא רשאי, בהתקיים נסיבות המצדיקות זאת, לצרף לקבוצת הכתבים המקבלים שירות מיוחד ממערך דובר צה"ל, דרך קבע או לצורך מסוים, כתב או כתבים נוספים (גם אם מאותה המערכת), אף אם אינם עומדים במלוא התנאים הנדרשים.

בנוסף, לדובר צה"ל תהא האפשרות להוציא חבר מהקבוצה אם יתברר שחדל להתקיים בעניינו תנאי מהתנאים האישיים או המוסדיים, או בנסיבות מיוחדות בהן הוא לא עמד בהתחייבויות שקיבל על עצמו, או שהמשך חברותו פוגעת במטרות שלשמן פועלת הקבוצה, או מנימוקים מיוחדים אחרים שירשמו.

לצד זאת, תוקם ועדת השגה שבסמכותה יהיה לדון בהשגות כתבים צבאיים ואמצעי תקשורת על החלטות דובר צה"ל הקשורות בחברות בקבוצה המיוחדת. מאחר ששוק התקשורת הוא שוק דינאמי, המשתנה באופן תדיר ובמהירות, החליט דובר צה"ל לקיים הערכה מחודשת של הסוגיה בעוד שנתיים.

סיכום זה אושר ע"י ר' אמ"ץ. "לאחר עבודה של למעלה משנתיים כדובר צה"ל אני רואה בהמלצות הוועדה ובאופן שהוחלט לממשן הזדמנות להסדרה מיטבית של סוגיה חשובה ומורכבת, באופן שוויוני וענייני, אשר יתרום לשיפור הממשקים בין צה"ל לבין הכתבים המסקרים את עבודתו", סיכם דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס.

קול קורא – בקשה להיכלל בקבוצת הכתבים הצבאיים המקבלת שירות מיוחד ממערך דובר צה"ל

בקשה להצטרפות לקבוצת הכתבים המקבלים שירות ממדור הכתבים הצבאיים