אילו מראשי התיבות שהצעתם ייכנסו למילון הקיצורים החדש של צה"ל?

חודש עבר ויותר מ-700 הצעות שונות הגיעו לתיבת הפניות שנפתחה בשביל חידוש מילון הקיצורים וראשי התיבות של צה"ל. אז אילו מההצעות שלכם היו הכי בולטות? ומה צפוי כעת בהמשך התהליך? כל הפרטים

03.03.19
עומר אלמוזנינו, מערכת את"צ

בשבוע שעבר נסגרה ההרשמה לשליחת הצעות לחידוש מילון הקיצורים וראשי התיבות של צה"ל, וההיענות הגבוהה הצליחה להפתיע גם את האנשים שמאחורי המהלך. 

"קיבלנו יותר מ-700 הצעות דרך פניות באתר צה"ל ובאמצעות הדוא"ל הצבאי שלנו", חושפת ראש תחום העריכה והמינוח בצה"ל, רעות גרוס, ומודה שהציפיות שלה היו רחוקות מהתוצאות: "חשבתי שלא נקבל יותר מ-200 הצעות, עכשיו אני מעריכה שייכנסו בסביבות ה-400 הצעות, והיד עוד נטויה".

"המשך התהליך ייקח לנו כמה חודשים טובים מעכשיו", היא מסבירה. "כעת, נעסוק במיון, בסינון ובעריכת ההצעות. נתחיל קודם כול בבדיקה האם ההצעה מופיעה כבר במילון הנוכחי. אם לא, זה כבר עבר את השלב הראשון בדרך לכניסה לספר המחודש".

"אם אני לא בטוחה בנוגע לביאור של קיצור מסוים, האם הוא שמין ואמין", מדגישה גרוס, "אגש לאשר את הפירוש ישירות מול מפקד היחידה הרלוונטית שממנה הגיעה הקיצור".

"אחרי המיון הראשוני", ממשיכה גרוס, "נחלק את ההצעות שהתקבלו לשלוש קבוצות: ערכים חדשים לגמרי, הוספת ביאורים לערכים קיימים ותיקונים ועדכונים שונים בערכים קיימים. כך נתחיל לשבץ ולערוך את המילון הקיים".

כמובן שהיו כמה הצעות שראש תחום העריכה והמינוח לא יכלה להתעלם מהן. "תחב"ץ", המילה המוכרת לכולנו כתחבורה ציבורית, כלל לא מופיעה בגרסה האחרונה של המילון, כמו ערכים שמישים ומקובלים נוספים שלא קיימים עדיין במילון. אם תתאמצו, תוכלו לאתר אותה במילון הנוכחי כ"תח"ץ", או "ת"ץ", או פשוט להמתין למהדורה המחודשת.

בין ההצעות שתפסו את עיניה של גרוס תמצאו בעיקר קיצורים המסתיימים באות שי"ן, אך גם כמה נוספים:

  • דרכ"ש (דרכי התקשרות)
  • מג"ש (מגיש שיעור)
  • שמכ"ש (שמירת כשרות)
  • פקמ"ש (פיקוד משימה, המופיע כרגע במילון כפקודת משימה)
  • פתח"ש (פתיחת שבוע)
  • קמה"ק (קורס מפעילות האמר קרבי)
  • ע"ע (בפירוש הנוסף של עבודות עפר)


"הרגשתי שאנשים ממש נרתמים לעניין, הם מרגישים שזה חשוב, פותחים את המילון, מעיינים בו, מגלים שדברים לא קיימים וחשוב להם שהם ייכנסו", מסכמת גרוס בסיפוק. "חלקם אפילו שואלים ומוודאים 'האם ההצעה שלי תיכנס'?, וזה מוכיח עד כמה המילון שמיש ורלוונטי. שיתוף הפעולה הפתיע אותנו לטובה, והיה ממש מעל ומעבר למצופה".