ביקורת פורום מטכ"ל בבסיסי צה"ל יוצאת לדרך - כל הפרטים

24.11.19
מערכת את"צ

בתום תהליך מקיף בן חצי שנה, במסגרתו נערכו ביקורות במחנות צה"ל השונים, תחל היום (ראשון) ביקורת פורום מטכ״ל לבדיקת שיפור החזות והנראות של יותר מ-180 מחנות צה"ל, ביקורת שמהווה את שיאו של תהליך המוכנות.

המסדר ייערך בראשות ראש המטה הכללי, רא״ל אביב כוכבי, בהשתתפות פורום המטה הכללי ומפקדים בדרגת תת-אלוף. במסגרת התהליך המקדים, מונו צוותי פעולה לבדיקת המחנות והכנת התהליך. בכל צוות בדיקת מחנות צה״ל חברים אלוף ושלושה קצינים בדרגת תא״ל, אשר נבחרו להוביל את המשימה מתוך כלל האגפים והזרועות. הביקורת כוללת מסדרים במחנות צה"ל, שיחות עם מפקדי היחידות, סיור של צוותי הביקורת במוסדות היחידה ושיחת מפקדים וחיילים.

בין המחנות הכלולים, ייבדקו מחנות קבע, מחנות ההדרכה, מחנות האימונים והמחנות המבצעיים בצה״ל. "חשוב להגיד שהמסדר הוא חלק מתהליך מתמשך בצה"ל והיו כבר ביקורות והחלטות בנושא, גם של רמטכ"לים קודמים", מספר רמ"ח שוה"ם ותשתיות, אל"ם מיקי בן חמו. "בחרנו מספר פרמטרים לבחינה - נראות וחזות, משקיות המחנה, בטיחות, אבטחה, יזמות וחדשנות בתחומי המחזור והאקולוגיה".

אז איך נראה תהליך הביקורת? אל"ם בן חמו מסביר: "המתכונת מאוד פשוטה ודי קצרה - הצוות נכנס, מבצע שיחה עם מפקד היחידה ומתלווה אליו. אחר כך מתקיים סיור בבסיס ומעבר על העמידה בפרמטרים, הענקת הציון הנדרש, שיחת חתך, סיכום קצר ומעבר ליחידה הבאה".

בסיסי צה"ל (אילוסטרציה)

לאחר סיכום הביקורת ושקלול הציונים, יוצגו ממצאי המסדר עם המלצות למועמדות היחידות לפרסי הרמטכ״ל. בשלב הבא, הצוותים ידרגו את המחנות העומדים בקריטריונים ואת אלו שביצעו את קפיצת המדרגה הגבוהה ביותר מאז הביקורת האחרונה. 

"המסדר בא לשדר כמה ערכים מרוח צה"ל", מפרט רמ"ח שוה"ם ותשתיות, "ראשית, ערך כבוד האדם, וההבנה שהסביבה של האדם בכלל והלוחם בפרט צריכה להיות מכבדת מבחינת נראות, משקיות ובטיחות. בנוסף, בא לידי ביטוי ערך האחריות - אחריות צה"ל לחייליו, אחריות של היחידה, ואחריות של הפרט לבסיס ולרכוש צה"ל. מתלווים לאלו גם ערך המשמעת, ערך הדוגמה האישית וערך נוסף, שלא מופיע ברוח צה"ל אבל זה המקום לדבר עליו - קפדנות ודייקנות". 

בסיסי צה"ל (אילוסטרציה)

ההכנה למסדרים בכלל הבסיסים נעשתה בשיטת "עשה זאת בעצמך", לדברי אל"ם בן חמו. כל הניקיונות והכנת הבסיסים לעמידה בפרמטרים נעשתה בתוך צה"ל, באמצעות החיילים והמפקדים - ללא משאבים חיצוניים או קבלניים. 

"עוד דבר יפה הוא שהצוותים הם הטרוגניים - מפקד חיל האוויר יכול למצוא את עצמו עם תא"ל מזרוע היבשה, מאמ"ן או כל מקום אחר - כך המפקדים בודקים גזרות שהם לא עוסקים בהן ביום יום, ומאפשר חשיפה רוחבית של כל מחנות צה"ל".

בסיסי צה"ל (אילוסטרציה)

"פתחנו חמ"ל בו מדווחות התוצאות בזמן אמת", מגלה אל"ם בן חמו, "פיתחנו אפליקציה אליה מוזנות התוצאות ובכל סוף יום נשלח דו"ח מסכם למפקדים. מדובר בתהליך חשוב מאוד ובמהלך השבוע הקרוב נבצע אותו עד תום, כדי לשדרג ולחזק את המוכנות של צה"ל".