טקס "דגלון לנופל" בהר הרצל. השידור המלא

26.04.20
מערכת את"צ

טקס "דגלון לנופל" התקיים מחוץ להיכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל שבהר הרצל בירושלים. האירוע נערך במעמד הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, ראש אכ"א, אלוף מוטי אלמוז, ממלא מקום מפכ"ל משטרת ישראל, ניצב מוטי כהן, ראש המוסד, מר יוסי כהן, ראש השב"כ, מר נדב ארגמן, ממלא מקום נציב שירות בתי הסוהר, גונדר אשר וקנין, סמנכ"ל וראש אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, מר אריה מועלם, יושב ראש ארגון "יד לבנים", מר אלי בן שם ויושבת ראש ארגון אלמנות ויתומי צה"ל, הגברת תמי שלח.

 פרויקט "דגלון לנופל" הוא מסורת הנערכת מזה 19 שנים, המבקשת להוקיר ולכבד את הנופלים אשר חרפו נפשם למען הגנה על שלומה וביטחונה של מדינת ישראל.

מסיומו של הטקס בהר הרצל ועד לכניסתו של יום הזיכרון לחללי צה"ל, תושלם הנחתם של דגלוני מדינת ישראל, יחד עם פרח ונר על קבריהם של כל חללי מערכות ישראל בבתי העלמין הצבאיים ובחלקות הצבאיות. לאור הנחיות משרד הבריאות, הטקס נערך במתכונת מצומצמת וללא קהל.

"הטקס הנוכחי פותח את אירועי יום הזיכרון, אך הפעם, משפחות יקרות, איננו יכולים לחלוק אתכן את הכאב ולהשתתף בזיכרון באמצעות מגע יד וקשר עין", פותח הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, "אבל אנחנו רואים את הפנים, את העיניים, את הכאב ואת הסערה שבתוך הנפש".


 

"ההחלטה על הסגר קשה מאוד, אני מבין אתכן, אבל היא מוצדקת וחשוב לכבד אותה. המרחק לא מונע קרבה או הזדהות עמוקה עם הצער, וגם בתקופה מיוחדת זו, נעשה הכל כדי להישאר בעבורכן משענת יציבה", הוסיף רא"ל כוכבי.

"יש לנו מחויבות עמוקה לנופלים ואליכן, וחרף כל המגבלות", דייק הרמטכ"ל, "גם השנה יבקרו מפקדי צה"ל וחייליו כל חלקה וכל קבר, יניחו עליהם את דגל ישראל המעוטר בסרט שחור, ויעמדו דום על מנת להתייחד עם יקיריכן. אלפי הדגלים שיונחו על קברי הנופלים, יהפכו למגש המסמל את המחיר הכבד שמשימת ההגנה על מדינת ישראל גובה מאתנו".

"ההקרבה של חללי צה"ל אפשרה את החיים במדינה בטוחה ועצמאית", מצהיר הרמטכ"ל, "וגם בימים אלה, אנו יכולים להתגאות, ולומר שלוש מילים המסמלות את הניצחון הגדול מכולם: "יש לנו מדינה".

"זוהי זכות פרטית של כל אחד ואחת מאתנו, אך זוהי קודם כל זכות טבעית של עם שלם, שאנשיו זכו לתקוע דגל ולנטוע מטע, להקים בית ולהכות שורשים; והשורשים העמיקו והסתעפו ורובם אינם נראים- הם האומץ, המסירות ואהבת העם והארץ שברוחם פעלו הנופלים, ולאורם פועלים מפקדי צה"ל וחייליו גם היום", הדגיש רא"ל כוכבי. בדרכם אנו ממשיכים, מלאי נחישות וחדורי מטרה, נכונים להמשיך ולמלא את המשימה- הגנה על מדינת ישראל.

"זהו ייעודנו העליון וגם בתקופה הזו, אנו ממשיכים לעמוד על המשמר, בכל הזירות, באוויר, בים וביבשה; בצפון, בדרום ובמרכז. מסכלים פיגועי טרור, מנטרלים איומים, ובונים את כוחו של צה"ל לטווח הקצר והארוך", סיפר הרמטכ"ל. "בניהם של הנופלים ונכדיהם התגייסו לצה"ל וליחידות הקרביות, לחמו ושירתו את המדינה. אנו מציינים בימים אלו עשרים שנה לסיום הלחימה באזור הביטחון בלבנון. רבבות לחמו שם, רבים נפצעו ונהרגו".

"השנים עוברות", סיכם רא"ל כוכבי, "ואני מבין פחות ופחות מהיכן שואבים את הכוחות כדי להתמודד עם אובדן בן ובת, אך אני מבין יותר ויותר מה הם חיים בעלי משמעות".