מהנפוליאונצ'יק דרך ההוצ'קיס ועד ל"עוזי". ביכורים - גרסת צה"ל

כולנו מכירים את הטנק, את קורס הטיס ואת המחשב הצבאי, ולפעמים זה מרגיש כאילו הם כאן כבר מאז ומעולם. אבל אי פעם חשבתם - מתי הם פגשו את צה"ל לראשונה? יצאנו למסע בזמן והבאנו לכם ביכורים 

27.05.20
עומר אלמוזנינו, מערכת את"צ

הרמטכ"ל הראשון 

לאחר הקמת צה''ל בחודש מאי 1948, מונה רא''ל יעקב דורי לרמטכ''ל הראשון. דורי שימש קודם כמפקד ''ההגנה'', והוביל את המאמץ הצבאי במלחמת העצמאות. יסודות צה''ל כארגון צבאי מודרני הונחו, ובתום המלחמה בוצעו התאמות במבנה הכוח גם בשגרה.

ההשבעה הראשונה 

אין מי שלא מכיר את צמד המילים "אני נשבע!" - עם הנשק ביד אחת, וספר התנ"ך ביד השנייה, נשבעים חיילי צה"ל למדינת ישראל אמונים כבר יותר משבעה עשורים. אבל מאיפה בכלל הגיע המנהג הזה? חזרנו אחורה בזמן, וגילינו מה קרה שם ביוני 1948.

הטנק הראשון

אז נכון שלא כולנו שריונרים, אבל אין אחד שלא מכיר את הטנק - כלי הרכב הצבאי כנראה המפורסם ביותר. אבל מה אנחנו באמת יודעים עליו? מה המשקל שלו, כמה לוחמים נכנסים בו יחד, ובאילו מלחמות הוא לקח חלק? קבלו את הטנק הראשון שהגיע לצה"ל ב-1948, ואת כל אלו שהגיעו אחריו. נסיעה בזמן.

 

 החטיבה הראשונה 

חטיבת גולני הוקמה בפברואר 1948 בעקבות פיצול חטיבת ''לבנוני'' של ''ההגנה'', והייתה מופקדת על הגנת צפון הארץ. החטיבה לקחה חלק פעיל במלחמת העצמאות ותפסה חלק משמעותי בכל המלחמות והמבצעים מאז הקמת צה''ל. גולני היא חטיבת החי''ר הסדירה היחידה בארגון שפועלת ברציפות מיום הקמת צה"ל.

התקיפה הראשונה של חיל האוויר 

כ-70 שנים חלפו מאז מאי 1948, בה נערכה תקיפת חיל האוויר הראשונה בגשר "עד הלום". בגיחה מלאת תושייה ותעוזה, עצרו ארבעה מטוסי "מסרשמיט" שיירה של מאות כלי-רכב מצרים שהיו בדרכים לתל-אביב. 

התותח הראשון

הנפוליאונצ'יק הוא התותח הראשון בצה"ל אי פעם, והוא היווה את עיקר המערך הארטילרי במלחמת העצמאות. מדובר בתותח הרים צרפתי שהיה פופולרי בעיקר במלחמת העולם הראשונה, ונועד לשימוש בתוואי שטח הררי, בזכות הקלות שבה היה ניתן לפרקו ולהובילו לאזורים גבוהים שתותח רגיל אינו יכול להגיע אליהם בשל משקלו הרב וחסר ניידותו. שמו של התותח נבע מהמראה העתיק שלו ושורשיו הצרפתיים.

רוצים לדעת עוד על התותחים בצה"ל? לחצו כאן.

הטייסים הראשונים 

באביב 1949, לראשונה בתולדותיה של מדינת ישראל, קיבלו 16 חניכים כנפי-טיס. ארבעת הבוגרים הראשונים סיימו ב-14 במארס 1949 במסגרת טייסת "הקרב הראשונה" בבסיס חצור את הקורס שבדיעבד קיבל את הכינוי "מינוס 2". הבוגרים של קורס זה החלו באימונים עוד בצ'כוסלובקיה. קורס הטיס הרשמי הראשון למעשה נפתח רק בפברואר של שנת 1950, ולכן הספיק להיות בחיל האוויר הישראלי גם טייסים בוגרי קורס "מינוס 1", שהגיע לסיומו ב-10 במאי 1949.

סיום קורס הצניחה הראשון

בינואר 1950 הסתיים בתל נוף המחזור הראשון של קורס הצניחה בצה''ל. את הקורס סיימו 20 חניכים, בניהם המפקד הראשון של גדוד 890 בחטיבת הצנחנים. במהלכו, עברו החניכים תכנים של הכרת המצנח, התנהגות במטוס, התנהגות באוויר ועוד.

אז כן, זה הרגע שכל צנחן מדמיין עוד בלשכת הגיוס, או אפילו קודם. חלקם אולי חוששים מהצעד שיעשו אל שפת המטוס, וחלקם כבר לא יכולים לחכות לתחושה הזו של בין שמיים וארץ. אבל מה שבטוח, זה שאת הצניחה הראשונה שלהם - הם יזכרו תמיד. ליווינו את נוב' 18' בחוויה הבלתי נשכחת וגילינו - איך זה מרגיש לרחף?

 התת מקלע הישראלי הראשון - העוזי נכנס לשימוש לראשונה

באפריל 1955 מסגרת מצעד צה''ל שנערך ביום העצמאות השביעי למדינת ישראל, הוצג לראשונה רובה התת-מקלע החדש של צה''ל - העוזי הישראלי. הוא נקרא על שם מפתחו - עוזי גל, שהחל בתכנון כבר בסוף שנות ה-40. בעקבות החלטת הרמטכ"ל כי קיים צורך בהחלפת רובה ה-"סטן" המיושן שהחזיק צה"ל באותה עת, נבחנו מספר נשקים, עד שלבסוף הוא נבחר כרובה החי"ר הבא של צה"ל.

 הצוללת הראשונה 

בדצמבר 1959 הגיעה לארץ הצוללת הראשונה של זרוע הים – אח''י תנין. הצוללת הייתה בשירות כ-8 שנים, וחיזקה את המערך הקרבי של הזרוע. במלחמת ששת הימים הובילה הצוללת את לוחמי שייטת 13 לפעולת ''אלכסנדריה'' במצרים.

המחשב הצה"לי הראשון

קשה לנו לדמיין את החיים בלי מחשבים - הם איתנו בכל מקום, החל מחיי היום יום שלנו ועד לצבא. אבל בעבר, כמובן שהתמונה הייתה שונה לגמרי. אז מה קרה ברגעים בהם "גויס" המחשב לשורות הצבא? חזרנו במנהרת הזמן עם מפקד ממר"ם ואחד מוותיקי היחידה, שסיפרו איך נראית מהפכה טכנולוגית ב-1961, ומה השתנה מאז ועד היום.

אם הייתם רוצים לדעת יותר על המחשב הצבאי הראשון, לחצו כאן.

 יירוט ראשון למערכת "כיפת ברזל"

באפריל 2011, הצליחה מערכת ''כיפת ברזל'' ליירט רקטת גראד שנורתה מרצועת עזה לאשקלון, וסייעה בזיהוי המיקום ממנה נורתה. זה היה היירוט הראשון בעולם של טיל לטווח קצר. כיום סוללות ''כיפת ברזל'' הן חלק חשוב בנטרול איום הרקטות.

אלופה ראשונה בצה''ל

בחודש יוני 2011 מונתה אורנה ברביבאי לראש אגף כוח אדם, ובכך הפכה לאלופה הראשונה בצה''ל. היא שירתה בתפקיד שלוש שנים, לאחר שבמהלך שירותה מילאה שורה של תפקידים במערך משאבי האנוש.

החטיף הצה"לי הראשון

מה הטעם של כוח מתפרץ? יכול להיות ששוקולד או חמאת בוטנים, שהם גם הטעמים הנבחרים של חטיף האנרגיה הצבאי הראשון שפותח ב-2019 באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה. כן, בדיוק מה שקראתם. בצה"ל עבדו תקופה וייצרו מאכל ייחודי, שתכליתו לאפשר לכוחות בשטח להתחזק בכל נקודה - וללא צורך להמתין לאספקה. 

בזמן אימון, תרגיל או לחימה, הלוחמים נמצאים במאמץ פיזי מוגבר, ולא פעם אספקת מוצרי מזון עתירים באנרגיה מהווה אתגר. כאן בדיוק נכנס לתמונה ה-"Soldier Fuel", או "דלק ללוחמים" בתרגום חופשי. החטיף על פניו נראה סטנדרטי, אך למעשה מכיל אנרגיה ורמת חלבון גבוהה - שתסייע לתפקוד השוטף במשך יממה, מבלי שיזדקק לסוג אחר של מזון. כדי להבין את סדרי הגודל - אכילת שמונה חטיפים כאלו בלבד, מהווים כמות אנרגיה וערכים השווה לתזונת הלוחם במשך יממה שלמה.

רוצים לדעת עוד על החטיף הצה"לי? לחצו כאן.


תפיסת הקו הראשונה של כל חטיבת כפיר בעזה

הם אומנם כבר מכירים את הגזרה היטב - אבל הם מעולם לא תפסו בה קו כולם בבת אחת. ב-2020, קרה דבר ייחודי - זו הייתה הפעם הראשונה בהחלט בה חטיבת כפיר כולה תפסה קו על הגדר. בארבעה חודשים אינטנסיביים במיוחד של כפיר בעזה, את המפגעים הבודדים החליפו ארגוני טרור מבוססים, ואת מעברי הגבול - גדר המערכת. אחרי שני סבבי הסלמה עצימים, סיכול ניסיונות חדירה ולילות ארוכים בהם לא עצמו עין, האריות סיכמו את התקופה כמוצלחת ואת ההתנהלות כמקצועית, והמשיכו ליעד הבא בחטמ"ר אפרים.

רוצים לדעת איך עברה עליהם התקופה? לחצו כאן.