מתחסנים נגד קורונה? זה בדיוק מה שאתם הולכים לעבור

במהלך החודשים הקרובים יגיעו משרתי צה"ל אל מתחמים ברחבי הארץ ויוכלו להתחסן נגד נגיף הקורונה. הצטרפנו לסיור עם ראש אט"ל באחד מששת מתחמי החיסונים הראשונים שנפתחו, ושמענו ממנו איך זה הולך לעבוד

28.12.20
ינון שלום יתח, מערכת את"צ

הבוקר נפתחו, בהובלת אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה וחיל הרפואה, ששת מרכזי החיסון הראשונים של צה"ל - ובמהלך החודשים הקרובים הם צפויים להתרחב לכדי 17 מתחמים, אליהם יגיעו משרתי צה"ל כדי להתחסן בחיסון הקורונה (בהתאם לתיעדוף המטכ"לי).

לצד זאת, ביחידות גדולות, בהן יותר מ-1,000 משרתים - יתחסנו החיילים במרוכז ביחידה, בתהליך שייארך מספר ימים. ביחידות בהן לא יוקמו מתחמים, ישונעו המתחסנים למתחם ייעודי באמצעות מערך היסעים מיוחד, שאירגנה חטיבת הלוגיסטיקה באט״ל. 

 

על פי מדרג ההתחסנות, צה"ל יחל בחיסון סגלי הרפואה ואוכלוסיות בסיכון, בהתאם לחלוקת החיסונים באזרחות. בהמשך, ובהתאמה להגברת קצב החיסונים בקרב האוכלוסייה הכללית, ימשיכו לחסן את כלל המשרתים על פי מדרגות הפעלה שהוגדרו, בתיאום עם משרד הבריאות ובהתאמה לכשירות המבצעית של צה"ל.

לאלה שיגיעו למרכזים, מצפה תהליך הכולל ארבעה שלבים פשוטים:  

  • תחנה ראשונה: בקרת הכניסה

כבר בכניסה למתחם, יבוצע תהליך זיהוי המוודא שהחיילים שהגיעו אכן הוזמנו למקום. אל מתחמי החיסונים יגיעו כלל החיילים המוזמנים.

על מנת לנצל עד תום את כל מנות החיסונים הוזמנו 120% מחיילים על מנת למצות את כלל מנות החיסון שהוכנו- מתוך עיקרון שחייל יחכה לחיסון, ולא להפך.

חיסוני הקורונה רגישים במיוחד, מרגע הוצאת מגשי החיסונים מהקירור - יש שעתיים בלבד עד שפג תוקפם. "אנחנו חייבים לעבוד באופן שיטתי. יש לנו מערכות בקרה שיווסתו את הטמפרטורה, וכל המערכת עובדת כך שתוך 20 דקות מרגע הכניסה למתחם, החייל כבר בחוץ - ומחוסן", מסביר ראש אט"ל, אלוף איציק תורג'מן - שבא גם הוא להתחסן באחד מהמתחמים. 

 

  • תחנה שנייה: עמדת התשאול

מיד אחר כך תגיעו לתחנת התשאול, שם תירשמו בתוך המערכות, תציגו את השאלון שמילאתם באפליקציה ייעודית למתחסנים ותענו על מספר שאלות (פרטים אישיים, אלרגיות, וכו') - כך יהיו בטוחים במתחם שכל המתחסנים עומדים בקריטריונים הדרושים. 

"הדיוק והיסודיות הם העקרונות המובילים במבצע", אומר ראש אט"ל, "הנתונים שייכנסו למערכות התשאול מתחברים למערכת מרכזית של מנהלת החיסונים, וכך אנחנו יודעים לעקוב גם אחרי כל תהליך חיסון פרטני וגם אחרי תמונת המצב המלאה והמדויקת בכל זמן נתון". 

  • תחנה שלישית: עמדת החיסון

לאחר שתסיימו את התשאול, תיכנסו אל צמד החובשים שיזריקו לכם את החיסון. החיסונים מוכנים מבעוד מועד בחדר צמוד ובהם כמות מזרקים ייעודיית לכמות החיסון הדרוש. כל מה שצריך לעשות הוא לנשום עמוק ותוך רגע כבר תקבלו סוכרייה (באמת) ותוכלו לעבור אל חדר ההמתנה. 

  • תחנה רביעית: חדר ההמתנה

עם קבלת החיסון תעברו אל עמדת ההמתנה - בה תחכו תחת השגחה במשך כרבע שעה, לרשותכם יעמדו אחות וצוות רפואי, שיוודאו שאתם בסדר. "מרגע הכניסה ועד היציאה, כל חייל באחריותי - ואנחנו נוודא שכולם בריאים, שלמים ויכולים לחזור לשמור על המדינה", מצהיר אלוף תורג'מן. 

אחרי רבע שעה, תיבדקו שאתם אכן בריאים ושלמים - ותהיו מוכנים לחזור לפעילות רגילה. מנת החיסון ניתנת בשתי פעימות, ולכן תזומנו ותתבקשו לחזור אחרי שלושה-ארבעה שבועות לקבלת המנה השנייה, שתבטיח כי אתם מוגנים מהשפעות הנגיף. 

את הזימון החוזר, בדיוק כמו הראשון, תקבלו באמצעות הודעה - ואת התהליך, אותו כבר תכירו בעצמכם, תעשו בשנית - באותה הדרך, עם אותם החיסונים בדיוק. "כלל מנות החיסונים יחולקו לשניים - כך שכל מתחסן יקבל את הפעימה השנייה מאותו סוג המבחנה". 

האחריות להתחסן אדירה, כך מסכם אלוף תורג'מן בפשטות ונחרצות: "היום, בכך שנתחסן, נגן על עצמינו, על משפחתינו, ונשמור על כשירות צה״ל להמשיך במשימותיו ולהגן על המדינה".