"תעשו כל מה שצריך כדי שתאונה כזו לא תחזור"

היום הזה, בראשות סגן הרמטכ״ל, איחד את כלל סגני היחידות בצה"ל, והתקיים הפעם באופן מקוון: מיישור קו והצגת שינויים בתרבות התחקיר, דרך בטיחות בתקופת הקורונה ועד לעדכונים מבצעיים ומודיעיניים. אבל החלק החשוב ביותר היה ללא ספק השיחה עם אביו של רון אליהו עובד ז״ל, שנהרג בגיבוש צנחנים, וביקש להעביר מסר - שלא הותיר אף מפקד אדיש

18.11.20
עינב גרינברג כהן, מערכת את"צ

״שלום לכולם, אני מקווה שכולם שומעים אותי בכל החד״נים״, כך פתח הבוקר סגן הרמטכ״ל, אלוף אייל זמיר, את הפורום שאיחד את כלל סגני היחידות בצה״ל, ונערך הפעם ב-vc בשל הגבלות הקורונה.

"המטרה של הכנס הזה", הכריז אלוף זמיר בפני יותר מ-150 הקצינים הבכירים, "היא לטעון אתכם, הסגנים, במידע הכי רלוונטי לנושאים האלו - האתגרים איתם ממשיך צה"ל להתמודד בזירות השונות, ותהליך קידום תר"ש 'תנופה'".

בלי לבזבז זמן, הסגנים פתחו את היום בסקירה מבצעית של רח״ט מבצעים, תא"ל ירון פינקלמן, על כלל הגזרות, ההצלחות המבצעיות והנתונים המדויקים. אחריו, קיבל לידיו את המושכות רח״ט מחקר, תא"ל עמית סער, שהציג ארבעה גורמים מרכזיים המעצבים את תמונת המצב המודיעינית העדכנית, ודיבר בין היתר על השפעת הקורונה על הכלכלה של מדינות האויב.

החלק השני של הכנס עסק בנושא הבטיחות בצה״ל, בהובלת הקבט״ר. ״הבטיחות בצבא נוכחת בכל משימה ואנחנו נדרשים להעצים את הנושא ולעסוק בו - בין אם בנסיעה שגרתית או בפעילות מבצעית״, הבהיר תא"ל גברעם הגלילי.

"היעדים המובילים בתחום הבטיחות השנה למינוף הם בטיחות בדרכים, בחופשה ובשירות, בטיחות באימונים, עבודה באש ותרבות התחקיר", המשיך תא"ל הגלילי, "כשיורדים לפרטים ומקפידים רואים תוצאות. כמות הנפגעים בצה"ל ירדה בעשרות אחוזים לאורך השנים - בנושא בטיחות בדרכים ובכל חתך אחר. ועם זאת, אנחנו לא שוקטים על השמרים ופועלים לילות כימים על מנת להוריד את כמות הנפגעים".

האדם הבא שנשא דברים לא השאיר אף אחד אדיש - מוטי עובד, אביו של רון אליהו עובד ז"ל, מועמד לשירות ביטחון שנהרג במהלך גיבוש לחטיבת הצנחנים באפריל 2019, על ידי אוטובוס שהתדרדר ופגע באוהל בו שהה: ״אני מאוד מתרגש להיות פה, ועושה את זה מתוך אמונה שהדברים יגיעו אליכם, ויביאו לשינוי. הייתי בעצמי מפקד שנים רבות, כולכם מפקדים, ולכן אדבר אליכם כמפקדים - האירוע הזה טרגי, אפשר ללמוד ממנו כדי למנוע אובדן חיים".

״אני בקשר עם כל המפקדים, בחרנו לחיות בתוך הדבר הזה״, הוא הדגיש ואמר: ״אני לא מחפש אשמים - אני רוצה שתפיקו לקחים, שתעשו כל מה שצריך כדי שתאונה כזו לא תחזור. צריך להפוך את כלי התחקור לתרבות ודרך חיים בצה״ל. אל תחכו לאסונות כדי לתחקר; תהיו מקצועיים ומקצוענים במה שאתם עושים, אל תוותרו או תקחו את הדברים כמובנים מאליהם - בטח שלא במשימות השגרתיות״.

״פעם הייתי אומר שאחריות קיימת מהרגע שחייל נכנס לש״ג ועד שיוצא משם - היום אנחנו מבינים שזה הרבה לפני זה״, חיזק סגן הרמטכ״ל, והודה למוטי על דבריו החשובים.

הכנס המשיך בהצגת תחקיר גניבת אמל״ח מנשקייה, הפקת לקחים מביקורות צה״ל בתחום המזון והתמודדות עם נגיף הקורונה ומקרי תחלואה שונים.

מפקדת יחידת שחר באגף התקשוב וההגנה בסייבר, אל״ם טלי כספי-שבת, חשפה את האתר החדש ׳הצב"ר׳, שייכנס ממש בקרוב לשימוש של כלל המשרתים: "מדובר באתר בו יזינו החיילים את התשובות לשאלות הסטנדרטיות והמוכרות בנושאי הקורונה. הדיווחים יהיו נגישים למפקדים לטובת עדכון ובקרה על מצבם הבריאותי של חייליהם, ויעזרו לגבש תמונת מצב יחידתית וכלל צה"לית".

בתום הכנס, סיכם סגן הרמטכ"ל את חשיבות היום והנושאים המרכזיים שעלו בו. "אני רוצה להגיד לכם שבעיניי, אם הייתי צריך לבחור נושא אחד מתוך הכנס הזה שהוא חשוב ביותר, הייתי בוחר בשיחה עם מוטי", הודה אלוף זמיר.

"רואים שהוא מבין אותנו כמפקד בצבא, וזה ממחיש את האחריות שלנו בכל דבר שאנחנו עושים - מבצעי, אימונים או שגרה. הנושא של תחקיר, ירידה לפרטים, אישורי תכניות ואיך מוציאים משימה לדרך, הוא ערך עליון. כל מה שקשור לאיכות ובטיחות; אנחנו עוסקים בזה הרבה, אבל זה תחום שאסור אף פעם לתת לו לנוח על זרי הדפנה. תראו שיש ביחידותיכם נורמה של תחקור ולמידה".

סגן הרמטכ"ל התייחס גם למאבק המתמשך בקורונה: "הנגיף הוא מעצב עולמי שמשפיע על כל המדינה שלנו. אני רוצה לשבח את פיקוד העורף - הם עושים עבודה מרשימה ואיכותית מאוד עם תכלול של הרבה מאמצים. אנחנו במאמץ גדול מאוד לסייע למדינה בכל דבר שאפשר. השימור של כשירות צה"ל זה יעד מרכזי של כולנו, למרות הנגיף. יחידה שחייליה חולים בקורונה היא לא כשירה, צריך להקפיד על הפקודות והנהלים".

"אני רואה בכנס הזה הזדמנות נוספת להדגיש את התהליכים שאנחנו עושים בצבא - החיבור הרב זרועי, והשותפות והמעורבות בכל התהליכים שלנו", סיכם אלוף זמיר, "יש אתגרים והשתנות שכל הזמן ילוו אותנו, ואנחנו צריכים לתת את המענה המבצעי הנכון בהתאם לכך, ותמיד לחשוב צעד קדימה לפני האויבים שלנו".

"הכרחי לשפר את המוכנות למערכות ואת התוכניות האופרטיביות שכל יחידה עוסקת בה. תר"ש תנופה יוצא לפועל למרות הקשיים, אנחנו ממשיכים לקדם את האינטרסים של צה"ל כדי שלא נצבור פער בעתיד, יש מקום להתגאות בעשייה שלכם למרות הקשיים, לשפר את התפקוד שלנו וסדרי העדיפויות, ולהיות מוכנים להסלמה ולימי קרב".