״צה״ל יודע כי יש לו מפקדה מאומנת ומעודכנת שבשעת מבחן תפעל ותנצח״

20.10.21
מערכת אתר צה"ל

עצרת לציון מלאת 46 שנים לגיס 446 - הגיס המטכ"לי, התקיימה ברביעי האחרון בלטרון בראשות הרמטכ"ל, רא״ל אביב כוכבי, ובהשתתפות מפקד אוגדה 210, תא״ל רומן גופמן וכן מפקדי הגיס וחייליו בעבר ובהווה.

העצרת התקיימה תחת הכותרת "הגיס כמכפיל כוח". במסגרת העצרת הוצגה המורשת של הגיס מאז הקמתו וההשתנות שחלה במבנה וארגון המפקדה במרוצת השנים תוך התאמה לאתגרים. כמו כן, הוצג החלק שנטלה מפקדת הגיס במלחמת לבנון הראשונה במהלכה פיקדה על מספר אוגדות בלחימה מול הצבא הסורי וכוחות מחבלים במאמץ המזרחי באזור בקעת הלבנון. פעילותה במלחמה הייתה הניסיון הראשון של צה"ל להפעיל מפקדת שדה לשליטה על-אוגדתית לצורך השגת יעד מערכתי. למעשה היה לגיס היחידי עד היום שעמד במבחן האש.

״היה לי חשוב להגיע לכאן בכדי להגיד לכם תודה ולהביע הערכה רבה על עשייתכם״, אמר הרמטכ״ל, רא״ל אביב כוכבי. ״הבנו שתפקיד הגייסות הוא רלוונטי מאי פעם, בעיקר בשעת מלחמה, על כן אנחנו צריכים להמשיך לטפח ולשכלל את הגיס. הלחימה נהיית מורכבת יותר, האינטנסיביות והמעורבות של המפקדים הבכירים נהיית גדולה יותר וקבלת ההחלטות היא צפופה ואינטנסיבית יותר. בגלל שהחיבור בין הכוחות הוא כל כך צמוד, חייב מישהו שינצח על העניין הזה. אני מבקש להודות למפקדי הגיס שהיו מורי ומפקדי, ואני רוצה להגיד לכם תודה רבה, ולהביע הערכה רבה על עשייתכם״.

״ההשתנות במערכי צה״ל ובצרכיו המבצעיים מתורגמת הלכה למעשה במפקדת הפיקוד״, אמר מפקד הגיס המטכ״לי, אלוף מוטי ברוך. ״ובד בבד גם בשגרת הפעילות ובתכניות המלחמה של הגיס. האחריות להכשרת הכוח כולו ואימונו לצורכי שדה הקרב המודרני מתורגמת בכל הקשור לפעילות הגיס ולתכניותיו. הגיס שיפר את יכולתו בהפעלת כח באופן אפקטיבי, רתימת יכולות פיקודיות ומטכ"ליות תוך תגבור התוצר המבצעי בכלל הממדים. צה״ל יודע כי יש לו מפקדה מאומנת ומעודכנת שבשעת מבחן תפעל ותנצח. ברצוני להודות למפקדי הגיס בעבר, למשרתים בסדיר ובמילואים. צה״ל, פיקוד הצפון וגיס 446 ימשיכו להגן על מדינת ישראל, תושביה ואזרחיה, ולנצח״.

הגיס נוסד בשנת 1975, בעקבות הלקחים ממלחמת יום הכיפורים, ותפקידו להוות דרג פיקודי משימתי, בעל אחריות קבועה, לפיקוד על גזרת רמת הגולן, החרמון ומזרח לבנון - ע"י הפעלת איגוד כוחות על אוגדתי בחירום ובמלחמה. בשנים האחרונות הוחלט ע"י המטכ"ל להגדיר את הגיס כגיס מטכ"לי שנדרש להיות ערוך לפעול בכלל הגזרות.

ק' אג"ם של הגיס, אל"מ שלומי בן לולו, ציין שכיום, הגיס מבוסס על גרעין קטן בסדיר, ועיקרו מושתת על משרתי מילואים בכירים, מדרגת סא"ל, אשר חלקם הנכבד שימשו בשירות הסדיר שלהם כמפקדים לוחמים בצה"ל והינם בעלי ניסיון מבצעי רב. עוד ציין שמטרת העצרת היא להעמיק את ההיכרות עם מורשת הגיס, לשם חיבור ערכי להיסטוריה היחידתית.

במסגרת העצרת התקיים מפגש רעים של בכירי ומפקדי הגיס לדורותיהם.

'אבן הראשה' של העשייה הגייסית, היא התוכנית האופרטיבית - במטרה לחזק את כלל היחידות הכפופות למפקדה למצבי חירום ומלחמה, תוך עדכון ושיפור התוכניות, חיזוק כשירות וכוננות האנשים והאמצעים, ביצוע תרגילים, אימונים, השתלמויות ורענונים מקצועיים.

הגיס משתנה ומתעדכן בהתאם לאתגרים המתפתחים בזירות הלחימה, וממצב את עצמו כמוקד ידע במרכיבי התפיסה המבצעית בחזית סוריה, תוך בניית תשתית לפעולה בזירות מבצעים נוספות, מהגדרתו כגיס מטכ"לי.

בנוסף, הגיס המטכ"לי שם דגש על איוש, פיתוח וטיפוח כוח אדם מקצועי ומיומן, בסדיר ובמילואים, בעל תחושת מחויבות ושייכות ליחידה - שעובד מתוך תרבות ארגונית וצבאית המדגישה את ערכי המשימתיות, הרעות והמשמעת.