הסוד של 17 היחידות שקיבלו את אות ההערכה המבצעי

מגדוד 931, דרך טייסת 200 ועד שייטת 3 ומגלן. דיברנו עם המפקדים על מאחורי הקלעים של הפעילויות עליהן קיבלו 17 יחידות את אות ההערכה המבצעי, ושמענו על תחושות הגאווה בחיילים ובחיילות שנותנים את הכול 

28.12.21
מערכת את"צ

מאחורי אות ההערכה המבצעי שקיבלו אמש 17 יחידות מהרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, עומדת עבודה קשה, מאומצת ומשותפת. 

זו הפעם השנייה שמתקיים טקס מסוג זה, שמרכז במקום אחד את אותן יחידות ומוקיר להן תודה על הובלה ושיתופי פעולה פורצי דרך, אירועים ומבצעים שעל חלקם איש לא שמע. לצד האות המבצעי, הוענקו גם תעודות הערכה מטעם הרמטכ"ל ליחידות ולאנשי ביטחון. 

"האירוע הזה נותן תחושה עצומה של מסוגלות. תחושה שיש לנו עוצמה, שמה שנחליט, כל יעד שאליו נרצה להגיע, משימה שאותה נרצה לבצע - נוכל לבצע", הצהיר הרמטכ"ל בטקס, "הכול קודם כל בזכות האנשים, בזכות היכולת התכנונית והביצועית, הנשענת על יכולות של עשרות שנים שצה"ל בנה. הכול מתחיל ברוח, בנשמה ובאנשים מעולים".

היחידות המצטיינות נבחרו על ידי ועדה בראשות נשיא בית הדין הצבאי לערעורים, אלוף דורון פייליס,  ראש אט"ל וראש אמ"ץ, אלוף עודד בסיוק. הוועדה בחנה עשרות מועמדויות שהוגשו מכול הגופים בצה״ל והעבירה את המלצותיה לאישור הרמטכ״ל. 

שמענו ממפקדים ביחידות המצטיינות על הפעילות והתחושות: 

אוגדה 210 (עוצבת הבשן) - פיקוד הצפון  

את האות קיבלה האוגדה על הובלת רצף מבצעים התקפיים והגנתיים, בכמה ממדי לחימה ובשיתוף פעולה רב־זרועי. "זו זכות גדולה לקבל כאוגדה את האות", התגאה תא"ל רומן גופמן, מפקד אוגדה 210, "לכל אחד ואחת מאנשי עוצבת הבשן ומהיחידות שלקחו חלק במאמץ האין-סופי הזה. נמשיך להשפיע על עתיד המרחב ולשאת בגאווה את האחריות להגנה על מדינת ישראל". 

יחידת מגלן - פיקוד המרכז 

במהלך השנה, לקחה היחידה במבצעים משמעותיים, בדגש על איתור מטרות ברצועת עזה, אותן לוחמי היחידה תקפו במבצע "שומר החומות". לוחמי ומפקדי היחידה, סיכלו יותר מ-50 מטרות טרור.  

"האות הוא תוצר של עבודה קשה ומשמעותית של היחידה בגזרות השונות, וביצוע משימת ההגנה על תושבי הדרום מארגוני הטרור ברצועת עזה", אמר רס"ן נ', סגן מפקד יחידת מגלן. "היכולת שלנו לרתום את כלל יכולות היבשה ולדייק אותן לצורך המבצעי בכלל הגזרות, נובעת בעיקרה מאיכות האנשים. כל הפעולות האחרונות שביצענו לא יכלו להתממש ללא היצירתיות, התעוזה והתושייה של לוחמינו". 

שייטת 3, גדוד 611 (עיטם), ומחלקת הגנה אווירית ואיסוף 

במבצע ממודר אל מול איום מצד האויב, פעלו גדוד האיכון ״עיטם״ של חטיבת האש 282, מחלקת הגנת השמיים בזרוע האוויר ושייטת 3 בזרוע הים. בעזרת שיתוף הפעולה, גובשה תורת לחימה ומתווה למענה המבצעי שיושמו בהצלחה. 

"בפעילות באה לידי ביטוי הייחודיות של לוחמי ספינות הטילים", אמר מפקד שייטת 3, אל"ם ארז בן ציון, "אני גאה בלוחמים על המקצועיות, גאה במפקדים על היוזמה וההובלה וגאה ביחידה שחותרת לניצחון".

"במבצע באו לידי ביטוי העוצמות של הגדוד - שותפות אמת רב זרועית, דייקנות, וניידות", הוסיף מפקד גדוד 611, סאל י', "אני גאה באנשים שלי, גאה במערך שאני מפקד עליו ובעוצמה שהוא מביא לשדה הקרב".

מערך ההגנה האווירית (הגנ"א)

במהלך מבצע "שומר החומות", המערך עבד בהיקף ובקצב מרשימים, והגיע לביצועים בולטים - אשר אפשרו את הפעולה המבצעית ומזערו את הפגיעה בעורף. 

"זוהי זכות גדולה לקבל את אות הרמטכ״ל על הישגי המערך בשמם של כל אנשיו", אמר מפקד מערך ההגנ"א, תא"ל גלעד בירן. "אני גאה באנשי המערך ובשותפינו לעשייה על דבקות במשימה, המקצועיות והאחריות שגילו ועל העמידה במבחן התוצאה - הבטחת הפעולה של צה״ל, צמצום הפגיעה בעורף והתרומה לחוסן הלאומי".

"אני גאה בחיילי מערך ההגנה האווירית שפעלו בנחישות, במקצועיות וביוזמה כדי לעמוד באתגרים המבצעיים ולהגן על אזרחי המדינה", אמרה מפקדת טייסת תעופה 168, סא"ל רויטל ברזני, "ברוח המערך, נעמוד יחד בכל אתגר מבצעי, אני גאה לשרת בחיל האוויר ובמערך ההגנא בפרט".

טייסת 200 (טייסת המל"טים הראשונה), טייסת 122 (טייסת הנחשון) ויחידה מסווגת - זרוע האוויר והחלל  

היחידות  היו שותפות למבצעים משמעותיים בשנה החולפת, תוך פיתוח תפיסות ויכולות חדשות, המותאמות למציאות המשתנה. "התוצאה הסופית מתאפשרת בזכות אנשי הטייסת בסדיר ובמילואים", אמר מפקד טייסת 200, סא"ל ע', "ובזכות שיתופי פעולה עם בסיס פלמחים, מטה חיל האוויר, תעשיות ביטחוניות וגופים שונים במערכת הביטחון".

גדוד 53 (סופה) - פיקוד הצפון 

במהלך שבעה חודשי תעסוקה מבצעית ארוכים, ולאחר שלושה שבועות בלבד מתחילתם - התמודד הגדוד עם מבצע "שומר החומות". ״אני שמח מאוד שהגדוד מקבל היום הערכה על תקופה משמעותית, על המבצע ועל ההישגים שהפיק בו. האות הוא של הלוחמים", הדגיש מפקד הגדוד, סא"ל דורי סער.

במהלך המבצע, נתן הגדוד מענה מבצעי מהיר, השמיד מטרות רבות, סיכל ניסיונות חדירה ולקח חלק מרכזי במשימת ההגנה בגזרה. "הם לא הורידו את הרגל מהגז, שמרו על קור רוח, דריכות ומוכנות בתעסוקה מבצעית מאתגרת. הלוחמים והמפקדים גילו נחישות - וזה מגיע להם", המשיך סא"ל סער.

 גדוד 931 (שחם) - פיקוד הדרום 

את אות ההערכה, גדוד נח"ל קיבל על פעילותו במהלך 11 ימי מבצע "שומר החומות". "אני גאה בלוחמי הגדוד שפעלו בנחישות, במקצועיות וביוזמה רבה כדי לבצע את המשימה ולהגן על האזרחים", אמר מפקד גדוד 931, סא"ל שראל סבג, "אני סומך עליהם בכל עת ויודע שכפי שפעלו בעבר, כך הם פועלים היום וימשיכו לפעול בעתיד בכל משימה לה יידרשו". 

במהלך המבצע נתן הגדוד מענה מבצעי, מהיר ויעיל לאתגרים שהתפתחו תוך כדי הלחימה, תוך הפגנת גמישות מבצעית  ובפעולה משותפת עם כוחות שחברו אליו. 

ימ"ס איו"ש - משמר הגבול  

במהלך השנה האחרונה, עם התגברות אירועי הירי בגזרת ג'נין, ערכה היחידה בהכוונת אוגדת איו"ש ובשיתוף פעולה עם השב"כ שורת מבצעים בעלי חשיבות רבה, שעליהם קיבלה את האות. "זכות גדולה לקבל הערכה על הפעילות של המפקדים והלוחמים השנה, לא מובן מאליו שיחידה של משמר הגבול מקבלת את האות", התגאה מפקד יחידת המסתערבים של מג"ב איו"ש, סנ"צ ד'. 

"ליחידה יש מגוון יכולות ואמצעים שמאפשרים לה לפעול באופן ייחודי, בתנאי שטח שונים באזור יהודה ושומרון. אנחנו נמשיך לפעול בנחישות, חתירה למגע ויוזמה בכל מקום שנתבקש", הוסיף סנ"צ ד'.

מרחב ירושלים יהודה ושומרון - שירות הביטחון הכללי  

במהלך השנה האחרונה, פעל המרחב לסיכול טרור, תוך התמודדות עם הסלמה מהירה ורחבת היקף בפעילות העוינת, ששיאה אירע במהלך מבצע 'שומר החומות' ואחריו. כל זאת, במקצועיות ודיוק, תוך שיתוף פעולה בין-ארגוני עמוק ורחב עם גורמי פיקוד המרכז. כך, הגיע המרחב להישגים מבצעיים רבים ובולטים ותרם רבות לביטחון המדינה. 

 אוגדה 143 (עזה) - פיקוד הדרום

אות הערכה על פעילות במבצע 'שומר החומות'. במהלך המבצע הובילה האוגדה מערכת מבצעים, בשילוב כוחות בין־זרועי ובין־ארגוני והייתה שותפה מרכזית במאמץ האש והמודיעין שהופעלו. האוגדה פעלה בגמישות וביוזמה, הפעילה שיטות לחימה חדשניות והראתה למידה מבצעית מהירה ומותאמת להשתנות האיומים. בכך, הביאה האוגדה להישגים מבצעיים רבים וחשובים ותרמה רבות לביטחון המדינה.

יחידת מש"ב (המחלקה לשיתוף פעולה בינ״ל) - אגף המודיעין 

אות הערכה על השתתפות ברצף מבצעים ממודרים ופורצי דרך. היחידה, הפועלת תחת חטיבת ההפעלה באמ"ן, אמונה על הקשר ושיתוף הפעולה המבצעי עם גופי מודיעין וסוכנויות ביון בינלאומיים. 

בשיתוף פעולה עם סיירת מטכ״ל ויחידה 5410, הגיעה היחידה להישגים מבצעיים משמעותיים ותרמה רבות לביטחון המדינה. 

סיירת מטכ״ל - אגף המודיעין 

אות הערכה על השתתפות בפעילות ממודרת. בשיתוף פעולה עם יחידות מש"ב ו-5410, הגיעה הסיירת להישגים מבצעיים משמעותיים ותרמה רבות לביטחון המדינה. 

יחידה 5410 - אגף המודיעין 

אות הערכה על השתתפות בפעילות ממודרת. בשיתוף פעולה עם סיירת מטכ״ל ויחידת מש"ב, שהגיעה להישגים מבצעיים משמעותיים ותרמה רבות לביטחון המדינה . 

מקבלי תעודות הערכה מטעם הרמטכ"ל:

מחלקת מערכות לחימה - זרוע הים 

תעודת הערכה על תרומה חשובה וייחודית לצה״ל ולביטחון המדינה במרחב הימי. זאת, בעזרת פיתוח טכנולוגיה ייחודית לצורך התמודדות עם התגברות האיומים במרחב הימי. פעילות מחלקת מערכות לחימה בזרוע הים מאפשרת את השגת העליונות במרחב הימי, ותורמת באופן ישיר לחיזוק עוצמתו של צה״ל ולביטחון מדינת ישראל. 

"תעודת הערכה זו של הרמטכ"ל מהווה ציון דרך משמעותי עבורנו", הדגיש מפקד מחלקת מערכות לחימה של זרוע הים, אל"ם י'. "הפיתוח הטכנולוגי ארוך השנים מאפשר לנו לשמר את העליונות הימית בזירות השונות. זו גאווה גדולה להיות חלק מקבוצה הפועלת למען בטחונה של מדינת ישראל."

יחידת מרעול - פיקוד המרכז 

תעודת הערכה על תרומה מכרעת לאיתורם ולתפיסתם של האסירים הנמלטים מכלא גלבוע. כישוריהם המקצועיים והמבצעיים של אנשי היחידה, לצד היכרותם העמוקה עם שטחי יהודה ושומרון סייעו לצה"ל ולכוחות הביטחון באיתור הבורחים. בכך, תרמה היחידה באופן ישיר לביטחונה של מדינת ישראל.

להק מודיעין

תעודת הערכה על פיתוח מיזם להתמודדות עם איומי תקיפה על הכוח האווירי הישראלי. באמצעותו, מתאפשרת פעילות מבצעית מהירה, איכותית ומדויקת במציאות המשתנה, תוך צמצום הסיכון לכוחות והגברת קטלניותם. בכך תרמה היחידה רבות לצה"ל ולביטחון המדינה.

ע"צ י' - אגף המודיעין

תעודה הערכה על חלקו במיזם אשר הביא למבצעים ממודרים ופורצי דרך. ע"צ י' מרכז במנהיגות בולטת את הפעילות במסגרת מיזם אשר הביא לגיבוש אסטרטגיית פעולה ייחודית מתוך מסירות רבה לעניין, מקצועיות, יצירתיות וראיה רחבה.

יחידת השליטה והמבצעים - זרוע האוויר והחלל 

תעודת הערכה על יצירת מנגנון תכנון ושליטה בזמן אמת, בשיתוף מפקדת יחידות הבקרה ויחידות הבקרה ,מול התעופה האזרחית, אשר מאפשר לחזות את תמונת התעופה האזרחית באזורי העניין ולתכנן מבצעי מב"ם בדיוק רב וברמת בטיחות גבוהה. בכך, תרמה היחידה רבות לביטחון המדינה. 

חטיבת המבצעים - אגף המבצעים 

תעודת הערכה על פעילות אינטנסיבית ועצימה במהלך מבצע 'שומר החומות'. החטיבה סנכרנה את כלל מאמצי הפעולה של צה"ל במאמץ ההגנה ברצועת עזה, ופעלה, באופן רב זירתי, בחזית הצפונית, באיו"ש ובאירועים בתחום ביטחון הפנים. החטיבה הובילה את המערכה על בסיס שעון לחימה מתואם עם כלל הגופים ומימשה את התהליכים המבצעיים במפקדה הכללית תוך תכנון, הנהגה ושליטה באופן מקצועי ויסודי. גורמי החטיבה הפגינו שליטה מיט