"בספינה, בטנק או בדת"ק – אין קווי שבר, ואין שבטים - יש צבא אחד"

06.07.21
מערכת אתר צה"ל

אירוע פרידת צה"ל מנשיא המדינה, מר ראובן (רובי) ריבלין בראשות הרמטכ"ל ופורום המטה הכללי התקיים היום (שלישי) במחנה ״רבין״ (הקריה).

במהלך הפרידה נפגש הנשיא עם 70 מצטייני נשיא אשר נבחרו לאורך שבע שנות כהונתו. שישה מהמצטיינים, המגיעים ממקומות שונים בארץ ובעולם, ומהווים חלק מהפסיפס הישראלי, הציגו לנשיא את עשייתם ואת תפקידיהם בצה״ל כיום.

במסגרת הפרידה, התקיימו מספר הרצאות על פרויקטים נבחרים בצבא, ביניהם הוצג פרויקט ״תתקדמו״ של אגף כח האדם הפועל לשילוב מלש"בים על הרצף האוטיסטי בצה״ל, במסגרתו ישולבו לראשונה חיילים על רצף האוטיזם בשירות חובה בשורות הצבא במגוון רחב של תפקידים. את הפרויקט מוביל סרן (מיל') אודי הלר, הנמצא על הרצף האוטיסטי בעצמו ופועל למען שילוב צעירים על רצף האוטיזם בכל תחומי החברה. הלר מקדם את התוכנית במסגרת תפקידו בחטיבת תכנון כוח האדם. בסוף דבריו של אודי, ביקשו הנשיא והרמטכ״ל להצדיע לו על שירותו בצה״ל והודו לו ולשכמותו על עשייתו החשובה.

הנשיא קיים שיחת פרידה מפורום המטה הכללי, במהלכה הודו לו חברי הפורום על עבודתם המשותפת בשנים האחרונות, על תרומתו למדינה במספר תפקידים ציבוריים שונים, וכמובן- על שבע שנות נשיאות בהן ראה בצה״ל את צבא העם שיש להתגאות בו.

בסיום האירוע התקיים משמר כבוד בראשות שר הביטחון, הרמטכ״ל ופורום המטה הכללי.

"חיילי ומפקדי צה"ל ביבשה באוויר ובים, יקרים ואהובים, המופלאות והמופלאים. כמה שאני אוהב אתכם!", פתח נשיא המדינה, מר ראובן (רובי) ריבלין, "בכל מקום בו נדרש להגן על ביטחון מדינת ישראל ועם ישראל - הייתה לי הזכות לראות אתכם. כאשר אמרו שהחברה הישראלית איבדה את המצפן, כמו חייל בניווט, אתם הייתם לי הנ.צ. לערכי התקווה הישראלית. חזקים, מאוחדים, נחושים להושיט כתף. נכונים גם לשלם מחיר אם צריך".

"אינני יכול שלא לחשוב במעמד הפרידה הזה על בני המשפחות השכולות. על הפצועים בגוף ובנפש ועל הנעדרים שעדיין לא השבנו הביתה, אל קבר ישראל. כולם, כולם על לוח ליבי. זוהי פרידה, ועדיין איננו משתחררים, איננו נפרדים. אם תאשר לי אדוני הרמטכ"ל, אני מוכן כבר עכשיו להתייצב שוב למילואים. תודה רבה. היו ברוכים!"

״כבוד הנשיא, בנאום המפורסם שלך בכנס דיברת על ‘ארבעה השבטים׳ – על הרוב הממלכתי הציוני, על הדתיים הלאומיים, המיעוט הערבי והחרדי" אמר ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, "לצד זאת התייחסת גם ל׳קווי השבר׳ כפי שקראת להם. דיברת על אשכנזים ומזרחים, על ימין ושמאל, על עולים ווותיקים, על פריפריה ומרכז, עשירים ועניים, הסברת, ניתחת, והעמקת - זו באמת לב ליבת הבעיה. הם לא פוגשים אחד את השני, הם לא מתחנכים, לא שומעים, לא נוגעים ולא רואים אפילו חלק מהזוויות אחד של השני".

"הסיבה הכמעט מרכזית שבחרנו להתכנס כאן מעבר להוקרת כבוד גדולה ועמוקה לך, זה להוציא אותך מהתפקיד עם מה שאתה קראת לו ׳תקווה ישראלית׳. אתה אמרת ׳הדרך עוד ארוכה והמשימה הזאת מאוד קשה׳, בצה"ל זה נראה אחרת. צה"ל הוא התקווה הישראלית. בצבא ההגנה לישראל – בספינה, בטנק או בדת"ק – אין קווי שבר, ואין שבטים, יש רק קווי תפר ומרחבים משותפים - יש צבא אחד".

"מה שקורה בתוך טנק, הוא שאנשים מתוך כל הקבוצות האלה - מתאחדים ביחד, לא מותכים ביחד – אלא מתאחדים ביחד", סיכם הרמטכ"ל, "צה״ל הוא ׳מכונת היכרות׳ עם חיבור חזק ומשמעותי ולכן הוא נותן תקווה ישראלית אמיתית. אתה יכול להיות סמוך ובטוח שהעניין הזה לנגד עינינו. אנחנו מנסים ופועלים לשלב מגוון אוכלוסיות בצה״ל באמצעות פרויקטים ותוכניות. אני מקווה שנמשיך להיות הסמן בו מתקיימת חברה ישראלית אחת, השומרת על הייחודיות של השבטים והאוכלוסיות השונות. צה״ל הוא צבא העם. צבא אחד לשבטי ישראל כולם. צה״ל הוא התקווה הישראלית".