"עמלים לקדם את העלאת שכר חיילי החובה - זהו נושא מרכזי וערכי"

25.08.21
מערכת אתר צה"ל

"נושא מרכזי וערכי", כך מגדיר הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, את סוגיית העלאת שכר חיילי החובה בכלל, ושל הלוחמים בפרט. "שר הביטחון, שר האוצר ואני עמלים לקדם את הנושא באופן אישי", הוא מדגיש.

הרמטכ"ל מתייחס גם לאירועים בדרום ואומר כי עם סיום מבצע ׳שומר החומות׳ נערך צה״ל, במאמץ מרוכז, לאפשרות של מבצע נוסף בעזה. "אנחנו לא מקבלים, ולא נקבל הפרת ריבונות, לא משנה מי עומד מאחוריה, וחמאס היא האחראית לכל מה שיקרה ברצועה", מבהיר הרמטכ"ל.

באשר לסוגיה האיראנית, אומר רא"ל כוכבי כי צה״ל פועל באופן שיטתי ובדרכים מגוונות כדי לצמצם את השפעת איראן במזה״ת, ומוסיף כי התקדמות תוכנית הגרעין של טהרן הובילה את צה״ל להאיץ את תוכניותיו המבצעיות. "תקציב הביטחון, שאושר לאחרונה, מיועד לכך", מציין הרמטכ"ל.

חלקו של תקציב הביטחון מתקציב המדינה, זאת לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הולך ויורד בעקביות. בשנת 1981 עמד חלקו של תקציב הביטחון על 31% מתקציב המדינה, ואילו ב-2015 הוא היווה 14.8% מהתקציב. ב-2022-2021 הוא אף צפוי לרדת ל-11%.

בין היתר נועד תקציב הביטחון לספק מענה לשיפוי חד-פעמי בגין 'שומר החומות', לאיומי מעגל שלישי, להקמת מכשול בגבול הצפוני, מיגון העורף, לרפורמת 'נפש אחת', ולתוכנית 'מדים ללימודים' למשרתים משוחררים, שלראשונה תבוסס על תקציב המדינה ולא על תרומות.

בשנים האחרונות נעשו בצה"ל צעדי התייעלות משמעותיים וצמצומי סדר כוח אדם. כך למשל, במהלך תר"ש 'גדעון' עמד צה"ל בסיכום עם משרד האוצר והגיע להתייעלות בהיקף 19.8 מיליארד שקל, גבוה מהיעד שסוכם – 5.7 מיליארד שקל.

כחלק מתר"ש 'תנופה' חוזקה תרבות ההתייעלות – באמצעות התייעלות אנרגטית, שימוש בסימולטורים, והתייעלות ביחידות הקצה, כמו לדוגמה – חיבור טנקים לחשמל בעת אימון סטטי, וזאת במקום סולר.

לצד זאת, נעשו צעדי התכנסות שכוללים סגירת טייסת קרב, גריטת 200 טנקים, סגירת חטיבה 847, ביטול בינוי של בסיסי הדרכה וביטול פרויקטי תשתית מנהלתית.

גם הערך הכלכלי של המודל החדש להשלמת תקופות השירות צפוי להביא לחיסכון של כ-50 עד 70 מיליון שקל בשנה יציבה, ועתיד להקטין את העלות השנתית בגין פורשים חדשים מסך של כ-20 מיליון שקל בשנה - לכ-17 מיליון שקל בשנה.

המודל החדש משקף מצד אחד את מאפייני צה"ל הייחודים כארגון לוחם ומתעדף את אוכלוסיית הלוחמים, ומצד שני נועד לתקן בעיות במודלים הקודמים.

כך למשל, צומצמו השלמות חריגות מעל 11% עד לכדי ביטול. כיום, מקבלים 25% מהפורשים 11% השלמה, ואילו במודל החדש יקבלו רק 2% השלמה בגובה 11% או יותר – לוחמים בלבד.

באשר לתקופות מחוץ לשירות (עתודאים ולוחמים שלא שירתו ברצף) – מדובר על קיצוץ הזכאות במחצית ל-1% לשנה ול-4% לכל היותר.