הקמת מרכז היזמות והחדשנות הצה"לי (Challenge)

ביום חמישי ה02 בספטמבר 2021 הוקם באופן רשמי מרכז היזמות והחדשנות הצה"לי ואנחנו היינו שם כדי לספר לכם מה בדיוק היה שם!

05.09.21
מערכת אתר צה"ל
IF NOT US, THEN WHO? IF NOT NOW, THEN WHEN?" (JHON LEWIS)"

 

 

 

באירוע מרגש וחגיגי נחנך המרכז בהשתתפות כ-50 יזמים ויזמיות מכלל צה"ל ומערכת הביטחון ובהשתתפות מפקדים בכירים מחטיבת שילו"ח, מנהלת ט"ד, מפא"ת ועוד. המטרה – לשנות את פני המערכה ולהתמודד עם האתגרים הצה"ליים המשמעותיים ביותר.

בראש המכרז עומדים אל"ם י' רמ"ח שילו"ח, סא"ל א' רמ"ח מידע ובינה מלאכותית ממנהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית בצה"ל, דר' גל הררי, CTO מפא"ת וענף חדשנות בחטיבת שילו"ח. לצידנו פועלים אנשי מילואים מהשורה הראשונה בעולם היומי-אזרחי הישראלי ואנשי אקדמיה, המשמשים כמנטורים בכירים. שילוב הכוחות בין שלושת הגופים המהווים מנוע מרכזי במימושה של טרנספורמציה צה"לי כזו המשלבת בתוכה נציגות בכירה מהעולם היומי-אזרחי. בכך, טמון פוטנציאל ליישום שינויים עמוק בצה"ל.

הרקע להקמת המרכז

לפני כשנה, במסגרת נאומו של הרמטכ"ל בטקס פרס הרמטכ"ל לחדשנות, הציף הרמטכ"ל את המורכבויות התרבותיות והיישומיות העומדות בפני היזם הצה"לי. הרמטכ"ל כיוון את צה"ל לשינוי תרבותי עמוק, לפיתוח מנגנונים המאפשרים לחדשנות לקרום עור וגידים ברחבי צה"ל.

מרכז היזמות והחדשנות CHALLENGE הוקם במטרה ברורה לייצר אימפקט משמעותי של המערכה וההכרעה. המרכז נוסד על פי חזון הרמטכ"ל, ביוזמת חטיבת שילו"ח, מינהלת ט"ד ומפא"ת, ומהווה פלטפורמת חדשנות צה"לית רב-זרועית ראשונה ויחידה מסוגה – החותרת להעצמה של יזמים/יות מרחבי צה"ל, הנבטת רעיונות פורצי דרך והאצה של מיזמים ארגוניים ומבצעיים. זאת תוך שימוש במתודולוגיות מתקדמות, מנטורינג בכיר עסקי וצה"לי, הקניית כלים וידע, באמצעות מנגנונים חדשניים ומשאבים הנדרשים להצלחת יוזמות מבטיחות.

שאלנו את סא"ל א' מה הביא אתכם להקמת המרכז, לדבריו: "הגענו כל אחד בנפרד למסקנה דומה, מתוך נסיונו ומתוך תפיסת העולם של הגופים הטרנספורמטיביים בהם אנחנו משרתים, שכדי להוביל תהליכי שינוי עמוקים, כאלה שיביאו תוצאות בשטח לטווח ארוך, אנחנו נדרשים לכלים, מנגנונים והתארגות יוצאי דופן, שיפרצו את השיטות הקיימות והמילואים הארגוניים. כיוון שראינו עין בעין את המציאות, החלטנו על הקמה משותפת שתתמוך בערכים והשיטות בהם אנחנו מאמינים ובמקביל תביא לידי ביטוי את הערך המוסך הייחודי של כל אחד מהגופים השותפים".

איך זה קורה בפועל?

על מנת להבין מה נעשה בדיוק במרכז החדשנות, ראיינו את רמ"ח שילו"ח אל"מ י', לדבריו: "במסגרת המרכז פועלות שלוש תוכניות מרכזיות – המותאמות למיזמים צה"ליים בעלי רמת בשלות שונה. כלל התוכניות פונות ליזמים/יות ממגוון תחומים, יחידות והכשרות. אלו עוברים סינון ומיון קפדני, בדיקת התאמה ורלוונטיות לדרישות המרכז, לעבודת הצוות הנדרשת ולהתמסרות למיזמי התכניות.

שיטת העבודה במרכז היזמות מתבססת על יצירת צוותי פעולה מולטי-דיסציפלינריים, הפועלים במסגרת נוספת על תפקידם (כיום בשבוע) וממוקדים בשבירת חסמים ארגוניים ותפיסתיים וליצירת קפיצת מדרגה משמעותיים. הצוותים יפעלו לקידום קונספטים ומיזמים מגוונים, בהנחיה צמודה ומקצועית של צוות המרכז, כולל מנטורים ומרצים הנמצאים בחזית העשייה באקדימה, בתעשייה וכמובן מקרב משרתי ויוצאי קהילת הביטחון".

מהן שלושת תוכניות מרכז היזמות והחדשנות ואיך ניתן להשתתף בהן?

  • רמ"ח שילו"ח, אל"מ י' פירט לגבי שניים ממסלולי המרכז: "Explorer הינה תוכנית ההנבטה של מרכז היזמות, ומיועדת לפצח אתגרים מרכזיים במיקוד מטכ"לי, ולהפוך אותם לקונספטים מבצעיים ו/או ארגוניים ברורים. זאת בכדי להנביט מיזמים פורצי דרך, רב זרועיים וחדשניים.

    התכנית נמשכת כחודשיים, ובמהלכה צוותים רב-תחומיים חוקרים, מפצחים, מעבדים ומציגים המלצות. זאת בשימוש במתודלוגיות מוכחות מהתעשייה ובילווי צמוד של מומחים ומנטורים מהשורה הראשונה. עם הזדמנות אמיתית לקחת קצוות חוט גולמיים, המהווים סוגיות ראשונות במעלה עבור צה"ל, ולהפוך אותם למיזמים שעולים על מסלול עשייה יזמי עם קשב ומשאבים רלוונטיים. התהליך מתקיים תוך שילוב מיטב הכוחות והמוחות שייסיעו לפתור את הבעיות של המחר. התכנית תשמש כעוגן לניציג היחידות השונות ותהווה עבורם בסיס לידע, מיומנויות וחוסן מקצועי שיסייע להם לצלוח את התהליך היזמי הפנים ארגוני, התוכנית תשמש גם כגשר לעולם החדשנות בתוך ומחוץ למסגרת הביטחונית/ צה"לית.

    המחזור הראשון של התוכנית יצא לדרך ב-02/09/21 ובמסגרתו הוקמו חמישה צוותים רב זרועיים אל מול אתגרים מבצעיים מורכבים.
  • Genesis הינה התוכנית היוקרתית והמשמעותית של CHALLENGE – ממוקדת בקידום האתגרים המורכבים ביותר של צה"ל מרמת הקונספט לכדי הבשלת מיזמים רב-זרועיים חדשניים.

    במשך שישה חודשים אינטנסיביים צוותים רב תחומיים, שיבחרו בקפידה, ישתתפו בתכנית ייחודית וסדורה של הכשרה והעצמה. הצוותים יפעלו להפיכת קונספטים ראשוניים לכדי אב-טיפוס רבלנטיים. החל מתיקוף מעמיק של הצורך, דרך בחינת חלופות למענה, וכלה במימוש של פתרונות תוכנה וחומרה, לרבות התנסויות קונקרטיות בשטח. כל זאת בליווי צמוד של מנטורים, מומחים ומרצים, נוכחות שבועית לכל הפחות במתחם CHALLENGE, ועבודת צוות נחושה ואפקטיבית. בתחום המסע היזמי, הצוותים יציגו את אבי הטיפוס לפורום מטכ"ל, תוך שאיפה לשילוב הפרויקטים המבטיחים ביותר בתכניות העבודה של הגופים הרלוונטיים, כלומר למימוש והטמעת פתרונות אפקטיביים להצ"ל.

    במהלך שנת 2021 נוהל המיזם הראשון בתכנית GENESIS. המיזם, שנוהל כפיילוט ייחודי, בא לתת מענה לאתר מודיעיני-מבצעי מורכב ומסובך ביותר. ניהול המיזם כלל תהליך מחקרי ויזמי מאומץ של גופים רבים באמ"ן, חה"א, אט"ל ומפא"ת שפעלו במתודולוגיה ניהולית חדשנית, כתף אל כתף, מתוך תחודשת אחריות לפיצוח האתגר. המיזם המסווג נושא בימים אלו פירות מודיעניים ומבצעיים פורצי דרך אשר הוצגו לאחרונה לפורום מטכ"ל.

    המחזור הראשון של התוכנית יצא לדרך ב – 01/2022 ומידע לגבי אופן ההרשמה לתוכנית זו יופץ בהמשך".
  • סא"ל א', רמ"ח מידע ובינה מלאכותית במנהלת ט"ד הרחיב לגבי המסלול השלישי של מרכז היזמות והחדשנות: "Boost היא התוכנית הפרקטית והמהירה ביותר של CHALLENGE. מטרתה לאתר מרחבים בהם קיים פער דרמטי, מבצעי או ארגוני, לאתר במקביל מיזמים ברמת בשלות סבירה אשר לא הגיעו לכדי מימוש, הטמעה או מיצוי הפוטנציאל הרב זרועי שלהם מתוך מורכבויות שונות.

    אם נצליח לסייע למיזמים הללו להתרחב למלוא הפוטנציאל שלהם, נייצר לצה"ל כולו ערך רב, ליזמים, למפקדים שהביעו בהם אמון ודחפו אותם למימוש דרך Boost, לשטח עצמו. נייצר ערך רב, בזמן קצר מאד, בשילוב פוקוס, ידע, מנגנונים חדשים ומשאבים שונים. התכנית המיועדת לסייע למיזמים רב זרועיים בשלים ומבטיחים, לייצר קפיצת מדרגה לעבר המימוש וההטמעה במסגרת התכנית, תכלול בין ארבעה לשישה מחזורים שנתיים.

    מיזמים שכבר יצאו לדרך אך נתקלו באתגרים מורכבים ביישום, יקבלו חליפת סיוע מותאמת – הכוללת קשה מנהלים, הנחייה צמודה, משאבים רלוונטיים, חיבוריות לכלל הגורמים הרלוונטיים, וארגז כלים שיותאמם אד-הוק. במשך מספר חודשים צוות מסלול Boost יפעל לפתרון האתגרים העומדים בפני המיזם, הפחתת הסיכונים המרכזיים והתקדמות לעבר מימוש והטמעה אפקטיביים.

    המחזור הראשון יחל ב – 10/21 ולאחריו יתקיימו בין ארבעה עד שישה מחזורים בכל שנת עבודה".

משלבים כוחות – חיבור בין צה"ל לאקו-סיסטם האזרחי

שוחחנו עם ד"ר גל הררי, CTO מפא"ת על מנת להבין מהם האתגרים וההזדמנויות שעומדים לפנינו ועל חשיבותו של החיבור לאקו-סיסטם האזרחי להצלחת התהליך.

"שדה הקרב המודרני משתנה ללא הרף ומציב אתגרים רב מערכתיים בחזית של הפעלת הכוח ובחזית הטכנולוגית. המיזם המשות, הינו בעל חשיבות עליונה במערכת הביטחון כדי לתת מענה שלם להגנה על ביטחון ישראל. התהליך הינו חדשני בתפיסה ומערב הן את הגופים המבצעיים, התפישתיים והטכנולוגיים כדי להשפיע על תכנית בניין הכוח של צה"ל. מצופה מהמשתתפים התמסרות, בגרות וראייה מפוכחת של האתגרים הארגוניים, המבצעיים והטכנולוגיים. קבוצות החשיבה פצויות לשרטט תכניות מסודרות לפתרון הבעיות החשובות והקשות של צה"ל ומערכת הביטחון. תפקידה של מפא"ת במיזם המשותף הינו מכריע, הן באחריות על החיבור המו"פ הביטחוני לאתגרים, הבאת המומחים הרלוונטיים לצוותים השונים, חיבור בין הפערים העולים ליכולות מהתעשייה הביטחונית ולבסוף השפעה ישירה על המו"פ הביטחוני. בחודשיים הקרובים הצוותים המשותפים יעבדו על המיזם החשוב לפיצוח האתגרים הגדולים של צה"ל ורתימת כל הגורמים לפתרון שלם. אני בטוח שנצליח בכך".