"עכשיו, כל מה שנותר, זה שהאנשים שרכשו יסודות עמוקים בצבא - יכבשו את העולם"

הרמטכ״ל, רב אלוף אביב כוכבי, הרים היום (א׳) כוסית עם תורמי ״קרן אדמונד דה רוטשילד״, לרגל הצטרפותה השנה כשותפה משמעותית לעשייה ולהגשמת חזון התוכנית ״ממדים ללימודים״, המעניקה מלגות ללוחמים משוחררים ולאוכלוסיות מיוחדות.

12.09.21
עינב גרינברג כהן, מערכת את"צ

הקרן, שהתגייסה למימון התוכנית ותרמה 88 מיליון שקלים למשך 3 שנים, מצטרפת לשורת השותפים למימושה, בהם הקרן לחיילים משוחררים, צה"ל, ו׳יחד למען החייל׳.

״אני רוצה לומר תודה רבה״, פתח הרמטכ״ל, ״זה בטוח לא חדש לכם שצה״ל הוא ארגון של העצמה, פיקוד ואנשים. אני מבקש שנשים את צה״ל במעין 'פריימינג' שלא תמיד חושבים עליו - בתור ארגון הסטארט אפ הכי גדול במדינת ישראל״.

״צה״ל הוא צבא חובה, ואין באף מדינה דמוקרטית מודל של צבא חובה שמשרתים בו נשים וגברים לאורך זמן ממושך, חוץ מאשר בישראל״, אמר רא"ל כוכבי, ״בזכות העובדה שאנחנו צבא חובה, הדבר הגדול והכי משמעותי, הוא שאנשים מכל האוכלוסיות ומכל קצוות המדינה מכירים ומתחברים אחד לשני. לא במובן של כור היתוך, אלא במובן של כור איחוד".

״אנשים מהצפון, הדרום והמרכז פוגשים אחד את השני בצבא, משרתים יחד באותו הטנק ובאותה הצוללת. הם הולכים זה לצד זה. צה״ל הוא ארגון ענק מבחינת מה שהוא עושה לחברה. הוא יוצר תהליך של התכנסות והתחברות״.
״במקרים רבים״, ציין רא"ל כוכבי, ״זה נשאר לכל החיים, דרך, למשל, שירות המילואים. עד היום, החברים הכי טובים שלי הם מהמחלקה, בגדוד 890. הם כמובן הגיעו מכל קצוות הארץ״.

״צה״ל זה סטארט אפ של סולידריות חברתית. זה בית ספר למנהיגות, שמעניק למשרתיו את ההזדמנות לפקד במשך שלוש שנים על טנק, ספינה או צוללת. להיות אמון על הדברים הכי רגישים - חיי אדם, מודיעין, בטיחות או לוגיסטיקה״, המשיך הרמטכ״ל בשאלה רטורית: ״פלא שלמדינה הזו יש טמפרמנט של יזמות? פלא שבבתי ספר ברחבי בעולם לומדים מאיתנו איך עושים את זה?״

״אתה לוקח את מיטב הנוער, ומחדיר לו משמעת עצמית, משימתיות ואת היכולת לעבוד תחת לחץ - לא משנה אם מדובר בחייל המשרת ב-8200 או בלוחם בגולני. כל אלה הם הישגים אדירים, שחיילי צה״ל רוכשים לא ב-4 חודשים, אלא במהלך לפחות שנתיים״.
״אם האנשים האלה, שרכשו יסודות עמוקים בצבא, מביאים את הרוח בזו בתוך תואר אקדמי, ומצליחים גם להשיג את הידע הפורמלי - עכשיו, כל מה שנותר, זה שיכבשו את העולם״, הוסיף בתקווה.

״הנושא הזה לא פחות מעניין מחיזבאללה ומהחמאס", הדגיש הרמטכ"ל, "בטח לא פחות ערכי וחיוני לקיומה של המדינה הזו. יש טענות שלאחר מבצע ״שומר החומות״ הוכחנו לאויבים שלנו את הכוח שלנו, ולמרות זאת, הם עדיין מפריחים בלוני תבערה. אבל אולי כדאי לבחון מי מתקדם לעבר היעדים הלאומיים שלו, לעומת מי מדשדש ולא מצליח לקיים אותם. מדינת ישראל מצליחה, כנגד שש הזירות שהיא מוקפת בהן, לממש את היעדים שלה. כמות האנשים שרוצים להישאר במדינת ישראל ולגדל כאן את ילדיהם ונכדיהם, כנראה יותר גדולה ממדד הנטייה של אנשי לבנון או עזה להישאר שם״.

״אשרינו שזה הנוער שלנו״, סיכם הרמטכ"ל, ״יש הרבה יתרונות למה שהצבא עושה למען המדינה, מעבר לביטחון. הרבה תודה והערכה על כל מה שאתם עושים״.