זכאים לאות המערכה ללחימה ברצועת הביטחון? כאן תוכלו לבדוק

24.05.21
מערכת אתר צה"ל

בהתאם להחלטה שהתקבלה במרץ 2021, מוענק אות המערכה כהוקרה לחיילים, עובדי צה"ל ואנשי צד"ל ששירתו בצה״ל בתקופה שבין 30.09.1982 ועד 24.05.2000, ביחידות שפעלו בגזרת לבנון או פעלו לתמיכה במאמץ הלחימה באופן ישיר. 

קריטריונים לזכאות:

 לבדיקת זכאות לקבלת האות על ידי הזנת מספר תעודת זהות - לחצו כאן

הזכאים לקבלת האות הם מי ששירתו בתקופה הקובעת בשירות סדיר או בשירות מילואים ושנתקיימו בו אחד מאלו:

  • חייל ששירת בסדיר במשך 30 ימים רצופים לפחות ביחידה מבצעית שפעלה בגזרת לבנון. יחידה מבצעית היא כל גדוד, טייסת או שייטת בשיוך לזרוע היבשה, אגף המודיעין, חיל הים, אגף התקשוב וחיל האוויר.
  • חייל ששירת ביחידה מיוחדת בתקופת המערכה במשך 30 ימים רצופים לפחות, ללא הגדרת משך שירות בגזרת הפעולה.
  • חייל ששירת 30 ימים ביחידות קדמיות/עורפיות שפעלו בגזרת הפעולה, או שסייעו באופן ישיר למאמץ הלחימה.
  • חייל ששירת בסדיר או במילואים פחות מ- 30 ימים באחת מהיחידות הרלוונטיות, אולם מקיים את אחד  הקריטריונים הבאים: נעדר בתקופות שירותו ומאז לא נודעו עקבותיו, נפל, נשבה או נפצע במהלך שירותו, נחבל או חלה בתקופת שירותו והחבלה/מחלה הוחמרו בעקבותיו.
  • חייל ששירת ביחידות פיקודיות ובמפקדת פצ״ן בפיקוד הצפון במהלך המערכה.
  • חייל ששירת ביחידות הכשרה / הדרכה בכפוף לסעיף 1.
  • חייל שיטען בפני הועדה הציבורית לערעורים ויימצא זכאי.

תהליך הערעור על זכאות

על פי המידע המצוי בידי צה"ל, בשלב זה זכאים לאות המערכה בלבנון כ-3,100 מפקדים המשרתים כיום בצה"ל בשירות קבע, כ-2,300 משפחות שכולות, אלפי נכי צה"ל, עשרות אלפי משרתי מילואים פעילים ומאות אלפי משרתי מילואים בפטור ששירתו ברצועת הביטחון.

כחלק משלים למאמץ חלוקת האות, יקים צה"ל מוקד ייעודי לפניות הציבור עבור אזרחים שאינם נמצאים ברישומי הצבא, אך זכאים להבנתם לקבלת האות. ישנן שתי דרכים לפנות אל המוקד - טלפונית ובאופן מקוון. הפונים יידרשו למלא: פרטים אישיים, תמונה מזהה ועילת הערעור, כמו כן יהיה ניתן לצרף מסמכים ותמונות. 

בהתאם לצורך ולכל היותר אחת לחודש תתקיים ועדה באגף כוח האדם אשר תדון בערעורים שיתקבלו.

לטופס בקשות הערעור - לחצו כאן

דרכי התקשרות עם המוקד:

• טלפון: 1111- שלוחה 4, תת שלוחה 2.

• סמס (באנגלית) של המוקד:
052-9990235

• המייל של המוקד:
OtLebanon@digital.idf.il

אופן חלוקת האות

ב-07.06.2021 הוענק לראשונה אות המערכה לרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, כנציג צה"ל, על ידי יו"ר הועדה, רא"ל (מיל') שאול מופז. 

בהמשך לכך, מאמצע יוני ועד ראשית אוגוסט, יתקיימו מסדרים צבאיים וטקסי הוקרה בפיקודים, בזרועות ובאגפים השונים בהם יחולק האות לכלל משרתי צה"ל, ששירתו בעת הלחימה ברצועת הביטחון בלבנון וזכאים לקבלת האות. במקביל, המשפחות השכולות יקבלו את האות בהענקה אישית בבתיהם.

נכי צה"ל יקבלו את האות בטקס הוקרה רשמי שיתקיים ביחידות בהן שירתו, או בהענקה אישית. מפקדי צה״ל יעניקו את האות לזכאים לו, המשרתים שירות מילואים פעיל במעמד רשמי ביחידתם. למשרתי המילואים שבפטור יישלח האות לביתם. אנשי צד"ל יקבלו את האות בטקס רשמי בראשות שר הביטחון והרמטכ"ל שצפוי להתקיים עד תחילת חודש יולי.

מידע נוסף על סיכת האות

עיצוב האות נעשה על ידי מר יגאל גבאי, בהובלת ענף המשטר והמשמעת בצה"ל. הצבעים כחול ולבן שבמרכזו מייצגים את צבעי דגל ישראל, הצבע האפור מייצג את הפעילות המבצעית הממושכת וצבע המוצבים ברצועת הביטחון, הצבע הירוק מייצג את הלחימה בשטח רווי צמחיה, הצבע האדום מייצג את הנפגעים בגוף ובנפש, האבדות ואת העוז וגבורת הלחימה. כמו כן, הצבעים ירוק ואדום מייצגים את צבעי דגל לבנון. עלותה של סיכת אות בודדת הינה כ-2 ש"ח.


בתמונה: תהליך חלוקת אות המערכה