יום העצור המטכ"לי צוין בכל יחידות צה"ל

09.12.21
מערכת אתר צה"ל

יום העצור המטכ״לי בנושא כבוד האדם בצה״ל התקיים אתמול (רביעי). היום נקבע בעקבות מספר אירועים חריגים שהתקיימו לאחרונה, אשר אינם עולים בקנה אחד עם ערכי צה"ל, ובבסיסם פגיעה בערך כבוד האדם ופגיעה בבטיחונם ובפרטיותם של המשרתות והמשרתים בצה"ל.

היום צוין בכלל יחידות צה״ל ומהווה קריאה עבור כלל משרתיו לשוחח על אחריות הצבא, מפקדיו וחייליו, בנושא מרחב שירות בטוח ומכבד, המוקיע כל ניצול לרעה של כוח וכל התנהגות פוגענית ככלל, ובפרט על רקע מגדרי.

העצור המטכ״לי ארך כ-4 שעות והוא כלל שיח בכלל היחידות, בשטח ובמטה. במהלך היום קיימו מפקדי היחידות, בכלל הדרגים, שיח ערכי ופתוח על כבוד האדם ואחריות צה״ל ומפקדיו לקיים שירות בטוח ומכבד לכלל המשרתות והמשרתים.

במסגרת היום, ביקר הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי במרכז התמודדות ותמיכה (מהו"ת) של אגף כוח האדם. בביקור השתתפו ראש אגף כוח האדם, אלוף יניב עשור, יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר, תא"ל אלה שדו–שכטמן ומפקדת מהו"ת, רס"ן יעל שפירא.

מהו"ת הוא מרכז יחיד מסוגו בארץ, המלווה ומטפל בנפגעי ובנפגעות פגיעה מינית, ומעניק להם מעטפת מלאה, דיסקרטית ומקיפה, הכוללת טיפול רגשי מגוון, ייעוץ משפטי וכן תמיכה וליווי בתהליכים השונים. 

כחלק מביקורו, נערכה לרמטכ"ל סקירה אודות פעילות המרכז והתקיימה העמקה בנושא הטיפול והליווי של המרכז לנפגעי ונפגעות מינית, שבמסגרתה שוחח עם מטופלות במרכז ושמע על ייחודיות המקום בדגש על הליווי והסיוע הצמוד שניתן להן במרכז. כמו כן, על ארגז הכלים הרחב הניתן לכלל הפונים למרכז על מנת לסייע להם בהתמודדות עם הפגיעה שחוו. המטפלות במרכז הדגישו בפני הרמטכ״ל כי מרכז הטיפול והתמיכה הוא גוף ייחודי, ואופן הטיפול בו אינו דומה למענה הקיים כיום באזרחות ובגופים אחרים.

"עקרון 'האדם יקר' הוא לב העניין בעיניי וכבוד האדם הוא ערך מרכזי בתוך עקרון זה", אמר הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, "אנחנו צריכים להמשיך לטפח את הנושא וצריכים כלים נוספים של הרתעה, אבל כמו בחינוך - על דרך החיוב. צה״ל הוא תבנית נוף מולדתו, עמו, ארצו ומדינתו, ואם תרצו הוא תבנית נוף האנושות. מהו״ת הוא דוגמה חיה למעטפת שהצבא מעניק למשרתים שלו, הדאגה לליווי, הסדנאות המשותפות, השיח עם המטופלות והמטופלים הם רק חלק מפעילות המרכז שמשמש כתובת עבור הנפגעות והנפגעים". 

"נמשיך להיאבק בתופעת הפגיעות המיניות כי בצה״ל אין מקום להתנהגות שכזו. נמשיך לפעול בגישה של אפס סובלנות כלפי מקרי אלימות מכל סוג. בפרקטיקה, אפס סבלנות שווה הדחה. נמשיך לטפח ולהעצים את עיקרון ׳האדם יקר׳, שכבוד האדם הוא הערך המרכזי המגולם בתוכו״, הוא המשיך.

״אנחנו בעיצומה של מהפכת נשים", הכריז ראש אגף כוח אדם, אלוף יניב עשור, "הכרח הוא למצות באופן מיטבי את ההון האנושי בכלל ואת ההון הנשי בפרט בצבא. אנחנו חייבים להמשיך ולפעול למתן שיוויון הזדמנויות. השינויים המרכזייים הם בעליה משמעותית בכמות הלוחמות בגדודים המעורבים, בגדודי החילוץ בפיקוד העורף, בהקטנת מספר הפקידות ובהגדלת מספר הקצינות. ערך כבוד האדם הוא בבסיס המנהיגות ויכולת ההובלה שלנו. ומכאן שאין מקום לפגיעות ולהטרדות מיניות בצה״ל. אנחנו חייבים להמשיך וליצור אקלים בטוח לכל המשרתות בצבא, לפעול להגברת המודעות, לחינוך ולטיפול שאינו מתפשר ולא מגלה סובלנות למול אירועים חריגים כאלה".