כך נראה כנס המעמ"ל המטכ"לי בראשות סגן הרמטכ"ל

26.04.21
מערכת אתר צה"ל

לא בכל יום עוצרים סגני המפקדים הבכירים בצה"ל את סדר-היום העמוס שלהם למשך 10 שעות רצופות ומגיעים יחד לאותו כנס, אך אתמול זה קרה, בהשתלמות המעמ"ל (מעבר משגרה לחירום) המטכ"לית.

עשרות הסגנים וקציני המטה הגיעו לאולם בבסיס פלמחים ועברו יום ארוך וגדוש בחומר, על כל מה שהם צריכים לדעת על מעבר הצבא משגרה לחירום, ועל נושא האיכות והבטיחות בצה"ל בכלל.

את החלק הראשון של הכנס פתח סגן הרמטכ"ל, אלוף אייל זמיר, שהדגיש את חשיבות היום הזה: "עלינו לדעת לעשות את סוגיית המעמ"ל בצורה מאוד מדויקת וברורה, וכמו כל דבר בצבא, מצופה מאיתנו מקצועיות ומקצוענות - זה הבסיס והמפתח להצלחה".

"אנו נערכים כרגע לחודש המלחמה, שיחל במאי, נתרגל מספר גדול מאוד של נושאים", הוסיף סגן הרמטכ"ל וציין: "כבר בתחילתו יודגש המעבר משגרה לחירום של כלל צה"ל, ויש לראות בחודש הזה הזדמנות לשיפור הכשירות והמוכנות שלנו".

במהלך ההשתלמות עברו המשתתפים סקירות מודיעיניות, מבצעיות, לוגיסטיות, תקשוביות וכלכליות - כל זאת על מנת להבין לעומק את המורכבות והחיוניות של מעבר מ-0 ל-100 בצורה היעילה והמהירה ביותר. בעזרת הסקירות הללו ובאמצעות מדדים נוספים הוצגה בפניהם תמונת המצב המטכ"לית העדכנית, ואף הוגדרו יעדים עתידיים.

בחלק השני של הכנס, העוסק באיכות ובטיחות, עלו מגוון קצינים מכלל התפקידים, העלו פערים ובעיות בנושא, ודנו בהחמרת הוראות הבטיחות. חלקם הציגו אירועים שקרו אצלם ביחידות, והתייחסו ללקחים, לתובנות ולהתנהלות היחידה, על מנת למנוע אסונות נוספים.

"איכות ובטיחות הם האדנים עליהם נשענת הפעילות הצבאית והמשימות המבצעיות", הדגיש קצין האיכות ובטיחות הראשי, תא"ל גברעם הגלילי. "הבטיחות נוכחת בכל משימה קטנה כגדולה, שגרתית או מבצעית. הקפדה על האיכות, על הפרטים הקטנים, על ההנחיות והנהלים, תבטיח ביצוע מעולה של משימותינו ותשמור על בטיחות חיילנו. עלינו להילחם מלחמת חורמה בתאונות מסוג זה".

הכנס נחתם במעמד מיוחד של חלוקת פרס סגן הרמטכ״ל לאיכות ובטיחות, על ידי אלוף זמיר לזוכים:

פיקוד הצפון - גדוד חש״ן 53, גדוד תותחנים 405
פיקוד המרכז - יחידות דובדבן וצפע
פיקוד הדרום - חטמ״ר יואב 406
פיקוד העורף - גדוד רם
זרוע היבשה, פיקוד הכשרות ואימונים - בהל״צ 14
אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה - גדוד הובלה 6910
אגף כוח האדם - גדוד תעוז
חיל האוויר - בח״א 8
זרוע הים - שייטת 3
אגף המודיעין - יחידה 81

הפרס ניתן ליחידות על עשייתן בתחום הבטיחות במהלך שנת 2020. בין היחידות הזוכות ניתן למצוא כאלו בהן דרג המפקד הזוטר העלה יוזמות אשר שיפרו את נושא הבטיחות בצבא בצורה ניכרת. זאת לצד יחידות אשר העלו יוזמות שהובילו לייעול וחיסכון כלכלי בצה״ל.

בין שלל היוזמות המצוינות, ניתן למצוא מערכת המאפשרת שליטה, בקרה ומעקב על יישום לקחים והחלטות ביחידה. זוכה נוספת היא מערכת בטיחות בדרכים ונהיגה, המאפשרת שליטה בכשירות הנהגים, בעבירות תנועה וייעול ואיחוד נסיעות.

"עבורי זה כינוס מאוד חשוב", מסכם תא"ל הגלילי, "הוא מאפשר שיח, חילופי דעות, שיתופי פעולה, ומגע בלתי אמצעי בין המון גורמים בכל רחבי הצבא. בעזרת היחסים שנרקמים באירועים מסוג זה, אנחנו יכולים לקדם נושאים חשובים כאלו".