כך עובד מודל ה-3D שמייעל את תהליך האיתור

30.06.21
מערכת אתר צה"ל

1:32 בלילה בין חמישי לשישי, שעון מיאמי, בניין מגורים בן 12 קומות קרס על מאות אנשים ששהו בתוכו. כ-72 שעות לאחר הקריסה המורכבת, הגיעה לאזור ההרס משלחת חילוץ ישראלית , המונה, נכון להיום, 15 חברי צוות. 

משלחת פיקוד העורף ומשרד החוץ מורכבת ממחלצים, מהנדסים ואנשי אוכלוסייה, חלקם הצטרפו ביממה האחרונה לצורך חיזוק וסיוע למשלחת הקיימת. יחד, הם מרכזים שני מאמצים עיקריים - מאמץ החילוץ וההנדסה, ומאמץ האוכלוסייה בו מסייעים קציני פיקוד העורף למשפחות הנעדרים.

"תוך חמש שעות מרגע הקריאה במוצ"ש כבר היינו על המטוס", מספר אל"ם אלעד אדרי, סגן מפקד המשלחת, "הגענו ישירות לאתר ההרס משדה התעופה ומאז אנחנו פועלים כאן ברצף, בעבודה פיזית בשטח ובאמצעים מיוחדים. הצטרפנו למאות מחלצים מקצועיים מאוד, בזירה מורכבת ביותר".

הבניין, כך הוא מספר, קרס באופן חריג לתוך עצמו, מה שיצר אזור מאתגר במיוחד למחלצים: "צורת הקריסה גרמה לכך שבמקום 12 קומות, אנחנו עובדים עם שכבות - עשרות קומות אחת על גבי השנייה. יש כאן גם חלק של הבניין שלא קרס, ועלול להוות סכנה, בנוסף להרבה שריפות".

 כדי לסייע במאמצי החילוץ, הבינו בפיקוד העורף שעליהם לתרום גם מהיכולות המורכבות שיש לצה"ל להציע, ביניהן - מודל תלת-מימדי של יחידה 9900 הממפה את הבניין שקרס ומייעל את תהליך החילוץ. 

"כמו שבתקיפת בית של בכיר בארגון טרור מתבססים על מידע מודיעיני, כך גם בעולם החילוץ משתמשים במידע ממגוון מקורות כדי להרכיב תמונה", מציין אל"ם אדרי, "האתר עצום בגודלו ולכן יש צורך למקד את המאמצים - להבין את מיקומי הלכודים באופן הכי מדויק שאפשר, ולהשתמש בהם כדגשים".

"בשגרה, אני מפקד על צוות מיוחד שבונה מודלים תלת-מימדיים לצורך ביצוע פעילויות מבצעיות של צה״ל", מתאר מפקד צוות ביחידה 9900, סגן נ׳, "בימים האחרונים, אנחנו משתמשים ביכולות טכנולוגיות מתקדמות כדי לסייע למשלחת במיאמי. ניתחנו את הבניין שקרס ובנינו מודל שלו, שיאפשר לאנשי פיקוד העורף ולשאר המחלצים להתמצא בין ההריסות בצורה מהירה ואפקטיבית יותר. אנחנו מודים על הזכות וגאים לקחת חלק במאמץ הומניטרי חשוב כל כך".

איך מרכיבים מפה של זירת אסון? חלק מחברי המשלחת תחקרו את משפחות הנעדרים, והרכיבו תמונה מדויקת של כל בית - איפה נמצא איזה חדר, הרגלי השינה של בני המשפחה, וגם מאפיינים ייחודיים שיכולים לסייע באיתורם. המאמץ הטכנולוגי במשלחת מובל ע״י פיקוד העורף. ענף "אגמים" ניהל את הליך בניית תמונת המצב, וביצע העשרת מידע ממקורות מגוונים והסתייע במודל של 9900. באמצעות כל אלו יכולים המחלצים להבין - איפה נמצא כל חדר אחרי הקריסה, והיכן נמצא, באופן משוער, כל אחד מהנעדרים.

"זה כמו קסם כי כל מחלץ שואף לדמיין איך הבניין נראה בעבר בהשוואה לאיך הוא עכשיו, ככה אנחנו יכולים להציל חיים במירוץ הזה", מדגיש סגן מפקד המשלחת, "האמריקאים תקעו שלטים באתר ע"פ המודל - כאן הייתה דירה x, חדר השינה של y".

ב-24 השעות האחרונות, מספרים מהשטח על עלייה ביעילות של עבודת כוחות החילוץ, ובמספר נעדרים גבוה יותר שהצליחו לאתר. "נמשיך בפעילות ככל שנידרש, מקווים להשתמש ביכולות שלנו כדי להציל חיים", מסכם אל"ם אדרי.