סוד ההצטיינות של 16 יחידות זוכות פרס הרמטכ"ל

מה הופך יחידה למצטיינת הרמטכ"ל? איך שומרים על פעילות מבצעית אפקטיבית ומדויקת - כשמגפה עולמית מתפרצת? שמענו ממפקדי היחידות הזוכות על העשייה המאומצת מאחורי הקלעים ועל תחושות הגאווה

18.02.21
מערכת אתר צה"ל

בית הפיקודים המרחביים וזרוע היבשה:

פיקוד הדרום - גדוד 9 

השנה של גדוד 9 בחטיבת השריון 401, הייתה בסימן הצפון - החלה בתפיסת קו בלבנון, ואימון ברמת הגולן שכלל בחני רף של פיקוד הצפון, אותם ביצעו לראשונה בשריון. אחרי האימון ביצע הגדוד תע"ם בסוריה, בו תפס כוננות תחת המתיחות בזמן 'יוצא לאור', תוך התמודדות מול אתגרי הקורונה. 

הגדוד סיים עוד לבנת אימון ברמת הגולן ובכך סיכם שנה חדה ומוצלחת, שכללה סיכול פיגוע בהר חברון, ופיקוד על חיסול חוליית מחבלים בגבול סוריה. שנה בה המפקדים הגדילו ראש, יזמו פרויקטים לשיפור השגרה הגדודית, תוך התמקדות בצורכי החיילים והחיילות. 

"הקפדנו לשפר את כשירות הגדוד למלחמה תוך ביצוע תעסוקות מבצעיות משמעותיות, לצד ביצוע המשימות השוטפות ומתן תשומת לב דווקא לפרטים הקטנים", מספר מג"ד 9, סא"ל נתי לסרי, "כדי שאנחנו כגדוד נהפוך לחדים ומדויקים, גם בפינות הכי קטנות, באמצעות פרויקטים שדחפו אותנו להשתפר ולרצות להיות טובים יותר".

פיקוד הדרום - חטמ"ר פארן

היחידה, שאמונה גם על ההגנה בגבולה הדרומי של ישראל וגם על הגדודים האורגניים קרקל וברדלס, קיבלה הצטיינות לאור יוזמות, הצלחות מבצעיות וקידום פרויקטים בתחומים רבים: התמודדות עם הקרטל הפלילי, כאשר הורידה את היקף הסמים שחצו לישראל ב-50%, הקמת חמ"ל משותף, שיחד עם המשטרה ומג"ב, יחידות ימ"ס ומגן, רט"ג, 8200 ועוד, מייצר מודיעין מדויק שמאפשר פעילות יסודית, שבאה לידי ביטוי בפגיעה בחמושים ובעשרות סיכולים.

בתחום בניין הכוח, החטיבה הקימה מדור שמירת כשירות - העוסק בפיתוח לוחמים ומפקדים לאורך התעסוקה המבצעית, והובילה פרויקטים רבים על מנת לחזק את הטיפול בהון האנושי. כמו כן החטיבה מובילה את התנסות הטנקיסטיות בגבולות. 

"מצוינות היא דרך חשיבה, בה אתה כל הזמן חושב איך להיות טוב יותר, איך להשתפר ולהתקדם לעבר הצעד הבא, יחד עם דאגה ואהבה לאנשיך", אומר מפקד חטיבת פארן, אל"ם אלעד שושן.

פיקוד הדרום - גדוד 931

גדוד 931 ביצע בשנה האחרונה שתי תעסוקות מבצעיות, בהן אחת משמעותית בגזרת לבנון. בנוסף, הגדוד ביצע אימונים רבים, על מנת לשמור על כשירות ומבצעיות הכוחות - בדגש על המתאר הצפוני. השנה, לאור התפשטות נגיף הקורונה, הוחלט על מתן פרס ליחידות שהצטיינו בשמירה על כשירותן בתקופה מורכבת זו. גדוד 931 אשר זכה בפרס, הצליח לשמור על הרציפות המבצעית תוך שמירת בריאות לוחמי ומפקדי הגדוד ומניעת התפשטות נגיף הקורונה. 

״במהלך שנת 2020, ביצע גדוד ״שחם״ שתי תעסוקות מבצעיות ואימון בצל ההתמודדות עם נגיף הקורונה", אומר מג״ד 931, סא"ל עידו בן ענת, "באמצעות לקיחת אחריות פיקודית, מעורבות סגלי רפואה, דוגמא אישית ואכיפת הפקודות הצליח הגדוד לשמור על כשירותו המבצעית, למנוע מנגיף הקורונה להתפשט ולעמוד במשימותיו בצורה מיטבית״.

פיקוד הצפון - חטמ"ר 769

עוצבת ׳חירם׳ מקבלת מהרמטכ״ל, רא״ל אביב כוכבי, פרס על שמירת הכשירות והמאבק בנגיף הקורונה בשנת 2020, בדגש על ההיערכות המבצעית בחודשי הקיץ.

במהלך חודשים אלו, בהם סיכלו לוחמי החטיבה שני נסיונות פיגוע מצד ארגון הטרור חיזבאללה, הצליחה החטיבה לשמור על כשירות מבצעית גבוהה אל מול האיום הלבנוני ואל מול אתגרי הקורונה, ובכך לשמור על תושבי הצפון.

"המטרה החשובה ביותר שאנו רואים לנגד עינינו היא בריאות הלוחמים וביטחון התושבים", אמר קצין הרפואה של חטיבה 769, סרן סעיד עבדאללה, "בזכות מאמצים רבים, משמעת ושיתוף פעולה, התמודדנו עם האתגרים שהציב הנגיף והצלחנו לשמור גם על החיילים שלנו וגם על תושבי גבול לבנון".


פיקוד הצפון - סיירת גולני

לאחר שנה אינטנסיבית, מגוונת ומאתגרת, סיירת גולני, חוד החנית של החטיבה ושל פיקוד הצפון, מקבלת את פרס הרמטכ״ל. השנה קיבלה החטיבה הצטיינות ממפקד פיקוד המרכז, אלוף תמיר ידעי, אחרי תע״ם בגזרת מנשה, בו איבדה את לוחם הסיירת סמ״ר עמית בן יגאל ז״ל, ולאחר מכן לכדה את המחבל בפעילות אינטנסיבית ומהירה. בנוסף זכתה הסיירת בבוחן תחצ״ן ״ראש חץ״, במקום ראשון באליפות פלס״ם וביצעה בוחן רף בהצטיינות. 

כיום הסיירת נמצאת בתעסוקה מבצעית בגזרת ״שומרון״ ופועלת מסביב לשעון כדי לעמוד במשימה, להגן על התושבים באזור ולמגר את תופעות הטרור. ״היחידה פעלה בשנה החולפת סביב ערכי העמידה במשימה, מצוינות ואחריות", מצהיר מג"ד סיירת גולני, סא"ל איוב כיוף, "שאפנו להצליח בכל תחום. אנשי היחידה עובדים סביב השעון כדי לשמור על הסטנדרט הגבוה שמלווה את סיירת גולני מיום הקמתה, תוך חשיבה חדשנית ויצירתיות שמביאה למיצוי הפוטנציאל הקיים ביחידה״.



פיקוד הצפון - גדוד 75

גדוד 75 ביצע בשנה האחרונה תעסוקות מבצעיות, אימונים ולקח חלק משמעותי באירועי ׳יוצא לאור׳ בגזרה הצפונית. השנה, לאור התפשטות נגיף הקורונה, הוחלט על מתן פרס ליחידות שהצטיינו בשמירה על כשירותן בתקופה מורכבת זו. גדוד 75 אשר זכה בפרס, הצליח לשמור על הכשירות המבצעית תוך הקפדה על מעט חולים ומבודדים.

״למדנו איך לנתח ולהבין את האויב החדש, ומשם גזרנו הסתגלויות והתאמנו את התרבות הארגונית הגדודית לאתגר החדש, צמצום ההידבקות תוך המשך פעילות מבצעית ואימונים", אומר מג"ד 75, סא"ל איתמר מיכאלי, "למדנו מהקורונה מספר דברים: הראשון - אין לא יכול, יש לא רוצה. השני - החלף ׳תסכול׳ ב׳אתגר׳. והאחרון - אל תשאיר את הבעיות לבדן, תן להן פתרונות".

פיקוד הצפון - גדוד 611

ההתמודדות עם הקורונה הייתה לא פשוטה, אך גדוד 611 קיבל את פרס הרמטכ"ל על היותו יחידה עם מספר חולים נמוך. המערכה אל מול הקורונה למעשה נוהלה ברובה על ידי החוג"דת - סמ"ר אורי גלוזברג. בליווי הסמג"דית, ניהלה את המרפאה, וחיילי הגדוד נרתמו למאבק והיו ממושמעים - בין אם בנוהל קלירנס שעבד בצורה מדויקת, המסו"לים שדאגו שהנהלים יוקפדו בתוך הסוללות, וקיום הערכות מצב באופן שוטף על מנת לקבל הערכה על התחלואה.

"בהתחלה, ההתמודדות בתפקיד הייתה לא פשוטה עבורי, כי נכנסתי לתפקיד בלי ידע קודם", משתפת אורי, "הסמג״דית מאוד עזרה לי, וגם הלוחמים היו מאוד מודעים לאירוע ודיווחו לנו על כל שינוי במצבם הבריאותי. כשהתקשרו לבשר לי על הזכייה בפרס הרגשתי שמעריכים את העשייה של הגדוד, וזה גרם לי לרצות ולהמשיך לקדם אותו, ולא להוריד את הרגל מהגז בכל הקשור למאבק בנגיף הקורונה. אני שמחה שהגעתי לגדוד שמבין את החשיבות שבדבר".

פיקוד המרכז - יחידת מורן 

יחידת ״מורן״ המבצעית פועלת בכל גזרות הלחימה - תוך הבאת הישגים משמעותיים ורלוונטיים באופן מדויק ואפקטיבי. היחידה מגשימה את המונח 'רב זרועיות', בדגש על חיבור יבשה – אוויר, ומהווה כוח יבשתי איכותי וקטלני אשר תורם רבות לביטחון המדינה. היחידה בנויה מכוח האדם הכי איכותי ופועלת רבות כדי להשאיר את הטובים ביותר, תוך הבנה כי ה"אדם יקר" - ומביאה לידי ביטוי שילוש מיוחד – יחידה קרבית יבשתית, איכות אנושית גבוהה וטכנולוגיה מהמתקדמות בעולם.

"מורן משקפת את ההון האנושי הייחודי שיש בצה"ל. חיילים וחיילות מכל קצוות הארץ שביחד שוברים שיאים של יכולות טכנולוגיות ועוצמת אש מהקטלניות ביבשה, מביאים ערך מוסף ומשמעות אמיתית לפעילות המבצעית של צה"ל בגזרות השונות", אומר מפקד היחידה, סא"ל ע', "אני גאה בכך שהגיוון הרב הפכו אותה לבית מבצעי הישגי ראוי לציון ביחידות השדה בצבא ההגנה לישראל".

פיקוד העורף - מחוז ירושלים והמרכז 

במסגרת התמודדותה של מדינת ישראל עם מגפת הקורונה, עמד המחוז בחזית העשייה במרחבו, שבליבה חיזוק הקשר עם המרחב האזרחי וקיום תהליכי למידה כדי לתת מענה בהתאם לצרכים ולמאפייני האוכלוסייה הייחודיים. 

"בכולם נגענו וסייענו באופן אישי, תוך תחושת אחריות רחבה. כך נהגנו לפני פרוץ מגפת הקורונה, במהלכה וכמובן שנמשיך כך גם ‏אחריה‎. במקומות רבים, דווקא כמערכת צבאית, ראינו שנדרש סיוע שמגיע מהלב, וצלחנו ‏במשימתנו ליצור קשר אנושי, חם ואמיתי בין "המערכת" לבין המרחב האזרחי", מבהיר מפקד מחוז ירושלים והמרכז בפיקוד העורף, אל"ם איתי לוי.

"הנושא הנבחר לטקס הדלקת המשואות ביום העצמאות השנה הוא "חיבורים בחברה הישראלית". ‏הלכה למעשה, זה העיקרון שעמד בבסיס העשייה של המחוז לכל אורך השנה. זה החוזה הלא כתוב בין צבא לעם, אנו פה ‏לתת מענה לכל משימה שתידרש - ויש על מי לסמוך‎‎! בגזרתו של מחוז ירושלים והמרכז נמצאת גם עיר הבירה – ירושלים, העיר שמחברת בין כולם. ‏כך עמדה לנגד עינינו המשימה: לחבר ולגשר, לא לראות חומות במאמץ מול נגיף הקורונה ובמוכנות לחירום בכלל".

זרוע היבשה - מל"י

המרכז לאימוני יבשה, עוסק בעשייה שוטפת וחשובה כמוביל אימונים, אשר תורמים רבות להכנת הכוחות לקרב הבא: בין אם בבחני רף, תרגילים רב מערכיים, חודש מלחמה ושאר אימוני הזרוע. עשייה רבה קרתה השנה - בניית לשביית 'אריאל', פרויקט שהגה מפקד מל״י, תא״ל דוד זיני, פתיחת היחידה האדומה שמטרתה לדמות את האויב, בניית סימולטורים ייעודיים ללוחמי מילואים, הקמת גדוד טנ"א ועוד. לצד כל העשייה מתקיים מרכז תחקור ובקרה - כדי להשתפר בפערים בין תכנון לביצוע ולאפשר תהליך למידה והפקת לקחים.

המל״י בנוי מארבעה מרכזים: מרכז אימונים באש, מרכז אימונים טקטיים, מרכז האש והאיסוף לתמרון ומרכז אימונים לוגיסטיים. כולם עומלים בתחומם על בניית וייעול אימונים לכוחות - ולאחר מכן מיישמים את שיטות האימונים במתקני הלחימה של המל״י. ״הסוד להצליח להצטיין הוא באהבה למה שאתה עושה. הברק בעיניים של הקצינים והמפקדים, הופך את כולנו לממוקדי מטרה - לשמור ולהעלות את כשירות כוחות היבשה", אומר סגן מפקד מל״י, אל״ם נתי קרן, "הטיפ שלי בשביל שאר היחידות הוא להסתכל על כל יום ועל כל אתגר כהזדמנות להצלחה, בטח שאתה אחראי על כל אימוני המילואים של צה״ל״.

זרוע היבשה - ביסל"ח 828

חטיבה 828 קיבלה את פרס הרמטכ״ל על תהליכים אשר הובילה בתחום המוכנות האופרטיבית, תחום ההדרכה, רלוונטיות קורס מפקדי הכיתות והעצמה וטיפוח האנשים - כל אלו השפיעו על כל גזרות הלחימה ועל חיל הרגלים וזרוע היבשה. החטיבה ביצעה עשייה משמעותית עם המון יוזמה וניצחה בכל תחום. 

מפקד בית הספר למקצועות החי״ר, אל״ם אלרן מורש: ״חטיבה 828 חרטה על דגלה נצחון במלחמה וניצחון בהדרכה.  מצפן זה מחייב אותנו להצטיין מבצעית, הדרכתית ומעל הכול לחדש על מנת להיות רלוונטיים ולהכשיר מפקדים ובעלי מקצועות אשר ינצחו במלחמה. בשם מפקדי וחיילי החטיבה אני נרגש לקבל את ההצטיינות. נמשיך ללמוד, להשתפר וליזום״.

בית האגפים והזרועות: 

זרוע הים - שייטת 13

יחידת הקומנדו הימית הפועלת בים, ביבשה ובאוויר בשלל פעילויות מיוחדות ונועזות, הביאה להישגים בתחומים המבצעיים ובתחומים מגוונים אחרים - תוך התאמה למתרחש מבחינה אסטרטגית ובריאותית. השנה התמקדה בפיתוח של יכולות חדשניות, על ידי עבודה משותפת עם יחידות וארגונים שונים. בנוסף, נעשתה הטמעה של עמ״ט הלוחם לפיתוח כוח האדם, אשר יביאו לשינויים משמעותיים ארוכי טווח ביחידה בשנים הקרובות.

עשייה זאת נעשתה לצד תפקוד היחידה בפעילות מבצעית שוטפת ואף עצימה יותר, בתקופה בה כל המדינה והצבא בפרט, מתמודדים עם נגיף הקורונה על כל רבדיו. ״הצטיינות - להיות רלוונטיים, לא לדבר אלא לעשות ולעשות עם מה שיש הכי טוב שאפשר", מבהיר מש״ט 13, אל״ם ד׳, "להיות פשוט ויצירתי, לקחת כל משימה, להיות נועז ולנצח".

זרוע האוויר והחלל - בח"א 21

הבסיס פועל כדי להכשיר שוחרים, טירונים, חניכים, נגדים וקצינים, כדי שיהיו ערכיים, משכילים ובעלי מקצוע עבור המערך הטכני, שיתרמו לחיזוק עוצמתו של חיל האוויר בדגש לתקופה זו של קיצור משך שירות החובה. הבסיס בונה את כוחו של ההון האנושי של המערך הטכני - בהגדלת מקורות החניכים דרך רשת בתי ספר ושלוחות שוחרים, קיצור ההכשרה ושיפור האפקטיביות שבשירות, השבחת ההון האנושי באקדמיית המערך הטכני, יצירת רציפות תפקודית בהכשרה בתקופת הקורונה, יצירת מעטפת לסגל ולחניך, ושיפור התרבות הארגונית בתחומים רבים.

על נושאים אלו נבחן הבסיס במסגרת ועדה מטכ״לית אשר ביקרה בבסיס והתרשמה מתהליכים פורצי דרך והשפעה רחבה על חיל האוויר והמערך הטכני, איכות הפיקוד וטיפול באנשים, יוזמות והתייעלות כל זאת תוך שמירה על תרבות ארגונית איכותית ואחידה בסטנדרט חיל האוויר. "המצוינות בבח״א 21 היא כמו אהבה, מגיעה מבפנים", מציין מפקד בח״א 21, אל״ם ערן דהאן, "הבסיס חותר להצטיינות בחינוך הדור הבא ומהווה סמן ימני במערך הטכני ובחיל האוויר״.


גדוד 376 - גדוד הקשר הארצי

גדוד אמירים נמצא תחת יחידת לוטם, במרכז חושן שבאגף התקשוב וההגנה בסייבר. הגדוד נותן מענה לכלל הזרועות, הפיקודים, גופי הביטחון והיחידות השונות בכל מתארי הפעילות, בארץ ומחוץ לגבולות המדינה - ובשנת 2020 השתתף ביותר מ-150 תרגילים ואימונים, והצטרף לסיוע הלאומי במאבק נגד נגיף הקורונה במגוון תחומים.

הזכייה בפרס היא בזכות הצלחתו של הגדוד בפעילות מבצעית, המוכנות לכל משימה בחירום ובשגרה, שיתופי פעולה מוצלחים עם כלל הזרועות הפיקודים וגופי הביטחון, אופן הטיפול באנשיו וקידום פרויקטים מכפילי כוח. ״גדוד 376 הוא גדוד ׳הקומנדו׳ התקשובי. אנו נמצאים בכוננות מהירה ובעלי יכולות תקשורת אסטרטגיים (לווינות) לטובת מענה למשימות המב״ם עבור זרוע האוויר, זרוע הים ויחידת נוספות", מציין מגד 376, סא"ל סהר מחלוף, "המאפיין המרכזי של הגדוד הינו ה-DNA הפנימי של החיילים והמפקדים, לשאיפה בלתי פוסקת לשיפור ע"י הפקת לקחים ויישומם מהצלחות וכישלונות כאחד".


אכ"א - בה"ד 11 

"בשנה וחצי האחרונות עסקנו רבות בקידום הבה"ד, כאשר המטרה שלנו הייתה להתייעל בטיפול בפרט, באיכות ובמשכי הזמן, בכלל התחומים. הובלנו פרויקטים רבים ומגוונים, החל משיח מול המלש"ב, דרך המעטפת הלוגיסטית, תוכן ההכשרה ועד שימור הקשר מול השטח", מתגאה מפקד הבה"ד, אל"ם צחי רביבו, "'אנשים מטפלים באנשים' - זה מה שעומד לנגד עינינו - סגל הפיקוד הוא האיכותי והמתאים ביותר, והוא זה שהביא את הבה"ד לאן שהוא הגיע היום". "לא החזקים ביותר ולא האינטליגנטיים ביותר הם ששורדים, אלו הם המתאימים את עצמם לקצב השינוי" - דרווין".

אמ"ן - 504

הצוות של יחידה 504 זכה בפרס הרמטכ"ל על פעילות מבצעית שתרמה רבות לבטחון מדינת ישראל.

זרוע הים - 914 

פלגת הבט״ש בזירה הימית הצפונית 914 הינה יחידה מצטיינת לשנת 2020 - אחרי שעברה שנה מאתגרת בה הצליחו סגל הפלגה והלוחמים הימיים לשמור על הרציפות התפקודית והמבצעית של היחידה, תוך שמירת בריאות לוחמי ואנשי הפלגה ומניעת התפשטות נגיף הקורונה. 

״חשיבות השמירה על כשירות לוחמי צה״ל היא מהמעלה הראשונה. לוחמי פלגה 914 נמצאים בחזית המגן של מדינת ישראל, וחשיבות המשך השגרה הרציפה חיונית לשמירת הבטחון של תושבי הצפון והעליונות הימית הצה״לית", אומר מפל״ג 914, סא״ל כפיר רווה, "בשנה האחרונה פעלנו כל העת בהתאם להערכות מצב משתנות, וקיבלנו החלטות קשות והכרחיות - כששמירת בריאות הלוחמים של פלגה 914 הייתה בראש מעיינינו. אני מלא גאווה בלוחמים שלי בייחוד בשנה מורכבת זו, שערך הרעות והערבות ההדדית ליווה אותם בכל התקופה. הפרס הזה הוא שלהם ושל אנשי הסגל שלי - בלעדיהם לא היינו צולחים את התקופה הזו באופן שבו צלחנו".