בזכות הצוות הזה, סגירת מעגל אש קוצרה משעה - לדקות בודדות

5 אנשי צוות שיודעים הכול על גורמי התקיפה שיש ברשות הגדוד, ומתאמים שיתוף פעולה מושלם בין שני המימדים - אוויר ויבשה. חזרנו אחורה להקמת צוותי הסופ"ה הראשונים

29.12.21
ירדן מושליון, מערכת אתר צה"ל

חיל האוויר, גדודי החי"ר ותותחנים, שני מימדים שונים לחלוטין. לכל אחד מהם התמחות אחרת לגמרי, הם מדברים במושגים שונים ואפילו צבע המדים שלהם אחר. אז איך בזמן לחימה, כשצריך שיתוף פעולה מוחלט של השניים, הם יצליחו לתקשר ביניהם?

בשביל לגשר על הפער הזה, הוקם השנה צוות חדש וייחודי - סופ"ה (סיוע ותקיפה). הוא מורכב מחמישה לוחמים בסך הכול: מפקד הצוות שהוא קצין תותחנים מכוחות היבשה, אחד נוסף מחיל האוויר, ושלושה חיילים סדירים שעברו הכשרה ייעודית. יחד, הם אחראים על כך ששיתוף הפעולה בין היבשה לאוויר יהיה מיטבי.

"בהתחלה זה נשמע כמו חלום רחוק", הודה רס"ן ל', מפקד ההכשרה של קציני אוויר סופ"ה הראשונים, "לפני שנה קצין הסופ"ה הראשון נבחר לעשות את הפיילוט, והצטרף לסיירת גולני. אז, לא הייתה שום הכשרה. לא ידענו מה צוות כזה צריך, מה נכון ללמד אותו, על מה לשים דגש. עשיתי לעצמי קורס בבניית קורס".

5 הלוחמים האלו מחזיקים ביכולות טכנולוגיות להפעלת אש קינטית, אשר מקצרות משמעותית את זמני סגירת המעגלים: "פעולה שלקחה פעם שעה, היום לוקחת כמה דקות".

צוות הסופ"ה הראשון התחיל את דרכו באמצע השנה בסיירת גולני, וכמה חודשים לאחר מכן, התווסף אחד גם בחטיבה 188. ״השאיפה היא להקים צוות כזה בכל גדוד וגדוד", סיפר רס"ן ל'.