״לא רציתי אפילו למצמץ, ואז ראיתי נקודה שחורה״

11.11.21
ינון שלום יתח

אמש, בסמוך לשעה 18:30 בערב, בעיצומה של משמרת שגרתית, רב"ט עמית ורטמן, תצפיתנית בגדוד 636, פלוגת האיסוף של חטיבת הבקעה והעמקים, זיהתה ארבעה חשודים חוצים את גדר המובלעת אל שטח ירדן, ולפתע מתפצלים. "ראיתי שלושה אנשים שמצליחים לרוץ לשטח ירדן ועוד אחד שעקבתי אחריו עד שנעלם", היא משחזרת, "לא הייתה פה שאלה - החלטנו להקפיץ לשם כוחות ולהתחיל בחיפושים".

קרוב ל-12 שעות נמשכו החיפושים האינטנסיביים בשיתוף של לוחמות ולוחמי אריות הירדן, כוחות יס"מ ובלשי מחוז ש"י, ובסופן רב"ט ורטמן שוב עלתה למשמרת: "ראיתי במסכים כוחות גדולים שסורקים אחר הנקודה עליה התרעתי ומיד נדרכתי למשימה".

"לא רציתי אפילו למצמץ כדי לא לפספס שום דבר", היא מעידה, "ואז ראיתי נקודה שחורה, שנעלמה שנייה אחר כך. למרות שהסיכויים שאסגור מעגל קטנים - הייתי חייבת לבדוק". יחד עם הסמלת המבצעית ומפקדת החמ"ל, הן החליטו להכווין את אחת ממפקדות הפלוגות בהרים הסבוכים עד היעד של הנקודה - שם נמצא החשוד.

השלל שנמצא עימו היה גדול במיוחד: שמונה רובים מסוג "שוטגאן", שלושה רובי "קלאצ׳ניקוב", שני אקדחים, רובה מסוג m16 ורובה "קרבין" - בסך הכול 15 כלי נשק.

התפיסה הבוקר, מהגדולות בשנה האחרונה, מצטרפת לשלל ניסיונות הברחה שסוכלו. “אני מרגישה שזכיתי לסגור מעגל - גם לזהות את הפעולה וגם לאתר את החשוד בהברחה", היא מתגאה וגם מבינה כמה האירוע לא מובן מאליו, "אם העיניים שלי לא היו נמצאות שם, הייתי מפספסת את הנקודה השחורה ולא היו מזהים את החשודים. מטורף לחשוב על סיכול של דבר כל כך גדול ולדעת למה זה היה יכול לגרום".

ההצלחה המבצעית שהובילו תיזכר לעוד זמן רב, אבל השיגרה האינטנסיבית לא עוצרת לרגע - והיא כבר עולה לעוד משמרת.