"לא במקרה חיברנו את האירועים, לצה"ל יש תפקיד מהותי מלבד לנצח והוא לחבר בין כל חלקי העם"

12.10.21
מערכת אתר צה"ל

יום עיון לפורום המטה הכללי בראשות הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, התקיים אמש (שני), במלאת 26 שנים לרצח ראש הממשלה לשעבר והרמטכ"ל השביעי, רא"ל (בדימוס) יצחק רבין ז״ל.

יום העיון בסימן 80 שנה לפלמ"ח, התקיים במרכז "רבין" בתל אביב, במהלכו חברי הפורום שמעו הרצאות מפיהם של אשת הרוח ד"ר מלכה פיוטרקובסקי, הסופר מאיר שלו, הבמאי אבי נשר, הבלשן והסופר רוביק רוזנטל, האלוף בדימוס ישעיהו גביש, פרופסור מוטי גולני והגברת טלי ליפקין-שחק.

בהמשך הערב ניהלו המפקדים שיח משותף עם עשרות רבות של לוחמי פלמ״ח על פועלם בארגון וצפו יחד עמם במופע הוקרה ומחווה לדור הפלמ״ח אשר הופק על ידי חיל החינוך.

"אני גאה ומתרגשת מקיומה של מסורת זו, אירוח פורום המטה הכללי במרכז 'יצחק רבין', והשנה, באור חגיגת הגבורות להקמת הפלמ"ח. הכיתוב על המצבה על קברו של אבא שלי מעלה שורה ארוכה, מעוררת השתאות, של תפקידים בכירים, אותם ניתן לסכם בשתי מילים: 'משרת ציבור' שהיה לוח הזמנים של חייו. והשירות הזה, 'למען העניין הכללי' כמו שהוא קרה לזה, התחיל עם גיוסו להגנה ואחר כך לפלמ"ח, כבר שהיה בן 16. שנים אחר כך אמר: 'הפלמ"ח ביטא באורח חייו נכונות תמימה ואמיתית שהייתה לי ולחברי להקריב את עצמנו למען העם'", אמרה ראש מרכז "רבין", הגברת דליה רבין, בתו של יצחק רבין ז"ל.

"רק בן 26 והוא מח"ט הראל, מפקד על הדרך לירושלים במלחמת העצמאות. יחד עם פקודיו, 'נוטפים טללי נעורים עבריים', הם מגישים למדינת ישראל הצעירה על מגש של כסף מוכתם בדם את הדרך לבירה", הוסיפה הגברת רבין, "בספרון שחילקנו לכם היום, 'בית אבי', אומר יצחק רבין ז"ל: "אחד הדברים שלמדתי בבית הוא שדברים גדולים לא נעשים על ידי אדם אחד, הם אינם פרי הברקה של אדם אחד, הם תמיד חייבים להיות פועל יוצא של עבודת אנשים רבים, של מאמץ משותף, של הצורך להביא קבוצה גדולה לגישה אחידה, למחנה משותף, לנכונות משותפת". זהו שיעור שכדאי לנו ללמוד ולזכור גם היום, ברירה אחרת אין לנו. בימים המרים של 95', של התרת הדם וההסתה, שכחנו את השיעור הזה. והלוואי ונזכור אותו להבא".

״רבין ז״ל קיבל בהבנה מלאה את פירוק הפלמ״ח, זה היה מבחינתו ביטוי לממלכתיות. הוא האמין שצריך שיהיה צבא אחד ויחיד הלובש מדים אחידים ובעל חיילים שמשרתים את המדינה בנאמנות, דבר שאז לא כולם קיבלו ולימים אפילו כעסו עליו. זהו הביטוי המוחלט של הממלכתיות ואנחנו דור לובשי המדים עליו רבין דיבר. בשמו נשארנו משרתי צה״ל", ציין הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, "לרבין היו הרבה מאוד צדדים, אבל אחד מרכזי היה הממלכתיות, ואיזה ביטוי מובהק יותר יש מאשר העובדה שאתה לא רק מקבל את ההחלטה אלא גם מזדהה איתה באופן עמוק. זה הביטוי המובהק ביותר לכך שישנם דברים שהם מעל לקבוצות השונות ולאמונות השונות, זה בדיוק הביטוי של צבא ממלכתי, צבא שיודע להתרומם מעל המחלוקת כשהוא לובש מדים. רבין ידע לייצג את הרעיון הזה באופן מזוקק, מובהק. הייתה תמיד תחושה שהוא יודע את מקומו, את העובדה שיש משהו גדול ומשמעותי ממנו, וזו הדוגמה הטובה ביותר לצניעות אמיתית".

"אני נרגש לראות כאן את דור המפקדים של צה"ל עם הדור המכונן הזה, דור הפלמ"ח, דור שלימד אותנו מה זה וויכוח אך גם מהי משמעת משימתית, דבקות במשימה ואחדות מטרה. לא במקרה חיברנו את יום העיון לזכרו של רבין לערב לציון 80 שנים להקמת הפלמ״ח, לצה"ל יש תפקיד מהותי מלבד לנצח והוא לחבר בין כל חלקי העם. בתוך הטנק נמצאים לוחמים מן העיר ומן הכפר מהימין ומהשמאל, דתיים וחילונים, זהו כור היתוך שלא קורה בשום מקום אחר, הסביר הרמטכ"ל, "בבטן הספינה או בדת"ק, שם מגלים אנשים את האחר, וזה תפקידו הנוסף של צה"ל בחברה הישראלית. ברוח הזו של הפלמ"ח ויצחק רבין ז"ל, נמשיך בצה"ל באחדות המטרה ומתוך תחושת אמונה שלמה בצדקת הדרך, ברוח ונפש חפצה״.