הצצה לפרויקט ה'מטרו' של החמאס

20.05.21
מערכת אתר צה"ל

ארגון חמאס השקיע בעשור האחרון את מרבית כספו ויכולותיו בחפירת תשתית מנהרות מסועפת לאורך כל רצועת עזה. בעקבות לקחי צוק איתן, חמאס בונה את אסטרטגיית הלחימה שלו על בסיס יכולות המנהור ומקצה לכך משאבים רבים.

פגיעת צה"ל בתשתית ה'מטרו' של חמאס ברצועה - נכון ל-19 במאי בשעה 01:00

במסגרת המבצע הנוכחי, מתקדמים ופוגעים גם ברשת המנהרות הפנימית של חמאס כצעד משלים. המנהרות עונות על מספר צרכים פח"עים של החמאס, ביניהם מארבים למול האויב (הגנה), פעולות נגד התקפיות, חדירה לשטח הארץ ופגיעה באזרחים, הפעלת חוליות נ"ט הנדסה וצליפה, ירי מרגמות מהתת"ק, תחזוקה וסיוע עורפי לזרוע בזמן לחימה. 

כמו כן, בתוך המנהרות קיימות תשתיות חשמל, שירותים, מקלחות, חדרי מנוחה והתארגנות לפעילים. 

חמאס משקיע עשרות מיליוני דולרים בחודש בחפירת מנהרות התקפיות ופנימיות וממשיך להשקיע בהן גם בעתות משבר, על חשבון צרכים אזרחיים אחרים. אפילו נוכח משבר הקורונה - המשיך חמאס להפנות את מיטב כספו למימון הפרויקט, ולא לטיפול באוכלוסייה העזתית. עלותו של קילומטר אחד היא חצי מיליון דולר. 

אילוסטרציה - פעילות הטרור בלב האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה

ארגוני הטרור ברצועת עזה ממקמים את נכסיהם הצבאיים בלב אזורים אזרחיים צפופים. כך, בין היתר, מטרות צבאיות, לרבות מוקדי פיקוד ושליטה, ייצור אמל"ח, מחסני אמל"ח, תשתיות צבאיות, פירים למנהרות טרור, ומרכזים לניהול לחימה, בתוך בתיהם של פעילי ארגוני הטרור. כל זאת, בסמוך למשגרים ובורות שיגור בשכונות אזרחיות. 

צה"ל פועל בהתאם לדין הבין-לאומי ונוקט באמצעי זהירות, ככל האפשר, בכדי לצמצם פגיעה באזרחים במהלך פעילותו המבצעית.