מערכת נשלטת מרחוק להפעלת אמצעי אל-הרג

13.10.22
מערכת את"צ

במסגרת פעילותם השוטפת באזור יהודה והשומרון, מתמודדים כוחות צה"ל באופן שוטף עם הפרות סדר אלימות ועם אתגרים ביטחוניים נוספים. צה"ל נוקט מאמצים רבים ומתמשכים לפתח אמצעים חדשים להתמודדות עם אתגרים אלו, באופן שיצמצם ככל הניתן את הסיכון לכל המעורבים באירועים.

לאחרונה, פותחה מערכת הנשלטת מרחוק להפעלת אמצעי אל-הרג. ייעודה הוא לפזר הפרות סדר אלימות וכן לסכל איומים ביטחוניים אחרים הנשקפים לאזרחים ולכוחות צה"ל, ובהם גם יידוי אבנים מסכן חיים, יידוי בקבוקי תבערה ואירועי ירי. המערכת מאפשרת שימוש נשלט מרחוק על-ידי מפעיל אנושי, באמצעים המאושרים לשימוש בצה"ל (כגון: כדורי ספוג). המערכת לא כוללת שימוש בירי חי. טרם נקבעו באופן סופי המיקומים בהם תתאפשר הצבת המערכת, ואלו נמצאים כעת בבחינה.

המערכת נמצאת בשליטה מלאה של חיילים אשר הוכשרו לכך באופן ייעודי, והוסמכו להפעיל את המערכת בהתאם להוראות מקצועיות ולכללי הפתיחה באש בצה"ל, הלוקחים בחשבון את מידת הסכנה הנשקפת בנסיבות האירוע. מטרת המערכת לשפר את הביטחון באזור יהודה ושומרון, תוך הגברת ההגנה לאזרחים במהלך פעילות אכיפת החוק של צה"ל, כמו גם צמצום הסיכון לחיילי צה"ל, וכן שיפור הפיקוח של מפקדים על פעילותם של החיילים.

בתוך כך, במערכת משולבת טכנולוגיה המאפשרת למפעיל לסמן חזותית אדם מסוים בתור יעד להפעלת האמצעי, וזאת בנסיבות בהן הדבר מתאפשר בהתאם להוראות הפתיחה באש בצה"ל. בכך, מסייעת המערכת למפעיל לכוון את האמצעי במדויק לעבר אותו אדם ולפגוע באיזורים פחות רגישים בגופו, בפלג גופו התחתון, כדי לצמצם ככל הניתן את הסיכון לפגיעה חמורה באותו אדם וכן באנשים אחרים המצויים בסביבתו. באופן זה מצמצמת המערכת את הסיכוי לירי בלתי מדויק.

המערכת עברה תהליך בחינה מקיף וסדור על-ידי גורמים מבצעיים, טכניים, בריאותיים ומשפטיים בצה"ל, ואושרה לשימוש מבצעי בהקשרים ובתנאים מסוימים, לאחר שקיבלה האישורים הנדרשים, וזאת בכפוף למגבלות מחמירות שמטרתן לוודא שימוש נכון בה. כאמור לעיל, המיקומים הספציפיים האפשריים להצבת המערכת נמצאים עדיין בבחינה ויאושרו בנפרד. ביחס למערכת שהוצבה בחברון, יודגש שבשלב זה לא נעשה שימוש מבצעי במערכת זו.