22 הגדולים של 2022

מנסיעה בזוזו בלבוש אזרחי, דרך היירוט הראשון של "כיפה ימית" ועד העלאת דמי הקיום של חיילי החובה - בצה"ל לא מפסיקים להתעדכן ולהפתיע. אז אם כבר הספקתם לשכוח את כל מה שהיה, רגע לפני שהשנה נגמרת - אספנו 22 מהחידושים המרגשים ביותר ב-2022

28.12.22
יובל טל, מערכת את"צ

עם פתיחת השנה הנוכחית, עלו דמי הקיום של חיילי החובה ב-50%, אבל בואו נדבר במספרים:

דמי הקיום של כלל הלוחמים עלו ל-2,463 שקלים.

דמי הקיום של לוחמי החוד עלו בשנה השלישית ל-3,048 שקלים.

דמי הקיום של תומכי הלחימה עלו ל-1,793 שקלים.

דמי הקיום של החיילים העורפיים עלו ל-1,235 שקלים.

האפליקציה הצה"לית "זוזו", שמחליפה את תעודת החוגר כתשלום לנסיעה בתחבורה ציבורית, פועלת באופן רשמי כבר מספר חודשים ורושמת הצלחה.

 

לאחרונה, במסגרת תוכנית איכות וחווית השירות, השיקו באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה שדרוג חדש למערכת "זוזו", והכריזו שהנסיעה בתחבורה ציבורית עבור חיילים תהיה ללא תשלום - גם בנסיעה פרטית בלבוש אזרחי, בימות השבוע ובמהלך הסופ"ש.

החל מאוגוסט 2023, תינתן לחיילות אפשרות בחירה בין סוגי מדים - דגם דגמ"ח (מדי חיילים) או דגם כיסים אחוריים (מדי חיילות). חיילות מזרוע האוויר והחלל ומזרוע הים (מדים בצבע חאקי) יוכלו לבחור מכנסיים בעלי כיסים קדמיים ("קופיקו") עם חולצה בעלת שני כיסים, או מכנסיים בעלי שני כיסים אחוריים עם חולצה בעלת כיס אחד. 

 

 

הבשורה מתייחסת לא רק למלש"ביות, וגם חיילות שכבר בשירות יוכלו לממש את זכות הבחירה החל מאוגוסט 2023. בנוסף, בחודש הבא יחל פיילוט שבמהלכו יחולק הדגם המשופר של נעלי ה-3/4 למספר חיילות לטובת בחינה של נוחות.

 

לא פעם ולא פעמיים מצאנו את עצמנו אבודים בין אתרי הרפואה השונים בצה"ל - עד השנה, לפחות. מתוך צורך אמיתי למידע נגיש וזמין יותר, נולדה מערכת "MediTik". המערכת מאפשרת לצפות במידע הרפואי במרוכז - בתוך יישומון אחד, ומתוכננת להיות נקודת הגישה היחידה לכלל מערכות הרפואה לפרט.

בחודש יוני נודע כי יורחב שילוב הנשים בתפקידי לוחמה, וייפתחו מספר תפקידי לחימה נוספים במסגרת התנסות - יחידת החילוץ וההצלה של חיל האוויר (669), יחידת ההנדסה למשימות מיוחדות של חיל ההנדסה הקרבית (יהל"ם) ומחלקת ניוד באחת מחטיבות החי"ר. המיונים ליחידות נפתחו עבור נשים בנובמבר 2022, והראשונות במסלול יהל"ם, למשל, (לאחר המבדקים והמיונים הרלוונטיים) עתידות להתגייס במרץ 2023.

בחודש אוקטובר, חשפו בזרוע היבשה את תוכנית העילית החדשה - "ארז". מדובר במסלול שאורכו שש שנים ושמונה חודשים, שמטרתו היא גיוס מלש"בים המיועדים מראש לתפקיד מ"פ קרבי. המחזור הראשון צפוי להיפתח בספטמבר 2023, והגיוס למסלול מתוכנן להיות חד-שנתי.

 

ההכשרה כוללת לימודי תואר ראשון, כמו גם התנסויות וחשיפה לכלל מערך היבשה - שריון, הנדסה, תותחנים, אש, אוויר, איסוף, מודיעין ועוד. האיתור לתוכנית יתבצע ע"י יחידת מיטב, ויתבסס על כלי מיון חדשניים שיבחנו כישורים ויכולות תוך מתן הזדמנות שווה, כדי לדייק את השיבוץ ולפתח מפקדים וקצינים איכותיים.

כלקח ממבצע "שובר גלים", שהציף את הצורך להקים גדוד סדיר במרחב התפר, החליטו בזרוע היבשה על הקמת גדוד חדש בחיל הגנת הגבולות. ואכן, בחודש נובמבר הוכרז על הצטרפות הגדוד החדש - גדוד "פנתר" (49). חיילי הגדוד שהתגייסו עם ההכרזה, יחלו את פעילותם המבצעית במרחב התפר של יהודה ושומרון, לאחר סיום ההכשרה בשנה הבאה.

במסגרת פרויקט מעבר צה"ל דרומה, סמוך לאוניברסיטת בן גוריון, נבנה בסיס חדש ומתקדם בו שוכנת יחידת בסמ"ח. מדי שנה מוכשרים בו כ-1,500 חניכים וחניכות בכלל המקצועות הטכנולוגיים. מיד לאחר מכן, הם מתפזרים בכל יחידות צה"ל. לקריאה נוספת לחצו כאן

 

התוכנית אף זכתה במקום הראשון בפרס הרמטכ"ל לחדשנות לשנת 2022 על היותה יחידה טכנולוגית חלוצה להעתקת היחידות הטכנולוגיות דרומה והווית דוגמה לשאר היחידות הטכנולוגיות.

לראשונה השנה, ימי המנוחה התחילו להיספר כיממה מהבוקר למחרת הביקור אצל הרופא - מ-8:00 עד 8:00 ביום שלאחר מכן. זאת כדי לאפשר זמן החלמה ללא קשר לשעה בה קיבלתם את הגימלים כשפניתם לרופא. השיטה הזו תקפה בכל מוקדי הרפואה הצה"ליים - מרפאות היחידה, ביקורופא, מיון ומוקדי רפואה דחופה.

השנה, התווסף למסמך "רוח צה"ל" ערך יסוד רביעי - ערך הממלכתיות. וההסבר? מתוקף חוק שירות חובה, והעובדה שצה"ל הוא צבא העם שנתון למרות החוק והממשלה - הממלכתיות מהווה אבן יסוד.

בחודש פברואר הושלמה בהצלחה סדרת ניסויי יירוט של מערכת "כיפת מגן" בתצורה ימית מספינת מגן, סער 6, אל מול מגוון איומים מתקדמים. "כיפת מגן" מבוססת על מערכת "כיפת ברזל", ומשולבת במערך הארצי להגנה אווירית.

 

 

הצלחת הניסוי היוותה אבן דרך משמעותית ביכולת ההגנה העצמית והמרחבית של ספינות המגן, והוסיפה ליכולות ההגנה הקיימות על הנכסים והאינטרסים הכלכליים של מדינת ישראל.

בטקס חשיפה בבסיס שבטה, בראשות קצין התותחנים הראשי, חשפו בחודש נובמבר האחרון תג וסיכה חדשים לחיל התותחנים - המסמלים את המהפך התפיסתי בחיל. התג יחולק לכל משרתי בית הספר להפעלת האש.

 

השנה הוחלט על ייצור סרטי כתף גם בלשון נקבה לפי מקצועות שונים, שעד לאחרונה היו בלשון זכר בלבד. המקצועות שקיבלו כותפות בעלות כיתוב מעודכן הם: כתב צבאי וכתבת צבאית, צלם צבאי וצלמת צבאית, פרמדיק ופרמדיקית, קצין רפואה וקצינת רפואה, קצין משפטים וקצינת משפטים.

 

החל מהשנה, אשת קבע רשאית לענוד עד ארבע טבעות על עשר אצבעות (בין אם נשואה ובין אם לא), לענוד עד שתי שרשראות, לענוד עד שני צמידים על כל אמה, לאסוף את השיער בקליפס בצבע שחור ואחיד שגודלו עד 8 ס"מ, ולמרוח לק בצבע שחור ואחיד.

במרץ החלה הקמת מכשול ביטחוני בקו התפר באיו"ש באורך של 45 ק"מ.
המאמץ לאיטום קו התפר הביא לירידה משמעותית של מעבר בלתי חוקי דרך קו התפר. תוך פחות משנה, ירד מספר המסתננים מעשרות אלפים בשבוע, למאות בודדות בלבד.

פרויקט מערבל המיון והשיבוץ, אשר פותח השנה, מאפשר שיטת מיון יעילה וטובה יותר. המערבל מסווג אוכלוסייה רלוונטית, בהתחשב בפרמטרים השונים הייחודיים לה, וממליץ בהתאם איזה שיבוץ או איזה מיון יבצעו המלש"בים.

 

 

המערבל מפיק המלצת מיון ושיבוץ תוך שימוש במאות פרמטרים, באופן מיידי על עשרות אלפי מועמדים אל מול מאות תפקידים. בזאת, הוא ישפיע על שירותם של מאות אלפי מלש"בים ויפעל לכך שישובצו במקום המתאים ביותר.

עד נובמבר האחרון, יכלו קציני המילואים האקדמאים להתקדם רק עד לדרגת קא"ב (קצין אקדמאי בכיר) המקבילה לסרן. כדי לאפשר למשרתי המילואים האקדמאים לעלות בסולם הדרגות, הוחלט על דרגה אקדמאית חדשה בשם קא"ם - קצין אקדמאי מיוחד, המקבילה לדרגת הרב-סרן.

 

 

 

ההחלטה נקבעה כחלק מתר"ש "מילואים בתנופה", שמטרתה להבטיח שירות מילואים משמעותי כמה שיותר, תוך שיפור מתמיד בתנאי המשרתים, הוחלט על מספר הטבות ושינויים בקרב משרתי המילואים.

כדי להיות מוכנים לתרחישי רעידת אדמה עתידיים, החלה לפעול השנה מערכת "תרועה" החדשה, בהובלת רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון והמכון הגיאולוגי. מטרתה היא להתריע מספר שניות טרם רעידת אדמה על מנת לאפשר לאזרחים לצאת לשטח פתוח. "תרועה" תחובר למערכת ההתרעות של פיקוד העורף, ותהווה אמצעי נוסף שיכול להציל חיים.

בשנה שעברה, הוסיף מרכז ההספקה המטכ"לי (המרה"ס) פריט חדש לארון הבגדים הצה"לי של חיילי החובה - מעיל סופטשל א'. השנה, גם מלתחת הקבע עברה רענון, ונכנס מעיל סופטשל א' חדש למשרתי הקבע.

בצה"ל פעלו לשיפור המענה למשרתים עם צליאק, ולפתוח בפניהם את כל הדלתות מבלי לפגוע בבריאותם או נוחיותם. במנהל המזון יצרו תפריט מחודש ומגוון יותר שכולל סלטים מקוררים, מוצרי חלב אישיים, מאפים נטולי גלוטן ועוד. מוצרים אלה נמצאים ברכש למימוש החל מראש השנה בכל בסיס בו ישנם משרתים עם צליאק.

 

 

בנוסף, בכל בסיס בו משרתים חולי צליאק, הוחלט על הקמת מזנון נפרד עם בקרה קפדנית כדי לוודא שלא מגיע לשטחו גלוטן, הוגדלו דמי הכלכלה בחוגר והמענה מחוץ ליחידה, והחלו בשיבוץ משרתים עם צליאק בגדודים ייעודיים.

כל חייל יודע שלאוכל טוב (או רע) יש השפעה רבה, ולכן הוחלט כי חלק מתוכנית ההשתנות תעסוק בעולם המזון. תוכנית "מהפכה במטבח", שצברה תאוצה משמעותית בשנה החולפת, הציגה חידושים משמעותיים כמו: טרקליני לוחמים, שדרוג ארוחות, שיפוץ חדרי האוכל והגברת כוח אדם.

- סיכה אחידה לכל לוחמי סיירת צנחנים

- סיכה חדשה לחטיבת כפיר

- סיכה וסמל חדשים ליחידה הרב-מימדית

- סיכה חדשה לאגא"ס

- סיכה חדשה לאגוז

- סיכה חדשה לחטיבת התקיפה הרב-זרועית

- סיכה חדשה לחונכים ולמפקדים של תוכנית "תתקדמו"