הוקמה ועדת השגה על החלטות דובר צה"ל הקשורות בחברות בקבוצת הכתבים הצבאיים

דובר צה"ל הקים ועדת השגה המוסמכת לדון בהשגות כתבים ואמצעי תקשורת על החלטות דובר צה"ל הקשורות בחברות בקבוצת הכתבים הצבאיים

25.07.22
מערכת את"צ

בשנת 2019, פעלת ועדה בראשות כב' השופט (בדימוס) אילה פרוקצ'יה לבחינת הקשר עם כתבים המסקרים ענייני צבא.

‎דובר צה"ל החליט לאמץ את המלצותיה העיקריות של הוועדה, המרכזית בהן הייתה ההכרה בצורך ובהצדקה לקיומה של קבוצה מיוחדת של כתבים המסקרים ענייני צבא, לה ניתן מענה ייחודי על ידי מערך דובר צה"ל. כך, אומצה המלצתה המרכזית של הוועדה לפיה קבוצת הכתבים המסקרים ענייני צבא כוללת כ-25 עיתונאים שהם נציגים של אמצעי התקשורת ‎המובילים בישראל. באופן זה, יישמרו מאפייניה של קבוצת הכתבים כקהילת ידע מקצועית ומעמיקה, שעוסקת בביטחון כעיסוק בלעדי או מרכזי, תוך שמירה על מערכת יחסי האמון בין קהילת הכתבים המסקרים ענייני צבא למערך דובר צה״ל.

‎בהתאם להחלטת דובר צה"ל, פורסם בתאריך 3 בספטמבר 2019 קול קורא, לאחריו התקיים הליך בחירה. בסופו של דבר נבחרו 23 עיתונאים לקבוצת הכתבים הצבאיים.

‎בחלוף שנתיים מן ההחלטות שהתקבלו, בחן דובר ‎צה"ל לאחרונה את הסוגייה, ומצא כי העקרונות שנקבעו בעקבות המלצות הוועדה עדיין ‎רלוונטיים, וכי נכון להמשיך לפעול ביחס לקבוצת הכתבים הצבאיים בהתאם לכך. עוד הוא החליט כי הערכה מחודשת של הנושא תתקיים בעוד ארבע שנים, לקראת סוף שנת 2025.

‎לפיכך, ולנוכח שינויים שחלו בהרכב קבוצת הכתבים ובשוק התקשורת, פורסם ביום 22 בנובמבר 2021 קול קורא ובו הצעה לכלי תקשורת, הרואה עצמו כאמצעי תקשורת מוביל ושעונה על התנאים המוסדיים שנקבעו בוועדה פרוקצ'יה, לשלב בקבוצה המיוחדת עובד מבין עובדיו אשר טרם שולב בה.

‎במהלך חודשים נובמבר-דצמבר 2021, בחן דובר צה"ל את בקשות כלל מערכות התקשורת, אשר הגישו בקשה לצרף כתבים מטעמם לקבוצת הכתבים המסקרים ענייני צבא.

‎בתום בחינה יסודית זו ובשים לב להיקפו של תא הכתבים המסקרים ענייניי צבא, ולשינויים שחלו בו בשנים האחרונות, החליט דובר צה"ל בפברואר 2022 על צירוף כתב אחד לקבוצה המיוחדת.

הודעה על החלטת דובר צה"ל ועל האפשרות להגיש השגה על החלטה זו לוועדת השנה שיקים דובר צה"ל לעניין זה נמסרה לכל אחד מאמצעי התקשורת באופן ישיר.

‎בהתאם להמלצות הוועדה, בחודש יולי 2022 הקים דובר צה"ל ועדת השגה המוסמכת לדון בהשגות כתבים ואמצעי תקשורת על החלטות דובר צה"ל הקשורות בחברות בקבוצת הכתבים הצבאיים. חברי הוועדה הם כבוד השופט (בדימוס) עודד מודריק, מר משה שלונסקי ותא"ל (מיל') ד"ר אפרים לפיד.

‎כלי תקשורת המעוניין להשיג על החלטת דובר צה"ל כאמור מוזמן להגיש השגה מנומקת בכתב עד ליום 30 באוגוסט 2022 לכתובת המייל: pniotmadorkatzim@gmail.com.