הרמטכ"ל כינס את פורום מפקדי העבר של צה"ל

19.06.22
מערכת את"צ

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, קיים אמש (ראשון) מפגש לסיכום ראשוני לתרגיל "מרכבות האש", עם פורום מפקדי העבר של צה"ל.

במהלך התרגיל ביקר הפורום במספר מופעים. בסוף השבוע הראשון עברו חברי הפורום סקירה כללית בנושא "מרכבות האש", במהלך השבוע השני הגיעו ליום מרוכז בחטיבת המבצעים, בו סקר להם רח"ט המבצעים, תא"ל ירון פינקלמן. הם גם ביקרו בפיקוד העורף, בבסיס "מעוף רחב" המשותף לחה"א ולאמ"ן ובטייסת מטוסי "אדיר".

כמו כן, בשבוע השלישי לתרגיל הגיע הפורום לתראו"ג 162 ולביקור בפיקוד הצפון, במסגרתו שמע סקירה ממפקד הפיקוד, אלוף אמיר ברעם.

בסיכום שהתקיים אמש, הביעו מפקדי העבר הערכה רבה על שילובם בתרגיל ועל האפשרות לחנוך ולהעיר, לעזור לצה"ל מניסיונם וללמוד על מוכנות צה"ל לאתגרים השונים. מפקדי העבר העלו בפני הרמטכ"ל סוגיות שונות שעלו מתוך התרגיל, ביניהן הצורך במערך עורף לאומי רחב, המהפכה בכל הקשור לקצב ייצור המטרות, והקשר ההדוק שהתווה בין מערכי המודיעין והאש.

בנוסף, דנו המפקדים בסוגיית המוכנות הגבוהה של צה"ל לתמרון יבשתי, והגדרת התכלית של התמרון. מפקדי העבר ציינו במיוחד את הקשר הבין-מדרגי והבין-זרועי שתורגל באופן מלא, והתרשמו כי התהליכים שהתקיימו בצבא בנושא בשניהם האחרונות אפקטיביים ומציבים את צה"ל ברמת מוכנות גבוהה ללחימה. עוד נידונה אתגר התמ"ס והשפעתו על הלחימה, ובעיקר על העורף. כמו כן, המפקדים עמדו על חשיבות ביצוע התרגיל בתקופה מבצעית עצימה ביותר והביעו את הערכתם בפני הרמטכ"ל.
בנוסף, ניתחו את המערכה שבין המלחמות והשפעתה על יום פקודה.

הרמטכ"ל הודה לחברי הפורום על שלקחו חלק בתרגיל, וציין בפניהם כי רבות מהדילמות שהם מציגים בפניו מהוות נקודות עומק למחשבה, בהן בכוונתו להעמיק במסגרת סדנת הסיכום המטכ"לית שיקיים בנושא. הוא הסביר כי עוד בטרם הסיכומים, לתחושתו הרווח העיקרי מהתרגיל מצוי בתחושת המסוגלות והביטחון, הן של הכוחות בעצמם, והן של המפקדים בכוחות השונים.

לדבריו, תחושת מסוגלות זה לא רק טנק, לא רק מטוס, לא רק דיגיטל - אלא 'נשקו' הראשון של החייל בקצה המבצעי ובמפקדה. הרמטכ"ל עמד על חשיבות התרגול באופן מלא, מתרגילי האוגדה ועד למטס שעסק בסוגיית המעגל השלישי.

במסגרת תהליכי הסיכום של התרגיל, הרמטכ"ל העריך שעוד יעלו אתגרים ודילמות שונות, והסביר כי זו בדיוק מטרת התרגיל. הוא הצטרף למפקדים שהעלו את סוגיית התמ"ס, והסביר כי חלקים מהפתרון כבר מצויים בידינו, אך לא הפתרון בכללותו. בתוך כך ציין הרמטכ"ל מגוון אפשרויות פעולה התקפיות של צה"ל בנושא, לצד מענה הגנתי רחב.

ביחס לתיאום הציפיות עם הציבור בנושא, הרמטכ"ל הדגיש כי מדובר במשימה חשובה זאת לצד ההסבר המשלים והחשוב בנוגע למה שיקרה לעורף האויב בעת מלחמה. הרמטכ"ל הבהיר כי התמרון נועד להשמיד אויב ואמל"ח וכי יש לו ערך אסטרטגי בבידוד האויב ומצב הסיום של הלחימה. התמרון היום הוא אחר, הוא הדגיש, במודיעין, באש, בחיבור לחה"א, בחימוש ובקצב.

במפגש נכחו אלוף (מיל') איתן דנגוט, אלוף (מיל') יצחק (ג'רי) גרשון, אלוף (מיל') ישראל זיו, אלוף (מיל') איל בן ראובן, אלוף (מיל') יום טוב סמיה, אלוף (מיל') גיורא רום, אלוף (מיל') עמוס מלכא, אלוף (מיל') אורי אור, אלוף (מיל') אהרון זאבי פרקש, אלוף (מיל') ידידיה יערי, אלוף (מיל') חיים ארז, אלוף (מיל') יאיר נווה, אלוף (מיל') עמוס ירון, אלוף (מיל') איציק מרדכי. אליהם הצטרפו גם ראש אגף המבצעים, אלוף עודד בסיוק, וקחצ"ר, תא"ל גיא לוי.