הוצגו הערכות ״שובר גלים״ ותהליכי הלמידה מ״מרכבות האש"

09.06.22
מערכת את"צ

היום (חמישי) התקיים פורום מבצעי להערכות "שובר גלים" והצגת תהליך הלמידה והפקת הלקחים מתרגיל ״מרכבות האש". 

הכנס התקיים בבסיס חיל האוויר פלמחים בראשות הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, ובהשתתפות חברי פורום המטה הכללי ומפקדים משדרת הפיקוד המבצעית של צה"ל בכלל הזרועות, החילות והאגפים לרבות מפקדי הגדודים, הטייסות והשייטות.


בפורום הוצגו הפקת לקחים מבצעיים מהערכות ״שובר גלים״ וכן הדרך בה יתקיימו תהליכי הלמידה המטכ״ליים מתרגיל ״מרכבות האש", באמצעות צוותי למידה ותיחקור בכלל הזרועות, הפיקודים והאגפים.

במושב הראשון של הפורום, סקרו רח״ט המבצעים, תא״ל ירון פינקלמן, ורח״ט המחקר, תא״ל עמית סער, את תמונת המצב המבצעית והמודיעינית. 

מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, הציג יחד עם מאו״ג איו״ש, תא״ל אבי בלוט, את עיקרי התובנות והפעולות ב״שובר גלים״. בנוסף, מפקדי החטיבות באיו"ש סקרו את המגמות המתפתחות במבצע והשפעותיהן על המשך הפעילות בגזרות.


המושב השני התמקד בתרגיל ״מרכבות האש״, ובו הציג ראש חטיבת תוה״ד, תא״ל גל שוחמי, את תהליך הלמידה המטכ״לי מחודש המלחמה בצה"ל, ואחריו סקר רח״ט המבצעים והציג את עיקרי האתגרים והמענה המבצעי בתוכניות האופטרטיביות כפי שתורגלו בגזרות השונות באופן עצים במהלך החודש כולו. נוסף על כך, הוצגו עיקרי התובנות הראשוניות ותהליכי הלמידה מהתרגיל בפיקודים, בזרועות ובאגפים.
מטרת התהליך לממש וליישם למידה מבצעית ושיח מפקדים לשיפור מוכנות צה״ל לאפשרות להסלמה בגזרות השונות.

התחקור, הלמידה והיישום של הלקחים מתרגיל "מרכבות האש" יימשכו, וילוו את היחידות בתהליכי המוכנות המבצעית לתרחישים במהלך החודשים הקרובים.


"אנחנו פה כדי לסכם תקופה ענפה במרכזה "שובר גלים" ו"חודש המלחמה", אמר הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, "המשימה המרכזית היא מניעת פיגועים, והחזרת הביטחון ותחושת הביטחון לאזרחי ישראל. ניכרת עשייה יוצאת דופן בהגנה, בחיזוק מרחב התפר, במאמצי המודיעין ובסיכול טרור מתמשך בכל כפר, מחנה או רחוב ללא כל מגבלה או אילוץ. במקביל לכך אנו פועלים במב"ם, מגינים בכל זירה ומשמרים יציבות גם ברצועת עזה". 

"אנחנו מסכמים באופן ראשוני את 'חודש מלחמה'", המשיך הרמטכ"ל, "תרגיל "מרכבות האש", תרגילי האוגדות, תרגיל "מעבר לאופק" בקפריסין וחודש מאומץ שמביא את צה''ל להיות מוכן יותר, כשיר יותר, מושחז יותר ובכל תחושת מסוגלות גבוהה. במהלך התקופה האחרונה ביקרתי ביחידות רבות וראיתי יוזמה, הבנה והזדהות עמוקה עם המשימה. גישה של ממלכתיות וגישה מבצעית עד הפרטים הקטנים. ראיתי תהליכי שותפות ומחשבה נבונה ואני רוצה להביע הערכה רבה על כל אלה".

"העשייה הרבה והאיכותית שאתם ואנשיכם מקיימים - בזכותה מנענו פיגועים רבים באמצעות הגנה רחבה ופריסת כוחות בתפר לרבות סיכול יומיומי , וכל זה גם בזכות מודיעין איכותי", סיכם רא"ל כוכבי, "זו המשימה של צה"ל שהוא צבא מבצעי, מקצועי וחושב כל העת דרך מימוש ייעודו: צבא ההגנה לישראל. בתרגיל "חודש המלחמה" ראינו שיתוף פעולה בין זרועות ובין ארגוני. יש לנו רשימה ארוכה של לקחים, נפיק אותם וניישם עד האחרון שבהם אבל כבר כעת ניתן לומר שהתרגיל המשמעותי הזה, וגם ההכנות לתרגיל, מביאות את צה״ל לשיא ההכנות למלחמה. יישר כח לכם".