כך נראה הסמל הרשמי והעדכני של צה"ל שישמש את כולנו מהיום

תתחדשו!
מעתה ואילך, סמל צה"ל מעודכן, אחיד ורשמי! במעלה הדרך, נוצרו גרסאות שונות של הסמל כדי להתאימו למספר רב של תוצרים, והסמל הרשמי (1948) איבד מעט מצורתו ועל כן, הוחלט בצה״ל על סמל מעודכן ואחיד.

09.01.22
מערכת אתר צה"ל

שינוי סמל צה"ל ייעשה בשני ערוצים מרכזיים כמפורט להלן:

א. שינוי סמל צה"ל בפרסומים הדיגיטליים (כגון מסמכים, מצגות, אתרים וכו') - יש להשתמש בסמל צה"ל בעיצובו החדש החל מז' בשבט התשפ"ב, 9 בינואר 2022. 

ב. שינוי צה"ל על שלטים, גדלים, טפסים ותעודות - יש להשתמש בסמל צה"ל בעיצובו החדש. בסמכות מפקד יחידה בדרגת אל"ם ומעלה להחליט על סדר העדיפויות לאופן החלפת הסמלים על פי הלויות והמשמעויות.

להורדת הסמל - לחצו כאן

אז מאיפה הכול התחיל?

ב-26 במאי 1948, כשבועיים לאחר הכרזת עצמאותה של ישראל, הכריז דוד בן גוריון על פירוק המחתרות ועל הקמת צה"ל. 

ההופעה הראשונה של סמל צה"ל הייתה על אחד השלטים בצעדת צה"ל, שהתקיימה ב-27 ביולי 1948. שבועיים אחר כך הוא התנוסס בעיתון "במחנה", ובחודש ספטמבר כבר היה ניתן לראות את הרמטכ"ל הראשון, רא״ל יעקב דורי, מסתובב בבסיסי צה"ל עם כובע שעליו רקום הסמל.

באותו החודש גם הופצה פקודת המטכ"ל הראשונה שעליה מוטבע הסמל, אשר מלווה את צה"ל מאז ועד היום.

ומה קרה בדרך?

נוצרו גרסאות שונות של הסמל כדי להתאימו למספר רב של תוצרים, והסמל הרשמי איבד מעט מצורתו.

הסמל המעודכן חודד ודויק בהתאם לארבעת האלמנטים המוכרים: חרב, ענף זית, מגן דוד וסרט, ועליו מופיע שמו של הצבא. מקור החרב וענף הזית בסיכת קורס מפקדי המחלקות של "ההגנה", שהיא גם סמל "ההגנה". החרב מייצגת את המוכנות למלחמה, וענף הזית את הכמיהה לשלום.

השילוב בין השניים מבטא את אופיו ההגנתי של הצבא. אלו נתונים בקווי מתאר של מגן דוד, שמייצג את המסורת והעם היהודי. בתחתית מופיע סרט מתפתל ועליו מתנוסס שם הצבא: "צבא ההגנה לישראל".