חיל האוויר ואוניברסיטת תל אביב השיקו את מרכז ״אלרום״

02.01.22
מערכת את"צ

חיל האוויר ואוניברסיטת תל אביב השיקו ביום חמישי האחרון את מרכז 'אלרום' לחקר מדיניות ואסטרטגית אוויר וחלל באוניברסיטה. המרכז החדש הינו הראשון מסוגו בישראל וירתום את עולם המחקר והידע כדי לקדם תחומים מגוונים הנוגעים להתוויית מדיניות ואסטרטגית אוויר וחלל במדינת ישראל.

הטקס התקיים באוניברסיטת תל אביב, בראשות נשיא האוניברסיטה, פרופסור אריאל פורת ומפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין ובמהלכו חתמו על מסמך עקרונות משותף.

הקמת המרכז מהווה נדבך משמעותי בחזון חיל האוויר להקים תשתית מחקרית-אקדמית בתחום עוצמת אוויר וחלל, על מנת לרתום את הידע המדעי לתועלת החיל, לעידוד החשיבה היצירתית, החשיבה הביקורתית ולהאצת קליטת חדשנות בתפיסות העולם של החיל.

בראש המרכז יעמוד פרופסור אביתר מתניה, לשעבר מייסד וראש מטה הסייבר הלאומי של ישראל, וכיום ראש התוכנית הבין לאומית לסייבר, פוליטיקה וממשל באוניברסיטת תל אביב.

מרכז המחקר ישלב מחקר תיאורטי עם מחקר יישומי ויפעל במסגרת הפקולטה למדעי החברה אך יערב גם חוקרים מהפקולטות להנדסה, מדעים מדויקים ורפואה, ויהווה תשתית לקידום מחקר רב תחומי בנושאי אוויר וחלל.

במסגרת זו, המרכז יפתח, לאורך זמן, עתודה של חוקרים וימסד בישראל עיסוק אקדמאי שיטתי בנושא. המרכז אף יעודד סטודנטים להתמחות בתחום אוויר וחלל, הן סטודנטים המשתייכים לעמותות וארגונים, גופי ממשל ומערכת הביטחון, והן סטודנטים המעוניינים להשתלב בתעשייה בתחומים חשובים אלה.

המרכז יסייע לחיל האוויר לפתח את תשתית הידע האקדמאי בחיל. המחקרים האקדמאיים שיבוצעו עשויים לסייע לפיתוח והתאמה של תפיסת ההפעלה ותורות הלחימה של החיל, וכן של תהליכי בניין הכוח החילי. כך גם כלים מתודולוגיים לחשיבה אווירית מקצועית, מופשטת ומעשית שיפותחו בידי חוקרי המרכז. בנוסף, יהווה כבר בעתיד הנראה לעין, מוקד לשיתוף פעולה מחקרי בין-לאומי עם מוסדות אקדמאיים, מכוני מחקר וחילות אוויר מהעולם.

"תחום האוויר והחלל הוא חשוב ומבטיח מבחינה חברתית ומדעית״, הצהיר נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופסור אריאל פורת, ״באוניברסיטת תל אביב יש חוקרים רבים העוסקים בתחום זה מנקודת מבט שונות ומגוונות, המרכז החדש שהקמנו יתרום רבות לקידום ופיתוח התחום, הן במחקר והן בהוראה".

"אנחנו פורצי דרך וחלוצים במגוון רחב של נושאים מבצעיים״, הכריז מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, ״שרובם ככולם התפתחו לאור אתגרי המזרח התיכון וכך, ביחד עם גופי המודיעין הכח האווירי הופך למענה המרכזי באתגרי הביטחון. לחימה בטרור מהאוויר, יכולות העליונות האווירית, מערך כלי טיס מאוישים מרחוק, מערך הגנה אווירית המתקדם בעולם, ושלוש טייסות- F-35 הם רשימה חלקית של נושאים בהם חיל האוויר והתעשיות הביטחוניות בישראל הינו מוביל וחלוץ״.

״אולם, אל לנו לנוח על זרי הדפנה״, המשיך אלוף נורקין, ״רק תחקור נוקב בשגרת הפעילות - ישמר אותנו חדים ומוכנים. פתיחת המרכז לחקר מדיניות ואסטרטגית אוויר וחלל המשלב אנשי אקדמיה ואנשי חיל האוויר, הוא הפיכת חזון למציאות - זהו צורך ממשי הנובע מהעלייה במורכבות שדה הקרב והאתגרים המבצעיים, שמחייבים את אנשינו למטען ידע צבאי עמוק יותר במטרה להמשיך להבטיח את מעמדו של חיל האוויר כחיל מוביל בעולם״.