תוקן הדין החל באיו"ש ביחס לעבירות מין

10.03.22
מערכת את"צ

לאחר עבודת מטה בהובלת הפרקליטות הצבאית בחודשים האחרונים, חתם מפקד פיקוד מרכז על תיקון של הדין החל באיו"ש ביחס לעבירות מין.

עד היום, עוגנו עבירות המין באזור יהודה ושומרון בחוק ירדני משנת 1960. בחלוף השנים, נמצא כי חוק זה אינו נותן מענה מספק לערכים המוגנים העומדים בבסיס עבירות המין, כפי שאלו מקובלים במאה ה-21, ועל כן יש לעדכן את החקיקה בנושא. כדוגמה לכך, עבירת האינוס כנוסחה בחוק הפלילי הירדני משנות ה-60, קבעה כי לא ניתן להטיל אחריות פלילית על אדם הבועל את אשתו שלא בהסכמתה.

על רקע פערים אלו, הובילה הפרקליטות הצבאית בחינה מחודשת ומפורטת של כלל עבירות המין באזור, מתוך מגמה להרחיב ולקדם את האכיפה בתחום, ואת המענה הניתן לקורבנות עבירות מין באזור. בסיומה של עבודת המטה נמצא, כי חרף המורכבות המשפטית, יש לעדכן את הוראות הדין המתייחסות לעבירות המין באזור יהודה ושומרון, כפועל יוצא מחובתו של המפקד הצבאי לפעול לשמירה על הסדר הציבורי, מיצוי הדין עם עבריינים ומתן הגנה מוגברת לקורבנות עבירות מין.

במסגרת עבודת המטה נמצא כי יש לאמץ את מרבית עבירות המין החמורות הקיימות בחוק העונשין בישראל, בשינויים המחויבים לאזור, תוך ביטול הוראות מסוימות מהחוק הפלילי הירדני. התיקון החדש יאפשר מתן הגנה מלאה יותר לנפגעי ונפגעות עבירות מין באזור.

מפקד פיקוד המרכז קיבל את המלצת הפרקליטות הצבאית וקבע כי הוראות התיקון יחלו באופן מיידי.