תגובת דובר צה"ל לדו"ח מבקר המדינה

28.11.22
מערכת את"צ

צה״ל פועל באפס סובלנות כלפי מקרי הטרדות ופגיעה מינית ופועל לשמירת אקלים יחידתי מכבד למשרתיו בכלל היחידות.

המשרתים המוצבים ביחידות המשרד לביטחון הפנים, התגייסו מכוח חוק שירות הביטחון ומבצעים שירות משמעותי ומאתגר. צה"ל רואה עצמו כבעל אחריות מרחיבה כלפי כלל משרתיו, ובתוך כך כלפי המשרתים ביחידות אלה.

על כן הורה ראש אגף כוח האדם, אלוף יניב עשור, באוקטובר 2021, על הקמת צוות מיוחד בראשות תא"ל במיל' גיא חסון, לבחינת תהליך הגיוס, הליווי ותנאי השרות של המשרתים ביחידות שמחוץ לצה"ל - בדגש על משטרת ישראל ושרות בתי הסוהר. 

בהתאם למסקנות הוועדה והמלצותיה, הוקמה מנהלת ייעודית בצה"ל בפיקוד אלוף משנה. המנהלת מבצעת אחת לחודשיים ביקורות בבתי הכלא בהם מוצבים משרתי חובה, על פי גאנט ביקורות סדור. זאת על מנת לוודא כי אכן המשרתות והמשרתים ביחידות אלו זוכים ליחס ראוי וסביבת שירות מכבדת.

צה״ל פועל להידוק שיתוף הפעולה עם ממונות היוהל״ם בגופים השנים. כחלק מכך התקיים באוגוסט האחרון כנס למידה והידוק מנגנוני עבודה, בהובלת יוהל״ם צה״ל, תא״ל אלה שדו-שכטמן. בנוסף, מוקד מהו״ת (מרכז התמודדות ותמיכה) של צה״ל, אשר מעניק ליווי ותמיכה במגוון כלים לנפגעות ונפגעים על רקע מיני ביחידות צה״ל וביחידות שמחוץ לצה״ל - הוכר והוטמע בפני משרתי החובה בשירות בתי הסוהר.

אנו עדים למגמה חיובית של עלייה בתרבות הדיווח. יותר משרתי חובה וקבע מרגישים בנוח לדווח על פגיעות בצה״ל, ורובם מרגישים כי המקרים שלהם מטופלים בכובד ראש וברצינות.

אחת לשנה מציג צה"ל בוועדת חוץ וביטחון, או בוועדת לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי, את הנתונים בנושא הדיווחים אודות הטרדות מיניות שהתקבלו בצה"ל בשנה החולפת.

אנו רואים בחומרה כל פגיעה על רקע מיני ונמשיך לפעול למיגור התופעה ולמיצוי הדין עם הפוגעים. צה״ל ימשיך לפעול באחריות מרחיבה כלפי כלל משרתיו ובהם גם המשרתים שירות בטחוני חשוב ומשמעותי ביחידות שמחוץ לצה״ל.