עדכון בנושא תא הכתבים המסקרים ענייני צבא

ביום 5 בספטמבר 2018 מונתה על ידי דובר צה"ל, ועדה בראשות כבוד השופטת (בדימוס) אילה פרוקצ'יה לבחינת ממשק העבודה בין צה"ל ודובר צה"ל לבין הכתבים המסקרים ענייני צבא. תכלית הקמת הוועדה הייתה לבחון את הסדרי העבודה הקיימים בין דובר צה"ל לאמצעי התקשורת וכלל הכתבים המסקרים ענייני צבא, ובמידת הצורך להציע אמות מידה להבניית הסדרי עבודה ראויים בתחום זה

20.02.22
מערכת אתר צה"ל
  • עבודת הוועדה, מסקנותיה והמלצותיה

א. הוועדה בחנה לעומק את הסדרי העבודה שנהגו אז בין דובר צה"ל לבין אמצעי התקשורת וכלל הכתבים המסקרים את ענייני הצבא, והתייחסה לטיב הקשר המקצועי המיוחד בין הדובר לבין חברי תא הכתבים הצבאיים. הוועדה מצאה כי ביסודם של דברים ובדרך כלל, הקשר השוטף עם כלל הכתבים המסקרים ענייני צבא, לרבות אלה שאינם חברי התא, התקיים בצורה תקינה באמצעות הענפים השונים של מערך דובר צה"ל.

ב. עמדת הוועדה הייתה כי, מצד אחד, במישור העקרוני, עצם קיומה של קבוצה קטנה ומובחנת של כתבים צבאיים מובהקים, המקיימת קשר מקצועי בעל "ערך מוסף" עם דובר צה"ל, מתיישבת עם תכלית תפקיד דובר צה"ל, שהיא הבאת עניינו של הצבא לידיעתו של הציבור. קשר מקצועי זה כמובן לא יכול להינתן לכלל ציבור הכתבים המסקרים ענייני צבא, בטחון וממשל. מצד שני, מאחר שלא הייתה מדיניות בעניין בקשות כתבים שאינם חברים בתא להיכלל בקבוצה זו, הוועדה סברה כי נדרש לגבש קריטריונים כלשהם המסדירים את ההשתייכות הארגונית לקבוצה.

ג. על כן, הוועדה התמקדה בגיבוש אמות מידה לקביעת הרכב תא הכתבים המסקרים ענייני צבא, עמו יקיים דובר צה"ל קשר מקצועי במיוחד. בתמצית, עמדת הוועדה הייתה כי התא יכיל כ-25 כתבים והרכבו יקבע על בסיס אמות מידה אובייקטיביות, רלוונטיות, וכלליות, אשר יהיה בהן לקדם את תכלית פעולתו של צה"ל, ולהגשים בכך את אינטרס הציבור בקיום עיתונות צבאית ברמה מקצועית, גבוהה והוגנת.

ד. הצעת הוועדה הייתה שאמות המידה להצטרפות תורכבנה מתנאי כשירות אישיים שעל כתב צבאי לקיים כתנאי לחברותו, בשילוב עם תנאים מוסדיים שיקבעו אלו אמצעי תקשורת יהיו רשאים לבחור מטעמם חבר בקבוצה המיוחדת.

ה. ביחס לתנאים המוסדיים, הציעה הוועדה כי בקבוצת הכתבים יכללו נציגים של אמצעי תקשורת העונים על כלל הדרישות הבאות: עיתון מודפס, אמצעי תקשורת מקוון המפיץ מידע בכתב או באופן משודר ומוכר בידי לע"מ (לשכת העיתונות הממשלתית), שידורי טלוויזיה ושידורי רדיו; מפרסם ידיעות חדשותיות באופן יומי; עוסק בכתיבה צבאית; פונה לציבור במדינה כולה; פועלת בו מערכת חדשות ייעודית, קבועה ופעילה; ומקום פעילותו בישראל. מבין אמצעי התקשורת העונים על התנאים המוסדיים המפורטים לעיל, תיקבע רשימת "אמצעי התקשורת המובילים", רשימה זו תיקבע בהתאם לשקלול קריטריון אוחזי תעודת לע"מ, בשילוב עם קריטריונים נוספים: נתוני המדרוג (רייטינג) והחשיפה, מספר העוקבים ברשתות החברתיות ודירוג השפעה של חברת "יפעת".

ו. בנוסף, על הכתב מטעם אמצעי התקשורת לעמוד גם בתנאים המצטברים הבאים: עיסוק בעיתונות צבאית כעיסוק בלעדי, או לכל הפחות כעיסוק עיקרי; ותק מינימלי של שנתיים לפחות בעיתונאות, תוך מתן עדיפות לעיתונאות בתחום הביטחוני צבאי, או תחום משיק לו כגון תחום מדיני או משטרה; התחייבות מראש של הכתב הצבאי לשמירת סודיות המידע המועבר מדובר צה"ל, ככל שיידרשו סודיות ומגבלות פרסום מידע; החזקת תעודת עיתונאי מטעם לשכת העיתונות הממשלתית; התחייבות לכבד את תקנון האתיקה המקצועית של העיתונות שהוציאה מועצת העיתונות בישראל; והתחייבות להשתתף במרבית פעילויות הקבוצה המיוחדת, עד כדי שני שליש לפחות.

  • אימוץ ההמלצות על ידי דובר צה"ל

א. דובר צה"ל החליט לאמץ את המלצותיה העיקריות של הוועדה, שהמרכזית בהן הייתה ההכרה בצורך ובהצדקה לקיומה של קבוצה מיוחדת של כתבים המסקרים ענייני צבא, לה ניתן מענה ייחודי על ידי מערך דובר צה"ל. כן, אומצה המלצתה המרכזית של הוועדה לפיה קבוצת הכתבים המסקרים ענייני צבא תכלול כ-25 שהם נציגים של אמצעי התקשורת המובילים בישראל, אשר יקיימו את התנאים המוסדיים והאישיים שפורטו. כך יישמרו מאפייניה של קבוצת הכתבים כקהילת ידע מקצועית ומעמיקה, שעוסקת בביטחון כעיסוק בלעדי או מרכזי, תוך שמירה על מערכת יחסי האמון בין קהילת הכתבים המסקרים ענייני צבא לבין מערך דובר צה"ל.

ב. עוד החליט דובר צה"ל, כי מאחר ששוק התקשורת הוא שוק דינאמי, המשתנה באופן תדיר ובמהירות, תתקיים הערכה מחודשת של הסוגייה בחלוף שנתיים, קרי בסוף שנת 2021.

ג. בהתאם לכך, נבחרו בשנת 2019, בתום הליך בחירה סדור 23 עיתונאים להשתייך לקבוצת הכתבים הצבאיים. בהתאם להמלצות הוועדה, הוחלט על הקמת ועדת השגה בראשות שופט בדימוס, אשר תהיה מוסמכת לדון בהשגות כתבים צבאיים ואמצעי תקשורת על החלטות דובר צה"ל הקשורות בחברות בקבוצת הכתבים הצבאיים. כלי תקשורת או כתב אשר יבקש להשיג על החלטת דובר צה"ל בעניינו, יוכל לפנות לוועדה באמצעות דובר צה"ל.

  • בחינת מחודשת של הרכב התא בחלוף שנתיים על ידי דו"ץ

א. בהתאם להחלטת דובר צה"ל, בחלוף שנתיים מן ההחלטות שהתקבלו, בחן דובר צה"ל בשבועות האחרונים את הסוגיה. דובר צה"ל מצא כי העקרונות שנקבעו, בעקבות המלצות הוועדה, עדיין רלוונטיים וכי נכון להמשיך לפעול ביחס לקבוצת הכתבים הצבאיים בהתאם לכך. עוד החליט דובר צה"ל כי הערכה מחודשת של הנושא תתקיים בעוד ארבע שנים, לקראת סוף שנת 2025.

ב. לפיכך, ולנוכח שינויים שחלו בהרכב קבוצת הכתבים ובשוק התקשורת, פורסם ביום 22 בנובמבר 2021 קול קורא ובו הצעה לכלי תקשורת הרואה עצמו כאמצעי תקשורת מוביל, ושעונה על התנאים המוסדיים שנקבע כאמור – לשלב בקבוצה המיוחדת עובד מבין עובדיו אשר טרם שולב בה.

ג. במהלך חודשים נובמבר-דצמבר 2021, בחן דובר צה"ל, במסגרת ועדה ייעודית, את בקשות כלל מערכות התקשורת אשר הגישו בקשה לצרף כתבים מטעמם לקבוצת הכתבים המסקרים ענייני צבא.

ד. ראשית, נבחנה עמידתם של כלי התקשורת בתבחינים המוסדיים שנקבעו, בהתאם להמלצות הוועדה. לאחר מכן, נבחנו כלי התקשורת גם בשים לב לתמונת המצב התקשורתית הכוללת, על מנת לבחון מי מבין כלי התקשורת שעמדו בתנאים המוסדיים נמנים עם אמצעי התקשורת המובילים בישראל. לבסוף, נבחנה גם עמידתם של הכתבים שהוגשו על ידי כלי התקשורת בתנאים האישיים שנקבעו.

ה. בתום בחינה יסודית זו, ובשים לב להיקפו של תא הכתבים המסקרים ענייניי צבא, ולשינויים שחלו בו בשנים האחרונות, החליט דובר צה"ל על צירוף כתב אחד לקבוצה המיוחדת. הודעה על החלטת דובר צה"ל נמסרה לכל אחד מאמצעי התקשורת באופן ישיר. מצורף נספח חברים תא כתבים צבאיים.

נספח א' – חברי תא כתבים צבאיים

חדשות 12 - ניר דבורי 

חדשות 13 - אור הלר, אלון בן דוד

כאן 11 - רועי שרון, כרמלה מנשה, איתי בלומנטל, אייל עלימא

עכשיו 14 - הלל ביטון רוזן

הארץ - יניב קובוביץ' ועמוס הראל

המודיע - ישראל קצובר

ידיעות אחרונות - יוסי יהושע, אלכס פישמן

ישראל היום - לילך שובל, יואב לימור

מעריב - טל לב רם

מקור ראשון - נועם אמיר

JP - אנה אהרונהיים

TOI - יהודה גרוס

גלי צה"ל - דורון קדוש

וואלה - אמיר בוחבוט 

ערוץ 7 - קובי פינקלר

YNET - יואב זיתון, רון בן ישי