מהפיקוד, לגדוד ועד היחידה - הכירו את החתולים של צה"ל

ידעתם שיש בצה"ל תשעה חתולים? ולא, אנחנו לא מדברים על אלו שמסתובבים בבסיס שלכם. לכבוד יום החתול הבינלאומי הבאנו את היחידות שחוצות אוויר ויבשה ונושאות את שם החיה בכבוד. רק אל תשכחו ותיזהרו - אסור ללטף אותם!

08.08.23
שירה הלמן והילי אלג'ם, מערכת את"צ

מי לא אוהב חתולים? הם פרוותיים וחמודים ונמצאים כמעט בכל בסיס בצה"ל, אבל חשוב לזכור להיזהר מהציפורניים שלהם - כי הן יכולות להיות חדות במיוחד.  לכבוד יום החתול הבינלאומי ריכזנו לכם את כל היחידות בצה"ל שעבורן החתול הוא לא רק חיה, אלא סמל שם ומורשת:

פיקוד המרכז

סמלו של הפיקוד הוא אריה, ומקורו בפסוק "גור אריה יהודה", מספר בראשית, והוא מופיע על תג היחידה. בשנת 1970, החליט שר הביטחון, משה דיין ז"ל, להעניק למי שהיה מפקד פיקוד המרכז, אלוף רחבעם זאבי ז"ל, מתנה שתייצג את הפיקוד - גורי אריות. 

השי הלא שגרתי הפך לאטרקציה פופולרית במיוחד במפקדת הפיקוד, בה האריות שהו בכלוב בתוך הבסיס, והפכו לקמע שלו.

חטיבת כפיר 

כפיר היא חטיבת חי״רם (חי״ר מיוחד), הגדולה ביותר מבין חטיבות החי"ר, אשר מבצעת פעילות מבצעית בכלל הגזרות. משמעות השם כפיר היא אריה צעיר.

גדוד קרקל (33)

הפלוגה הראשונה הוקמה בשנת 2000 על ידי בני ובנות גרעין מתנועות נוער שונות, שהתנדבו לתפקידי לחימה ועברו לשם כך גיבוש מיוחד. במהלך ארבע השנים הבאות נפתחו פלוגות נוספות ובשנת 2004 הן אוחדו ליצירת "גדוד קרקל".

קרקל הוא גדוד החי"ר הראשון בצה"ל המורכב מלוחמים ולוחמות. גזרת הפעילות הראשונה של הכוח הייתה באוגדה 80, באזור הערבה, והחתול המדברי הנפוץ בה, הקרקל, היה מקור ההשראה לשמו.

אריות הירדן (41)

גדוד אריות הירדן, הוקם בשנת 2014, ופעילותו המבצעית מתמקדת במזרח מדינת ישראל, בצפון בקעת הירדן וגב ההר.

הגדוד הוא בעל המומחיות הגדולה ביותר לגזרה, ותעסוקתו המבצעית מתמקדת בחזית המזרחית. ייעוד הגדוד הוא להגן על גבולה המזרחי של ישראל מפעילות חבלנית עוינת או ניסיונות הברחה. 

לביאי הבקעה (47)

גדוד לביאי הבקעה הוא גדוד חי״ר המורכב מלוחמים ולוחמות, הוא הוקם בשנת 2017, ומטרתו היא הגנה על גבולה המזרחי של מדינת ישראל בדרום הבקעה ובמרחב יריחו.

גדוד ברדלס (277)

ברדלס הוקם באוגוסט 2015 מתוך הצורך המבצעי בגדוד מעורב נוסף לשמירת גבולות ישראל. מטרתו העיקרית היא למנוע ולסכל הברחות של אמל"ח וסמים בגבול. 

התעסוקה המבצעית הראשונה בגדוד הייתה באוגדה 80, לכן מספרו הוא 277 - ערבה בגימטריה. 

פנתר (49)

גדוד פנתר אמון על הגנה במרחב התפר בחטיבה המרחבית אפרים בשגרה ובחירום. הגדוד הוקם בנובמבר 2022, ומטרתו היא התמודדות עם הפרות סדר, תצפיות, גישוש, כלבנות ומעצר ושיטור, לצד משימות ביטחון שוטף.

נמר (405)

משתייך למערך הקני של חיל התותחנים בחטיבת האש 282. הגדוד הוקם בשנת 1969, בשל הצרכים המבצעיים שהשתנו במלחמת ההתשה. הוא מורכב משלוש פלוגות אש: אלון, בזלת וגרניט. 

הקרב הבולט ביותר בתולדות הגדוד היה קרב הג'וחדר במלחמת יום כיפור. הגדוד השתתף במבצע "שובו אחים" לאיתור שלושת הנערים החטופים בגזרת בנימין בשנת 2014, ובהמשך לקח חלק גדול בהפעלת האש הארטילרית במבצע "צוק איתן" ו-"שומר החומות".

היחידה הטקטית לחילוץ מיוחד (669)

בזמן הקמת היחידה, חברי הצוות נתקלו בתמונה של חתול בעל עיניים ירוקות בוהקות וחשבו שהוא מתאים לאופי היחידה. הם מסבירים שהם בחרו בחתולים כי הם "תמיד נופלים על הרגליים" וגם תשע הנשמות המיוחסות להם מסמלות את ייעוד היחידה - הצלת חיים.

תפקידה העיקרי של היחידה הוא חילוץ טייסים נוטשים, חילוץ נפגעים, חילוץ חשאי מעבר לקווי האויב, טיפול רפואי ופינוי נפגעים משדה הקרב. לוחמי היחידה פועלים בים, באוויר וביבשה, חוצים קווי אויב ונשלחים למבצעים חשאיים לעיתים הרחק מגבולות המדינה.