המדריך השלם לחייל המתחיל, וגם הוותיק, בבסיס אימונים פיקודי

מה זה בא"פ? איזה אימון עוברים בו? מה המתקנים הבולטים ואיך זה קשור לגזרה שלי? גם אם זאת הפעם הראשונה שלך, וגם אם לא, עשינו לכם סדר בבסיסי האימונים הפיקודיים ברחבי הארץ וגילינו איך הם יכינו אתכם לתעסוקה מבצעית אינטנסיבית בימים בודדים בלבד

20.07.23
איה חיימוביץ', עלמה סברוב, מיה צדוק, מערכת את"צ

כל לוחם מכיר את הרגע שבו הוא נכנס לבא"פ (בסיס אימונים פיקודי), ויודע שרגע לפני העלייה לתע"ם הוא יצטרך לעבור מספר ימים אינטנסיביים. ומטרתם? להכין את הכוחות בצורה הטובה ביותר לתפיסת קו מבצעי. 

כל אחד משלושת הבא"פים בצה"ל מכיל בתוכו הכשרות שונות בהתאם לצרכי הגזרה - מפעילויות חוצות גדר בצפון, למעצרים בלב איו"ש ועד התחממויות בדרום. אבל איזה סוגי אימונים עוברים? ואיך זה יכין אתכם לתעסוקה מבצעית בצורה הטובה ביותר? הבאנו את התשובות לשאלות שכל לוחם צריך לדעת.

בא"פ דרום

מה הוא בא"פ ומדוע הוא חשוב בגזרתך?

"הבא"פ מהווה את שער הכניסה לצה"ל עבור אנשי המילואים בפרט אך גם עבור החטיבות הסדירות. כל יחידה שמבצעת תעסוקה מבצעית באיו"ש חייבת לעבור אצלנו", מסביר אל"ם לירון ביטון, מח"ט 55 ומפקד בא"פ לכיש, "אנחנו עובדים עם הכוחות על יכולות הפיקוד והשליטה שלהם, על מנת להעלות את הרמה המקצועית, ולהכין אותם לתע"ם  בגזרת איו"ש". 

 

הכוחות חייבים להיות מיומנים ומאומנים - רק כך יצליחו לשמור על מרקם החיים העדין באוגדה. ומאז חודש מרץ של שנה שעברה הבא"פ הכפיל את ההכשרות, כשבממוצע פוקדים אותו 1,500 אנשים בכל זמן נתון.

בסיס האימונים של פד"ם מכשיר ומאמן יחידות לקראת תעסוקה מבצעית ברצועת עזה ובאוגדה 80. בחירום - יש לבא"פ דרום משימה מרכזית: קליטת יחידות והכנתם בפרקי זמן קצרים ובצורה המיטבית לקראת לחימה ברצועה. 

 

"הבא"פ שלנו קטן, אבל מהווה משפחה וחממה ללוחמים", מתאר בחיוך סא"ל איתמר גדיר, מפקד הבא"פ, "זה סד"כ לא גדול שמייצר תפוקות משמעותיות". 

 

כל חייל שעתיד לקחת חלק במשימת ההגנה בגזרה הדרומית יעבור בבסיס, אבל לא רק הם, אפילו יחידות שתופסות קו בפיקוד המרכז יוכשרו לעיתים בבא"פ דרום, וכפי שסא"ל גדיר מדגיש: "אנחנו עובדים כתף אל כתף ובשיתוף פעולה בין הגזרות והבא"פים השונים - זה המתכון להצלחה".

ייעודו של הבסיס הוא להכשיר כוחות לכל מצבי השח"ם (שגרה חירום ומלחמה) בגזרה הצפונית. לבא"פ כמה משימות מרכזיות - אימון הכוחות לפני עליה לתעסוקה מבצעית, מקצוע יחידות בתחומי החי"ר, הכשרה והשתלמויות על כלי נהיגה צבאיים והכנת הדרג הפיקודי של צה"ל למלחמה כוללת. 

 

"אנחנו מאמנים כל חייל באופן המקצועי ביותר - עד לרמה שבה הוא מוכן בצורה הטובה ביותר למלחמה", מצהיר סגן מפקד הבא"פ, סא"ל נדב דהן, "הגזרה הצפונית רגישה. לכן, על החיילים להבין אותה לעומק ולדעת את כל דרכי הפעולה האפשריות".

 

בבא"פ משרתים 40 קצינים ו-100 חיילים, אשר מכשירים כ-60,000 מתאמנים בשנה, בסדיר ובמילואים. 

בא"פ לכיש

כיצד מתאימים את האימון לגזרה?

התרחישים בסימולטור נבחרו על פי אירועי עבר בגזרה ועל פי תופעות נפוצות - הפס"דים, חיכוך עם גורמים אזרחיים ומעצרים. 

 

אחד מהדברים ששמים עליהם דגש בתרגול זה אירוע מתגלגל - יש מקטעים ובכל אחד מהם הלוחמים מבצעים שלב ומנתחים אותו. זה מתחיל בסימנים כמו רכב חשוד ועד לאירוע פח"עי. בכל שלב בודקים אם הלוחם פעל על פי ההנחיות ומה הוא יכל לעשות בצורה שונה. 

 

"זה תרגול קריטי לקראת התעסוקה המבצעית", מדגיש מפקד הבא"פ, "המטרה היא לחזק את זכרון השריר - עושים את זה פעם אחר פעם, שלא יותקלו בשטח בפעם הראשונה". 

הגזרות בפיקוד הדרום הן מורכבות, משתנות במהירות ויכולות ברגע קטן להפוך משקטות - לחמות וסוערות. לכן, הבא"פ מעניק ללוחמים הכשרה מיוחדת ומותאמת בדיוק לזירות מהסוג הזה. 

 

"אנחנו תמיד רואים לנגד עינינו את הלוחם בקצה, ואת הסיטואציות איתן הוא יאלץ להתמודד בשטח", מסביר מפקד הבא"פ. 

 

האימון הוא דיפרנציאלי ומותאם משימה, וחשוב מכל - הוא משתנה לאור הערכת המצב באופן יום יומי, כך שהגמישות היא המפתח.

 

דוגמה מצוינת לכך היא האימון של חטיבת גבעתי - לפני שעלו לתע"ם בעזה, שהיה בתקופת יום האדמה, הם הגיעו לבא"פ והתאמנו על תרחיש בדיוק מהסוג הזה, כדי להיות מוכנים בצורה הטובה ביותר בזמן תפיסת הקו.

גזרת הצפון נחשבת שקטה, אך מספיק ביקור אחד על גדר הגבול על מנת להבין שהשקט מתעתע - האחריות המונחת על כתפי מפקדי הבא"פ גדולה עד מאוד.

 

"כל תורת הלחימה הצפונית נלמדת אצלנו באופן מלא ובשיתוף המודיעין של פיקוד הצפון - זאת כדי לבנות אימונים מדוייקים שידמו ימי קרב בצורה הכי אפקטיבית שאפשר", מדגיש סגן מפקד הבא"פ, "אנחנו שמים דגש על אימונים בשטח סבוך, בסביבת עמדות ומוצבים, אימוני תת-קרקע ולש"ב".

 

"אנחנו רואים את הלוחם בקצה ומלמדים אותו את הגזרה לעומקה", הוא מוסיף, "אנו מבצעים תהליך מישוב, ניתוח הגזרות ואבחון האתגרים המרכזיים באופן שוטף על מנת להיות רלוונטיים להתפתחות האויב והגזרות". 

בא"פ צפון (אליקים)

אילו חידושים ושינויים הבא"פ צפוי לעבור בקרוב?

בשנה הקרובה צפויים להיקלט בבא"פ מספר סימולטורים חדשים שמטרתם לשפר את התפיסה הגזרתית. 

 

"כל אירוע בגזרה מגיע גם אלינו", מסכם אל"ם לירון ביטון, "אנחנו מביאים אותו ללמידה, מיישמים את זה באימון הבא ומתרגלים את הכוחות לרגע האמת - זה מה שמוביל להצלחות מבצעיות". 

תארו לכם שאתם עולים לתעסוקה מבצעית, ופתאום - שולפים אתכם בהפתעה לשלושה שבועות של אימון, שירענן אתכם מהשגרה וייתן לכם כלים משמעותיים בחזרה לתע"ם. זה בדיוק פרויקט הדגל של בא"פ דרום, "מניפה לתנופה" - שהושק בזמן האחרון, ולאור תוצאותיו הגבוהות יימשך גם בשנה הקרובה. 

 

"החייל מקבל את הזכות לצאת מהשגרה המורכבת והשוחקת, לישון טוב, להתאמן, לירות בנשק, לעשות מד"סים, להתחזק וללמוד", מסכם סא"ל גדיר, "הבא"פ שלנו ימשיך להתפתח, להשתפר ולהיות אחד המקומות החשובים והאטרקטיביים לאימונים בצה"ל".

בבא"פ הגיעו למסקנה כי מפקדת הגדוד מהווה את בסיס הכוח ללחימה, לכן בארבעת החודשים האחרונים יצאו בפרויקט ליצירת אימון ייחודי המותאם ספציפית למפג"ד. במהלכו, מדמים הכוחות בראשות המג"ד ימי קרב בדגש על הבנת המשימה הכוללת. 

 

"התחלנו בתהליך של בניית מתקן חדש בשם 'מאמץ' - מתקן לאימון מפקדים המדמה לחימה במתחם בנוי שכולל תשתיות של יישוב, מוצבים, חומות וגדרות", מרחיב סא"ל דהן, "המפקדים הם הבסיס ובמלחמה יעמדו בראש הכוח, לכן חשוב לשים עליהם דגש". 

 

"בנוסף אנו רואים ערך גדול בפיתוח עולם הסימולטורים ובפיתוח שטחי האש הקיימים אצלנו כיום", הוא מוסיף, "אנו שואפים שבכל שטח אש יהיו את כל מתקני האימון - ממטווחים, ללש"ביות ואפילו מתקני שינה. זוהי רק ההתחלה מבחינת הבא"פ ואני סבור שהוא עוד יגדל ויתפתח רבות". 

בא"פ דרום

מה כולל האימון בבא"פ לפני העלייה לתע"ם?

האימון בבא"פ אורך כמספר ימים, ובמהלכם משלבים אימונים מקצועיים - טכניקות לחימה, התמקצעות בירי, אימון סימולטור חדשני ורענון נהלים והוראות פתיחה באש שיעלו את רמת המוכנות של הלוחמים. 

 

"אנחנו שמים דגש על ההכנה מנטלית", מוסיף מפקד הבא"פ, "כוחות שנמצאים בתעסוקה מבצעית באיו"ש נקלעים לסיטואציות מנטליות מורכבות. הקו פה הוא שונה - זה לא תע"ם בגבול של מדינות, פה התעסוקה היא בתוך האירוע ובאוכלוסיה - וזה חיכוך מורכב ורגיש".

"לבא"פ שלנו מגיעים חיילים מזירות שונות", מסביר סא"ל גדיר, "והמטרה שלנו היא לעבור יחד איתם את השינוי המנטלי, המקצועי והמבצעי דרך תוכנית אימונים מכוונת לחימה, ולימוד האתגר הגזרתי". 

 

האימון כולל תרגילים דיפרנציאליים שמותאמים למשימה, תרגול תרחישים שונים בהתאם להערכת המצב המתעדכנת ואף שימוש במתקני דימוי לחימה מתקדמים. 

 

"אנחנו מעבירים את הלוחמים והמפקדים תהליך, ובגלל שאנחנו יודעים שהעוצמה שלנו היא האנשים, הדגש תמיד יהיה עליהם", מציין מפקד הבא"פ, "בתקופה הזו אנחנו רוצים להפגיש אותם עם האתגר המבצעי שהם עתידים להיתקל בו בשטח כך שהם יעמדו בו בצורה המיטבית, ושכל חייל יצא בסוף האימון בתחושה טובה, מספקת ומשמעותית".

אימון ממוצע בבא"פ צפון אורך כשבוע ימים ובו שמים דגש מרכזי על חיבור הכוחות לגזרה הצפונית, לעומת זאת אימון מפקדים אורך כיומיים. הלוחמים מתרגלים בעזרת שימוש במתקנים מתקדמים בתוואי שטח המדמים את גזרות לבנון וסוריה.

 

"אימוני העלייה לקו מותאמים לסוגי היחידות המתאמנות", מסביר סא"ל דהן, "לדוגמה, אימון של גדוד שריון יהיה שונה באופיו מאימון של פלוגת חי"ר. מעבר, בבא"פ מתקיימים אימונים נוספים המדמים מצבים בהם תפיסת הקו הופכת לימי קרב של ממש".

בא"פ צפון (אליקים)

מהם מתקני האימון המרכזיים?

מלבד בית הספר ללחימה הבא"פ מכיל בתוכו שני בתי ספר נוספים - בית הספר לנהיגה, ובית הספר להגנת יישובים וגששים, מטרתם לשמש מקום להכשרות השונות שהגזרה מצריכה ולהשלמת מוכנות הגדוד לעמידה במשימה. בנוסף, בבא"פ יש שלושה אולמות סימולטור בהם מתרגלים סוגי אירועים שונים המושתתים על ההיסטוריה הגזרתית.

 

אל"ם ביטון מרחיב: "אנחנו מתמקדים באימוני ירי, סימולטרים והעברת תכנים חינוכים וערכיים. עם כל הכלים האלו, הלוחמים ידעו לעלות לגזרה בצורה הכי מוכנה שניתן". 

בבא"פ יש מתקני אימון שונים ורלוונטיים לגזרות השונות, דבר המאפשר את הגדלת הכשירות המבצעית של הכוחות. 

 

מכשול, גדר, עמדות שיגור, טנקים וסוללות, הם רק חלק מהרכיבים שהלוחמים מתרגלים במתקן הראשון - דגם עזה. "כל מה שיש בשטח האמיתי, יש גם אצלנו בשטח האימון", מתאר סא"ל גדיר.

 

המתקן השני הוא דגם 80, המדמה את גדר שעון החול, ואת האתגר והנוף באוגדה. שם, מתאמנים הלוחמים והלוחמות על סיכולי הברחות, שמירה על בט"ש ועוד. 

 

בנוסף, בבא"פ דרום יתקלו הלוחמים בקריית מטווחים עצומה, לש"בייה, כיתות לימוד, מתחם כושר גופני ואף מאמן ירי חדשני של חברת "בגירה".

"בא"פ צפון מחולק לארבעה מדורים ולכל אחד מתקני אימון השייכים לו: עלייה לתע"ם, מקצועות חי"ר, נהיגה מבצעית ומדור מתחם כפרי, המדמה באופן כמעט מדויק שטח לבנוני", מדגיש סא"ל דהן, "מתקני האימון מגוונים ומאפשרים ללוחם בקצה להבין בדיוק מה יפגוש ביום קרב".

 

בין מתקני האימון המרכזיים ניתן למצוא דגם של מכשול צפוני, גדר שעון החול בגבול סוריה, סימולטורים של ירי, רפואה והתהפכות רכב צבאי, תשתיות תת קרקע ולש"ביות המדמות שכונות ברחבי לבנון וסוריה.