איגרת הרמטכ"ל ליום ההוקרה למשרתי מערך המילאים

13.06.23
מערכת את"צ

משרתי מילואים יקרים,
צבא המילואים של מדינת ישראל קם לפני 75 שנים, עם הקמת צה"ל וכחלק בלתי נפרד ממנו. שירות המילואים נקבע מראשיתו כחובה אזרחית, כמרכיב חיוני בצבא העם, וכנדבך מרכזי בתפיסת הביטחון.

בשנותיה הראשונות של המדינה הצעירה, כשעוד נאבקה על קיומה, היה שירות המילואים גורם מרכזי ביכולות ההגנה של צה"ל. "הסדיר יבלום, המילואים יכריעו", הייתה התפיסה, ומערך המילואים הרים תרומה מכרעת לניצחונות על צבאות ערב במלחמות הגדולות, ולברית הדורות שבין הצבא הסדיר לכוחות המילואים.

האיומים השתנו, הטכנולוגיה התפתחה, ותמורות חברתיות באו; עימם, השתנו גם מבנה כוחות המילואים ומשימותיהם. צבא המילואים כיום קטן יותר, ממוקד יותר, ומשימותיו מותאמות לצורכי הביטחון הנוכחיים. עלינו, המפקדים, מוטלת האחריות לבחון כל העת את אופן הפעלת המילואים ולהבטיח כי הוא תואם את אופי המשימות הביטחוניות, ממצה את המשאבים ומופעל בשום שכל. יום ההוקרה הלאומי למשרתי המילואים הוא יום של הצדעה על תרומתכם הייחודית לביטחון המדינה.

ביום זה, אנחנו מוקירים את אנשי ונשות המילואים בגייסות, במפקדות וביחידות בכל הזרועות. אנו מודים לכם על שאתם נענים לצווי הקריאה ללא היסוס, מתייצבים למשמרתכם ללא תנאי, ומציבים את שירות המילואים מעל לכל דבר אחר בחייכם. אנו מביעים את הערכתנו העצומה לכל אחד ואחת מכם, שעוזבים את המשפחה ואת העבודה ונרתמים למאמץ ההגנה על הבית.

אנחנו יודעים, כי אינכם מסתפקים במילוי חובת ההתייצבות אלא רואים בה זכות, ופועלים במסירות לשם הצלחת המשימה. בהגעתכם לשירות, ובנכונותכם להילחם שכם אל שכם עם הכוחות הסדירים ולתרום מניסיונכם הצבאי והאזרחי, אתם משמשים דוגמה ומופת לערך ההתנדבות ולרוח האחדות בחברה הישראלית. מכאן שלוחה הערכתנו הרבה גם למשפחותיכם, שתמיכתן מנשבת כרוח במפרשי העשייה שלכם.

אנו רואים חובה מוסרית להוקיר אתכם לא רק היום, אלא בכל ימות השנה. עלינו מוטלת החובה הפיקודית והמקצועית לאמן ולצייד אתכם, לזמן אתכם רק לפי הצורך, לכבד אתכם, את זמנכם ואת מה שאתם משאירים מאחור, ומעל הכול – לוודא כי לפעילות הצבאית שלכם יש משמעות ביטחונית וערכית.

ברית הדורות שבין הסדיר למילואים שינתה פניה ב־75 שנות קיומנו כאן, אך היא עודנה הכרחית ומושתתת על הערכה עמוקה. הערבות ההדדית, תחושת שותפות הגורל והמחויבות העמוקה לביטחון המדינה, מחברים אותנו בנכונות אמיתית להמשיך ולתרום לביצור עוצמתה ושגשוגה. לתרומתכם לעוצמתו של צה"ל, לאיתנות הקשר בין העם לצבאו ולערך הרעות המפעם בו - אין, ולא יהיה תחליף.

בשם מפקדי צה"ל וחייליו, אני מצדיע לכם.

רב-אלוף הרצי הלוי, ראש המטה הכללי.

לקובץ האיגרת, לחצו על התמונה מטה.