נגזר עונשם של רכזי המודיעין בפרשת מותו של רב"ט ניב לובטון ז"ל

13.06.23
מערכת את"צ

בית הדין הצבאי המחוזי גזר היום (שלישי) עונש של שלושה חודשי מאסר, לריצוי בדרך של עבודה צבאית והורדה לדרגת טוראי על שני רכזי מודיעין ששירתו במשטרה הצבאית. הרכזים הורשעו על-פי הודאתם בעבירות של ידיעות כוזבות והתנהגות שאינה הולמת, בגין כך שלא מסרו למפקדיהם מידע בדבר התרשמותם מן המצוקה הנפשית שבה היה שרוי ניב ז"ל. בכך, כיבד בית הדין הצבאי את הסכמת הצדדים כפי שהוצגה בפניו.

בגזר הדין צוין, כי כתב האישום שהוגש, ובפרט סעיפי העבירה שיוחסו במסגרתו, אושרו על ידי בית המשפט העליון, שדחה את העתירה שהגישו הוריו של ניב ז"ל. עוד הוזכר אופיו התקדימי של כתב האישום, והמסר הערכי בדבר החשיבות של ערכי הרעות והערבות ההדדית, הגלום בעצם העמדתם לדין פלילי של הרכזים.

צוין כי ההסכמות בין הצדדים גובשו לאחר הליך גישור ממושך בפני סגן נשיא בית משפט מחוזי, אלוף (במיל') אילן שיף, שכיהן בעבר כנשיא בית הדין הצבאי לערעורים וכהפרקליט הצבאי הראשי, וכי בהליך הגישור השתתפו גם הוריו של ניב ז"ל ופרטי ההסדר הוצגו בפניהם.

בית הדין הצבאי בחן לעומק את נסיבות ביצוע העבירות, את כלל העובדות הרלוונטיות, ואת שיקולי הענישה הייחודים במקרה זה. בית הדין התייחס אף לעמדת המשפחה ולכאב הגדול עימו היא מתמודדת מאז מותו של ניב ז"ל. לאחר בחינת מכלול השיקולים, קבע בית הדין כי יש לכבד את הסדר הטיעון. בהתאם, נגזרו על הנאשמים עונש מאסר למשך שלושה חודשים, שירוצה בעבודות צבאיות, לצד מאסר על תנאי והורדה לדרגת טוראי.

לאורך ההליך הפלילי, עמדו נציגי התביעה הצבאית בקשר עם הוריו של ניב ז"ל.

צה"ל משתתף בצערה העמוק של משפחת לובטון וימשיך ללוותה.