החלטת הפרקליטות הצבאית בעקבות חקירת נסיבות מותו של עמאר אסאד

13.06.23
מערכת את"צ

הפרקליטות הצבאית הודיעה היום (שלישי) לבאי כוחם של המעורבים, שיינקטו נגדם צעדים משמעתיים ופיקודיים, והם לא יועמדו לדין פלילי. ההחלטה התקבלה לאחר בחינת הטענות שהועלו בשימועים ובחינה מעמיקה של חומרי החקירה, מהם עלה כי לא נמצא קשר סיבתי בין הכשלים בהתנהלות המעורבים לבין מותו של אסעד.

ב-12 בינואר 2022, פעל כוח צה"ל מגדוד "נצח יהודה" בכפר ג׳ילג'יליא לסיכול פעילות טרור ולאיתור אמצעי לחימה. במסגרת הפעילות, הוקמה עמדת בידוק, וכוח צה״ל עצר ובדק כלי רכב. מספר שעות לאחר מכן התקבל דיווח על מותו של עמאר אסעד, אשר נהג באחד מכלי הרכב ועוכב לבדיקה. בעקבות כך נפתחה חקירה של המשטרה הצבאית.

החקירה לבירור נסיבות האירוע הייתה מעמיקה ומקיפה, ובמסגרתה נאספו ראיות רבות ונגבו עדויות מגורמים רלוונטיים, במטרה לבחון את נסיבות מותו ואת התנהלות חיילי הכוח.

מן החקירה עלה שאסעד יצא מן הרכב לבקשת הכוח, התפרע והתנגד באופן קולני ומתמשך לניסיונות להובלתו לעמדת הבידוק. בשל החשש כי התנהלותו של אסעד תוביל לחשיפת הכוח, ובשים לב להתנגדותו ולהתפרעותו, הונחה רצועת בד על פיו למשך זמן קצר, ידיו נאזקו באזיקון, והוא נלקח לחצר מבנה סמוך, והונח על הקרקע. חיילי הכוח סברו, כי אסעד היה תחת השפעת אלכוהול או סמים, והניחו שנרדם על הקרקע, במקום שבו הונח. בהמשך, עוכבו שלושה פלסטינים נוספים, והושבו בסמיכות לאסעד.

הפעילות הסתיימה בחלוף זמן קצר, והלוחמים שחררו את המעוכבים. במהלך הפעילות וכן עם סיומה, לא זיהו הלוחמים סימני מצוקה מצידו של אסעד. על כן, הם העריכו שהוא ישן, לא ניסו להעירו, ועזבו את המקום מבלי שניסו להעירו.

לאחר בחינת הטענות בשימועים, ובחינה מעמיקה של חומרי החקירה, נמצא כי נפלו כשלים בהתנהלות המעורבים, שפעלו באופן שאינו תואם את הנדרש והמצופה מחיילי צה"ל. יחד עם זאת, נמצא כי אין קשר סיבתי בין הכשלים בהתנהלות הכוח לבין מותו של אסעד.

זאת, בהתאם לחוות דעת של גורם רפואי צבאי בכיר, שמצא כי לא ניתן לקבוע שמותו של אסעד נגרם דווקא בשל פעילות הכוחות, או כי הכוח היה צריך להיות מודע למצבו הרפואי של אסעד במהלך העיכוב ובטרם שחרורו.

בהתאם, ובשים לב לאופיים של הכשלים בהתנהלות הכוח ולנסיבות המבצעיות של האירוע, נמצא שאין הצדקה להעמיד את המעורבים לדין פלילי. לצד זאת, מצאה הפרקליטות הצבאית מקום להורות על נקיטת צעדים משמעתיים ופיקודיים, שיהלמו את הפסול בהתנהלות חלק מחיילי הכוח, בנוסף לצעדים שננקטו במסגרת התחקיר הפיקודי.

יוזכר שלאחר השלמת התחקיר הפיקודי, מפקד הפלוגה ומפקד כוח הבידוק הודחו מתפקידם באופן מיידי, ונקבע שהם לא ישרתו בתפקידי פיקוד במשך שנתיים. כן הוחלט, כי מפקד הגדוד יינזף על-ידי מפקד פיקוד המרכז.

צה"ל מצר על מותו של אסעד ופועל למניעת אירועים מסוג זה.