פקודות היום של הרמטכ"ל היוצא והרמטכ"ל הנכנס

16.01.23
מערכת את"צ

פקודת יום של הרמטכ"ל ה-23, רב-אלוף הרצי הלוי:

חיילי וחיילות צבא ההגנה לישראל, מפקדיו בסדיר ובמילואים ועובדי צה"ל,
בפתחה של שנת ה-75 לעצמאותנו אני מקבל עליי את הפיקוד על צה"ל, מגינה של מדינת ישראל ואזרחיה. בשגרה, במבצעים, בימי מערכה ובמלחמה, משימתנו היא להבטיח את חוזקה של מדינת ישראל ואת ביטחון אזרחיה ולעמוד חוצץ מול כל איום.

צה"ל ימשיך להגן בכל מקום, להתכונן ולהיות מוכן לכל אויב – מאיראן, דרך גבול הצפון, ביהודה ושומרון ועד לרצועת עזה ולגבולות הדרום והמזרח, ביבשה, באוויר, בים ובמרחב הסב"ר. בכל החזיתות נפעל בנחישות, באחריות ובלכידות השורות. צה"ל הוא צבא איכותי ומשימתי, הפועל על בסיס מידע וידע, המחוברים ל יכולות תקיפה ותמרון מתקדמות, תוך פעולה ביוזמה ונטילת סיכונים מחושבים בכל הרמות.

המלחמה היא מבחנו המרכזי של הצבא, ותוצאותיה נקבעות בעיקר על ידי שלושה גורמים: ידיעותינו אודות האויב, היכולות והאמצעים שבידינו וכשירותנו להפעילם, ומעל לכול – איכות האנשים שעימנו. כבכל יום, ליבנו עם המשפחות השכולות, עם הפצועים בגוף ובנפש ועם בני משפחותיהם; נחבק אותם ונושיט להם יד, ונמשיך לפעול להשבת הנעדרים והשבויים. דמותם היא זיכרון מתמיד לחובתנו להמשיך ולחתור לביצוע המשימות, וללמוד מכל יוזמה ומכל סיכון. את הפיקוד על צה"ל אני מקבל מידידי ועמיתי רב־אלוף אביב כוכבי. בשם חיילי צה"ל כולם, אני מצדיע ומודה לו על ארבעים שנות שירות. יחד נשמר, נחזק ונפתח את מה שנבנה בתקופתו וברוח הלמידה המתמדת גם נשנה ונשתנה.

חיילי צה"ל ומפקדיו, צה"ל, צבא העם, היה ועודנו בבואה של החברה הישראלית. מקור כוחו בגיוון החברתי ובשותפות הגורל של חייליו. נחזק את שורותינו בגיוס רחב ואיכותי ובהכשרת מיטב הנוער המתגייס מכל חלקי החברה הישראלית.

נחזק את צבא המילואים, נדבך מרכזי בצה"ל ובמדינת ישראל. חובתנו המשותפת לשמור על צה"ל כגוף אחד, ענייני ומקצועי, החף מכל שיקול שאיננו הביטחון. משורות המשרתים כיום ייצאו מפקדי העתיד. נבטיח כי הטובים והמתאימים ביותר יישארו איתנו ויבצעו כל משימה מתוך תחושת שליחות ואחריות ובאמות מידה מקצועיות, על-פי רוח צה"ל וערכיו.

אני מקבל את הפיקוד על צה"ל ביודעי שיש לי עם מי לחלוק את המשימה הגדולה הזו, ובראשם אתם - חיילי צה"ל ומפקדיו, מהחיילים ועד חבריי למטה הכללי. אחריות גדולה מונחת על כתפי כולנו; נחוש אותה ונפעל יחד בהתאם לה, נעשה כי נאמין, נקפיד ללמוד ולהשתפר מכל פעולה, ונעפיל מעלה מדי יום.

חיילים ומפקדים, אפגוש אתכם בעשייתנו המשותפת - הקפידו לפעול מתוך תחושת אחריות כבדה, מתוך מקצועיות עמוקה ובנכונות אין קץ - זו שליחותנו, תוצאותיה הרות גורל ופירותיה קיום מדינתנו בביטחון ובשגשוג.

רב-אלוף הרצי הלוי, ראש המטה הכללי.

פקודת יום של הרמטכ"ל היוצא, רב-אלוף אביב כוכבי:

חיילי צה''ל, מפקדיו ועובדיו,

"גורלה בידי כוחות הביטחון" כתב ביומנו דוד בן גוריון ביום הקמת המדינה. התגייסתי ובחרתי בשירות קרבי. המדינה נלחמת על ביטחונה ורציתי בתורי לתרום את חלקי בשירות משמעותי. מיום שהתגייסתי ועד לרגע זה אני ממשיך ללמוד ולהתפעל מייחודו של צה"ל. זה לא רק צבא שמבטיח את קיום המדינה ומאפשר לכל אזרח ביטחון אישי. צה"ל הוא מקום שיש בו ערכים, משמעות עמוקה, אחדות מטרה וחברות. המשקל גבר מתפקיד לתפקיד והוא הגיע לשיאו בתפקידי כרמטכ"ל, אבל לא נשאתי אותו לבד ולכם פקודיי אני חייב תודה והערכה. כל מה שהשגנו היה במשותף, וכל אחד מכם שלבש את מדי צה"ל היה לי מיד כבן או כבת.

אני מצדיע לכולם, אבל מעל כולם לאלו שהלכו את הדרך עד סופה. אני מרכין ראש בפני הנופלים ומשפחותיהם, מחזק את הפצועים ונושא תפילה להחזרת הבנים.

אני מצדיע לכל החיילים, באשר הם, סדיר, מילואים ועובדי צה"ל, ומצדיע לחיילים הקרביים על שירות תובעני הכרוך באימונים קשים, בפעילות מבצעית ובמבצעים מסוכנים.

אני מבקש להודות למפקדים, בכל הדרגים, שבחרו להנהיג, לקבל עליהם אחריות ולקחת סיכונים, וידעו שלפקד בצבא פירושו להיות אחראי כל הזמן, ללא שעות עבודה, ללא זמן אישי באמת, לאורך כל היממה, בשבתות ובחגים. אני מצדיע לקציני המטה שעבודתם היא ביטוי למחשבה עמוקה, לתכנון ולתיאום, ושעובדים הרבה יותר ממה שמוכר וידעו. אני מצדיע לכם המפקדים, לֿכולכם. אתם שבחרתם לחיות חיים לא נורמליים כדי שלאזרחי המדינה יהיו חיים נורמליים.

אני מצדיע לכם, אבל מזכיר, שבראש ובראשונה אנחנו אלו שצריכים להודות על ההזדמנות לשרת בצה"ל. מפקד בצה"ל עוסק במהות בביטחון, בחינוך דור ובערכים. הוא נותן ומקבל, הוא בונה ונבנה.

מטוסים וטנקים משוכללים יש לצבאות רבים ודיגיטל מצוי בשפע, ובכל זאת צה"ל פורץ דרך בתחומים רבים ומוציא לפועל מבצעים באופן ייחודי שאין לו אח ורע בעולם. הסיבה המרכזית לכך היא איכות האנשים. כשדוד בן גוריון אמר "גורלה בידי כוחות הביטחון" הוא התכוון גם לחובה של המפקדים ושל החברה לטפח את האנשים שעוסקים בביטחון. איכות הביטחון היא כאיכות המשרתים בצה"ל.

היה לי שירות משמעותי שהגיע לשיאו כרמטכ"ל. בכל יום פעלתי מתוך תחושה שגורל המדינה בידי צה"ל ובידיי. לא הכול מושלם ונושאים רבים מחייבים המשך שיפור ושינוי. אבל ידעו אויבנו צה"ל חזק, מותאם יותר, ובעל כושר התקפי גבוה ביותר.

את האחריות והמשימה אני מעביר לרב־אלוף הרצי הלוי, שהוא מעכשיו מפקדנו קצין מוכשר, מנוסה, ערכי ּומקצועי, ולכם חייליי אני אומר אתם בידיים מצוינות, שלו, של אלופי המטכ"ל ושל מפקדי צה"ל בכלל.

אני מסיים את המסע בסיפוק. היה בו מהכול, הצלחות וכישלונות, רגעי נחת וצלקות, אבל לעולם היו בו חרדת קודש והשתדלות! אני מסיים בסיפוק ויוצא מלא תקווה, בזכות האיכות האנושית נוער איכותי שהופך לחיילים טובים שהופכים למפקדים מצוינים.

יש השואלים מהו טעם המערכה ועד מתי? אני עונה ומאמץ את תשובתו של משה בילינסון לפני קרוב למאה שנה: "עד שהנלהב ביותר והנועז ביותר באויבנו... ידע שאין אמצעי לשבֹור את רוחו של עם ישראל בארצו. זהו טעם המערכה".

חייליי, אני נפרד מכם ומשאיר את המערכה ואת ביטחון המדינה בידיכם. אני נפרד מכם בהערכה גדולה ובאהבה רבה, מראשון החיילים ועד לאחרון האלופים. אני נפרד מצה"ל שאותו אני כל כך אוהב, מצדיע לכולכם ומודה על הזכות לפקד עליכם ועל צבא עם עוצמה, כזו שמעולם בכל ההיסטוריה לא הייתה לעם היהודי. זהו צבא העם, המגן על העם, שמגלם את הטוב שבעם.

אני מצדיע לכם חייליי ומחבק אתכם.
לעולם תישארו חייליי,
ומרגע זה אני חייל שלכם.

רב-אלוף אביב כוכבי, ראש המטה הכללי.