איגרת הרמטכ"ל, מסמכים היסטוריים ותמונות לאורך השנים

ב-26 במאי 1948, חתם ראש הממשלה הראשון, דוד בן-גוריון, על פקודה להקמת צבא ההגנה לישראל. ב-31 במאי 1948 הוקם רשמית צה״ל. לכבוד המאורע ההיסטורי, פרסם הרמטכ"ל איגרת מיוחדת. הנה היא לפניכם - יחד עם מסמכים ותצלומים נדירים מימי הקמת צה"ל

31.05.23
מערכת את"צ

חיילי צה''ל ומפקדיו,

"בידיו של צבא זה יופקד מעכשיו ביטחון העם והמולדת". כך כתב דוד בן־גוריון בפקודת היום להקמת צבא ההגנה לישראל, היום לפני 75 שנים.

כשם שכרכו מנהיגי היישוב העברי חיי מגל וחרב, כך כרכו מייסדי המדינה עצמאות וביטחון. ימים ספורים לאחר שנשמעה הכרזת עצמאותה של ישראל בד בבד עם פלישת צבאות ערב, אישרה מועצת העם את הקמתו של צבא ההגנה לישראל. מתוך החירום וההכרח, ובשעה שקרבות מלחמת הקוממיות בעיצומם, הפך כוח המגן הישראלי מארגוני מחתרת מתנדבים ובעלי הזדהות רעיונית שונה זה מזה, לצבא סדיר שהתאחד תחת מטרה אחת וערכים משותפים: להגן על המדינה הצעירה ברוח מגילת העצמאות וערכיה.

צבא ההגנה לישראל קם בראש ובראשונה כצבא לוחם, ובה בעת הוא נועד לשמש גם מסגרת חברתית מלכדת ומאחדת. עקרונות היסוד של הקמתו שרירים וקיימים בו עד היום: צבא העם, שבו מקום לכל גבר ואישה מכל חלקי העם, החייבים בגיוס חובה שוויוני שממנו צומחת המנהיגות הצבאית. כוח המילואים של צה"ל הוא הביטוי המובהק של אחדות המטרות האזרחיות והביטחוניות ושל קשרי הגומלין בין אזרחי המדינה לצבא.

מתוך תחושת הדחיפות, השכילו חברי מועצת העם למצוא את המשותף ולא הניחו למחלוקות להכשילם במעשה הקמת צבא המדינה. בכך, הניחו לנו מקימי המדינה דוגמה ומופת למעשה המנהיגות כולו. 75 שנים חלפו. ישראל מדינה חזקה ומתפתחת, וכדרכן של חברות משגשגות חלות בה תמורות רבות. אתגרי הביטחון משתנים גם הם, ואיתם גם צה"ל. בכל יום ניצבים אויבינו מוכנים לפגוע בנו. עליונותו של צה"ל בזירות הקרובות והרחוקות נשמרת הודות לכושר הלמידה הגבוה שלו, להשתנותו המתמדת וליכולתו להתאים את עצמו לאתגרים המשתנים.

בבסיס עוצמתו של צה"ל עוז רוחם של לוחמיו, הנתמכים בפיתוחים טכנולוגיים מהמתקדמים בעולם ובמודיעין מדויק. לוחמי צה"ל מפגינים גבורה יום יומית ונכונים לסכן את חייהם במשימת ההגנה מול כל איום. ב־75 שנות מערכה איבדנו רבים מרע ינו שנשאו לפנינו באחריות לקיומנו כאן. אומץ ליבם הוא כמגדלור בעבורנו, וערכיהם מתווים לנו את הדרך.

פקודת היום להקמת צה"ל נחתמה בשבועת לובשי המדים למשימת ההגנה על המדינה. שבועה זו נשמעת גם כיום מפי המתגייסים הצעירים, והיא עוברת כחוט השני בין הדורות: מדור המייסדים לדורנו אנו, ממשמרתם למשמרתנו. ביבשה, באוויר ובים, בכל הזירות ומול כל אתגר, נמשיך ונקיים את ההבטחה להקדיש את כל כוחנו להגנת המולדת וחירות ישראל ולשמירה על ביטחון המדינה ואזרחיה.

חזקו ואמצו,

רב-אלוף הרצי הלוי

ראש המטה הכללי

לרגל ציון 75 שנים להקמת צה"ל, מפורסמים גם מסמכים משנת 1948 ובהם פקודת ההקמה של שירות המודיעין, שלימים הפך לאגף המודיעין. במסמך ההקמה, מתוארות משימות שירות המודיעין ותפקידיו. לצד פקודת ההקמה, מסמך מפורט על אופי וכללי השירות הנדרשים לשירות החדש. בין המסמכים ניתן למצוא פקודת רכש דחופה לציוד אשר כולל אמצעי האזנה.

"מסמכים אלו הם צוהר לתהליך ההקמה של המודיעין הצבאי, שנולד תוך כדי מלחמה ע"י קומץ אנשים שעברו הכשרה, עם מעט ציוד וכמעט ללא טכנולוגיה", מציין סא"ל במיל' גדעון מיטשניק, רע"ן מורשת באמ"ן.

 באדיבות ארכיון צה"ל ומעהב"ט, ארכיון המל"מ וענף מורשת אמ"ן

בנוסף, מפורסמות פקודות הקמה של הטייסת הראשונה (טייסת 100) וטייסת הקרב הראשונה (טייסת 101). טייסת 101 לקחה חלק בתקיפה בסמוך לגשר "עד הלום" אל מול טורי השריון של הצבא המצרי.

פקודת הקמת טייסת 100

פקודת הקמת טייסת 101

 

 

תמונות ארכיון מהקמת הטייסות הראשונות