טקס ההתייחדות הראשון לזכר חללי חטיבת הקומנדו

24.05.23
מערכת את"צ
טקס ההתייחדות הראשון לזכרם של נופלי חטיבת הקומנדו התקיים אמש (שלישי). הטקס התקיים בהיכל הזיכרון בירושלים בראשות ראש המטה הכללי, רא"ל הרצי הלוי, ובהשתתפות מפקד חטיבת הקומנדו, אל"ם מני ליברטי, המשפחות השכולות ומפקדי וחיילי החטיבה בעבר ובהווה. במהלך הטקס הניחו מפקדי החטיבה יחד עם המשפחות השכולות זרים לזכר חללי החטיבה.

נאומו המלא של הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי:
משפחות יקרות, מפקדים, חיילים, מכובדי כולם.
התכנסנו כאן היום להרכין ראש לזכרם של חללי חטיבת הקומנדו, חללי אגוז, דובדבן ומגלן. זו הפעם הראשונה שאנו מתכנסים כך, מאז הוקמה חטיבת הקומנדו כמערך מבצעים מיוחדים לזרוע היבשה. חטיבת הקומנדו מאגדת תחת פיקודה את המובחרות ביחידות, שהקים צה"ל כמענה ייחודי למורכבים באתגריו: לחימה בעומק שדה-הקרב ביעדים מורכבים, לוחמה בטרור הפלסטיני בחיכוך ישיר עם האויב ופעילות יבשתית מתוחכמת בגבול הצפון מול החזבאללה.
איחוד החטיבה הוא שלב בהתהוות - יש בו התחזקות והתבססות של החטיבה, לצד שימור אופי היחידות ועוצמתן. במשך קרוב לשלושה עשורים, הובילו יחידות החטיבה את המבצעים הנועזים ביותר בצה"ל; בלחימה שקטה ומדוייקת, בפעולות יומיומיות חשאיות בעומק האויב, בחשיפה נמוכה ועם הישגים מעולים. אלה פעולות, שחשיבותן חורגת מעל ומעבר למקום ולזמן בהם בוצעו, ויש להן השפעה רבה על מורשתו של צה"ל, על תורות הלחימה של חטיבות החי"ר והיחידות המיוחדות האחרות, ועל התוצאות בשדה המערכה כולו.
החטיבה הוקמה לפני פחות מעשור, אמנם, אך אפשר לראות בתפיסת ההפעלה שלה מקור השראה עתיק יומין. סיפור נצחונו של גדעון על המדיינים נחשב לאחת הדוגמאות המזהירות בהיסטוריה הצבאית. את ההכרעה השיג גדעון באמצעות אותם העקרונות על פיהם פועלת חטיבת הקומנדו: תכנון מדוקדק של הפעולה, העמדתה על תחבולה ועל עקרון ההפתעה בלוחמת לילה בעומק האויב, הכרת השטח ומעל הכל - שיתוף מספר מצומצם של לוחמים מעולים בקרב, אשר אותם בחר גדעון בקפידה. איכות פעולת הקומנדו מושגת לא בזכות כמות, אלא בזכות איכות התחבולה, התעוזה והמקצועיות. 
חטיבת הקומנדו קמה כחלק מיכולתו של צה"ל לבצע השתנות מהירה ולהתאים את המענה שלו להשתנות האיומים. האיחוד מאפשר לצה"ל לשמר גמישות מבצעית בהפעלת הכוח להשתתפות במלחמה כחטיבה. לכל אחת מהיחידות התמחות משלה, שהושגה בשעות רבות של חיכוך עם האויב במאפיינים ייחודיים; כל אחת פיתחה ידע מבצעי בגזרתה בשורת הישגים מבצעיים מרשימים. משום שכך, האיחוד מאפשר גם למידה והשתפרות, על ידי השיתוף בידע והרחבתו לגזרות נוספות. אלה, יחד עם שיתופי הפעולה ההדוקים של החטיבה עם גורמים נוספים בקהילת הביטחון והמודיעין, משמשים מכפיל כוח בפעולתו של צה"ל.

משפחות יקרות, השירות ביחידות קומנדו עתיר אתגרים גופניים ונפשיים, לא רק לחיילים אלא גם לכם, בני המשפחה. בחופשות המעטות ראיתם את הפנים העייפות, את העיניים הטרוטות, ולא תמיד ידעתם מדוע. על מבצעי חטיבת הקומנדו, וביניהם מבצעים מכריעי-כף במערכות מורכבות, לא ניתן לדבר.
למרבה הצער, אתם למדתם על מעשי הגבורה של יקיריכם רק לאחר שקיבלתם את הבשורה הקשה. סיפורי הנופלים חושפים מעט מהזירות שבהן פועלים לוחמי החטיבה, ומאירים את הערכים ואת הרוח המניעים את פעולתה: אומץ לב, חתירה למגע, נחישות, קור רוח והנעה מתחושת שליחות, תוך סיכון חיים מול המסוכנים שבאויבינו. חטיבת הקומנדו איבדה חיילים, קצינים צעירים ומפקדים בכירים, עדות כואבת לאתוס "הפיקוד מלפנים" ולמפקדים העומדים בראש חייליהם ביציאה לקרב.
לכל יחידה מורשת הזיכרון שלה, וגם אלה מתאחדות במעמד הזה, בזוכרנו יחד את הנופלים כולם: את אלה שנפלו בקרב והגנו עד כלות נוכח פני אויב, את אלה שנפגעו בתאונות מבצעיות, ואת אלה שנכנעו למחלה או לאתגרי הנפש. כל נופל הותיר אחריו בני משפחה, מפקדים וחברים, הכואבים את לכתו בכל יום ומתאבלים על מה שהיה, ועל מה שעוד יכול להיות, אלמלא נפל.
פעולתו של הקומנדו מתקיימת תחת משימתו של צה"ל להגן על מדינת ישראל ואזרחיה. זוהי פעולה שאופייה התקפי ויוזם, והיא מבוססת על יתרון ההפתעה, התחבולה והתעוזה, כמו גם על הנכונות להסתכן עד כדי אובדן החיים. עלינו, המפקדים, לפתח את הרוח היוזמת ולעודד את התעוזה, כדי להבטיח שידו של צה"ל תהיה תמיד על העליונה; בה בעת, מחובתנו לקיים גם שגרת בטיחות ומשמעת, שתמנע מצבי סיכון שלא לצורך ותצמצם את הפגיעה בחיי אדם ככל שאנו יכולים.
בעוד יומיים תסתיים ספירת העומר, ושוב נסב לשולחן החג. העם היהודי מסיים לספור ארבעים ותשעה ימים בין פסח לשבועות; היו אלה ימים קשים. אתן, משפחות יקרות, סופרות ימים רבים מאז נפרדתן מיקיריכן בפעם האחרונה ולספירה זו אין סוף. אלה ימים קשים מאוד, כל אחד ואחד מהם. אני מאחל לכולכן חג שבועות שמח. דעו, שבזכות מורשת הנופלים חטיבת הקומנדו וצה"ל כולו – חזקים יותר. משפחות רבות יוכלו לחגוג את החג בשלווה ובשקט, ביודען כי צוותים מיומנים רבים פועלים להגנה עליהן בפעולות מדוייקות, בכל הגזרות, ללא הפסקה וללא לאות.
משפחות יקרות,ברוחו של כל לוחם בחטיבה מפעמת מורשתם של יקיריכן. אנו נוסיף לעמוד לצידכן ולשאוב גם מכן את העוצמה להמשיך במשימת ההגנה על הבית.
יהי זכר הנופלים ברוך.
נאומו המלא של מפקד חטיבת הקומנדו, אל"ם מני ליברטי:
משפחות יקרות ואהובות, ראש המטה הכללי רב-אלוף הרצי הלוי, מפקד פיקוד המרכז, מפקד זרוע היבשה, אלופי צה"ל בעבר, מפקד האוגדה, מפקדי היחידות והעוצבה בעבר ובהווה, ראש העיר מודיעין - מכבים - רעות, סגן המנהל הכללי וראש אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, יושבת ראש ארגון אלמנות ויתומי צה"ל, מכובדי כולם.
עוצבת הקומנדו הוקמה בשנת 2015 מתוך צורך מבצעי מובהק להטיל לקרב הן איכות והן כמות קרבית שלא הייתה קיימת קודם לכן בצה"ל. תחת קורת גג אחת אוחדו שלוש יחידות - אגוז, מגלן ודובדבן. יחידות בעלות מורשת מפוארת, איכות מרשימה של אנשים ואינספור אירועים מבצעיים בביטחון השוטף, בימי קרב ובמערכות ישראל.
הקשר בין היחידות לבין המשפחות, הוא קשר אמיץ ואינטימי, שחצה מזמן את גבולות המסגרת הצבאית השגרתית. אם כך הדבר, לשם מה נתכנסנו כאן היום? לשם מה אנו מקיימים לראשונה טקס נוסף? לשאלה זו יש שתי תשובות: הפילוסוף הגרמני ניטשה כתב "מי שיש לו למה שלמענו יחיה, הוא יוכל לשאת כמעט כל איך". התשובה הראשונה מופנת אליכן, המשפחות החשובות לנו מכל. לתפיסתנו, על מורשתם המפוארת של בניכם לחצות את גבולות היחידה. נמשיך לחנך לאורם ובדרכם את כל מי שמתנדב למשימה העילאית שנקראת לוחם קומנדו.
כפי שאנו בטוחים בתועלתה של הלמידה המבצעית בין היחידות, כך התשובה הראשונה מופנית אנו משוכנעים שלמורשת אין גבולות. התשובה השנייה מופנת אל מפקדי הצוותים והפלגות היושבים בקהל. לוחם הקם להסתער חונך כך בבית - על ערכי צה"ל. הוא סומך על מפקדיו וחיי חבריו חשובים לו כמו היו אלו שלו. הגם שסיבות אלו נעלות, כל לוחם רוצה לדעת שהוא מסתער עם אנשים שלהם מטרה משותפת. העבר, ההווה והעתיד משותפים גם הם: בהיסטוריה של כולנו בניכם כתבו פרק מפואר.
זיכרון הבנים הוא לנו המשותף ואין משמעותי ממנו בשעת קיום פקודת ההסתערות. בהווה - המפקדים היושבים כאן נושאים בתורם את לפיד הביטחון. ובאשר לעתיד - לאחר סיור בהר הרצל כתב רונן לוברסקי זכרו לברכה בעודו משרת כלוחם ביחידת דובדבן:"בסוף, בחלקה החדשה, שם היה הכי קשה. לראות הרוגים ששמענו עליהם. היה לי קשה לראות תאריכי לידה שממש קרובים לתאריך של אריק – אחי. עברנו גם באנדרטה של נפגעי פעולות האיבה, שם ראינו קיר ריק שמיועד לנפגעים העתידיים - ופה הבנו למה אנחנו כאן, כדי למנוע כמה שיותר שמות שיתווספו על הקיר" במילותיו זיקק רונן את מהלך קיומנו כאן. עלינו להמשיך לעמוד על המשמר בכל החזיתות עבור בטחון אזרחי ישראל.
יקיריי, נוכחותכם כאן היום למרות הכאב, מכוננת המשכיות ועוצמה. נמשיך לעמוד לצדכם בשמחה ובעצב, נמשיך לזכור ולהנציח את הנופלים בכל אשר נלך. בעתיד נקיים מעמד זה, כך אני מקווה, באנדרטה עוצבתית שעתידה להיבנות בעיר מודיעין. בשבוע
הבא אסיים את תפקידי כמפקד עוצבת הקומנדו. בתקופתי כמפקד העוצבה אירע אסון שאת גודלו אי אפשר להמחיש במילים, בכאב קשה מנשוא נפרדנו מאיתמר ואופק, באירוע שאינו מחויב המציאות, שלא היה צריך לקרות, אירוע זה ילווה אותי כל ימי חיי.
משפחות יקרות, אני מודה לכם על האפשרות ללמוד, להכיר ולשמוע על מורשתם של הבנים. זו הייתה זכות יחידה ומיוחדת עבורי. מי ייתן ונזכה לימים טובים של אחדות ושקט של עוצמה.
יהי זכרם ברוך.