'אופק 13' שוגר בהצלחה ונכנס למסלול בחלל

לוויין התצפית המכ"מי החדש במשפחת 'אופק' שוגר בהצלחה למסלולו מסביב לכדור הארץ. הלוויין שפותח ע"י משרד הביטחון ויועבר בקרוב ליחידה 9900 באמ"ן, עתיד לשפר משמעותית את יכולות המודיעין הוויזואלי של צה"ל וגופי הביטחון

29.03.23
עמית דוידוב ונטע רוף, מערכת את"צ

מנהלת החלל במפא"ת (המנהל למחקר, פיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית) במשרד הביטחון, צה"ל והתעשייה האווירית שיגרו לפנות בוקר היום (רביעי) ב-02:10 את 'אופק 13' - לוויין תצפית מכ"מי, לחלל.


(אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון)

הלוויין החדש שוגר משדה ניסויים במרכז הארץ, באמצעות משגר לוויינים תלת שלבי מסוג 'שביט' - אותם המשגרים ששלחו בעבר לחלל את הקודמים בסדרת 'אופק'.

לאחר השיגור המוצלח, אופק 13 נכנס למסלול סביב כדור הארץ, החל לשדר נתונים ועבר סדרת בדיקות ראשוניות. כעת, מהנדסי מנהלת החלל במפא"ת בשיתוף עם מהנדסי מפעל 'חלל' בתעשייה האווירית, ממשיכים בסדרת הבדיקות הנוספות שתוכננו, עד לכניסתו של הלוויין לפעילות מלאה בתקופה הקרובה.


(אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון)

עם כניסתו לפעילות, יעביר משרד הביטחון את הפעלת הלוויין לאחריות יחידת 9900 - המודיעין הגיאוגרפי-חזותי של אמ"ן.

"להצלחת השיגור משמעויות רבות למערכת הביטחון בכלל וליחידת 9900 בפרט", הסביר מפקד 9900, תא"ל ארז אסקל, "מכאן העבודה רק החלה. חיילי היחידה ומפקדיה ימשיכו לעסוק לילות כימים כדי להבטיח את הפעלתו המוצלחת".

"אופק 13 מייצר את קפיצת המדרגה המבצעית והטכנולוגית לשימור ושיפור עליונות החלל של מדינת ישראל בשני העשורים הבאים", אמר ראש מפא"ת במשרד הביטחון, תא"ל (מיל') ד"ר דני גולד, "שיגור הלוויין מוכיח פעם נוספת את עליונות מדינת ישראל בחלל".


(אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון)

את הפיתוח והייצור של לוויין אופק 13 והמשגר מוביל משרד הביטחון, אך מעורבים בו גם גורמים שונים מצה"ל, בהם יחידת 9900 באמ"ן וחיל האוויר. התעשייה האווירית היא הקבלן הראשי של הפרויקט. הם יצרני הלוויין, טיל השיגור ומערכת הניטור בתחנת הקרקע. חטיבת מערכות טילים וחלל, בהובלת מפעל 'חלל', מבצעת את הפרויקט בשיתוף עם חטיבת אלתא ומפעל מל"מ. חברות 'תומר' ו'רפאל' ייצרו את מנועי טיל השיגור.

הלוויין פותח על בסיס ניסיון קודם של מערכת הביטחון והתעשייה האווירית עם שאר משפחת הלוויינים 'אופק', כשהראשון בהם ומכלל לווייני ישראל, 'אופק 1', שוגר ב-19 בספטמבר 1988 מבסיס חיל האוויר פלמחים.

(אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון)

"לוויין 'אופק 13' שוגר בהצלחה רבה משדה הניסוי ינ"ט שבפלמחים", תיאר מפקד הינ"ט, סא"ל ב', "השיגור עצמו התרחש בפרק זמן קצר ומרגש מאוד, שבסיומו שחרר המשגר את הלווין למסלול בחלל. זהו תוצר של חודשי תכנון והיערכות ארוכים מאוד, שלהם שותפים רבים בחה"א, בזרועות צה"ל השונות, במשהב"ט וכמובן בתעשיות הביטחוניות. מבצע השיגור המורכב נוהל מאולם הפיקוד בפלמחים ובוצע ללא דופי, תוך הקפדה ושמירה על מעטפות הבטיחות הנדרשות. שיגור לווין לחלל הוא לא עניין פעוט, ואנו בינ"ט מרגישים גאווה עצומה להשתייך למועדון המצומצם אשר מאפשר למדינת ישראל להיות מעצמת החלל שהיא".

בין מגוון יכולות הלוויין החדש, שאמור להגביר ולשפר את יכולות המודיעין הוויזואלי, הן צילום ביום ובלילה ובתנאי מזג אוויר שונים, מה שישפר משמעותית את האחיזה המודיעינית של מדינת ישראל מהחלל, לשנים קדימה.

"מי שנזקק להוכחה נוספת לחדשנות הטכנולוגית פורצת הדרך המאפיינת את מערכת הביטחון הישראלית - קיבל אותה היום באופן מובהק, בשיגורו המוצלח של הלוויין המהווה הישג חשוב מאין כמוהו", אמר שר הביטחון, יואב גלנט, "ישראל נמנית עם שורה מצומצמת של מדינות האוחזות ביכולות אלו. ההישג בו אנו יכולים להתגאות היום נשען, בראש ובראשונה, על היצירתיות, הכישרון והדבקות במשימה של המהנדסות, המהנדסים וכלל אנשי המקצוע המעולים השותפים במשימה. נמשיך להוכיח כי גם השמיים אינם הגבול עבור מערכת הביטחון הישראלית, המשפרת את יכולות הפעולה שלה בכל מימד ולמול מגוון אתגרים".