מערכת את"צ

                                                                  

משרתים ומשרתות,

היום, ה-8 במרץ 2023, מציינים את יום האישה הבין-לאומי, יום המסמל את השאיפה להשגת שוויון הזדמנויות מגדרי ומציין את הישגיהן של נשים במגוון תחומים. העיסוק בקידום שוויון הזדמנויות בצה"ל נועד לממש שני עקרונות יסוד: האחד, צורך מבצעי – בצבא המבוסס מראשיתו על מודל "צבא העם", משרתות ומשרתים מיום הקמתו, נשים וגברים זה לצד זו, ומתוך כך, כרוך מימוש ייעודו של צה"ל – הגנה על מדינת ישראל, על אזרחיה ועל תושביה ע"י מיצוי מיטבי של ההון האנושי העומד לרשותו -גברים ונשים כאחד. השני – הזכות לשוויון הזדמנויות הנובעת מערך "כבוד האדם" - המהווה זכות בסיסית, לה אנו מחויבים בצה"ל ביתר שאת.

לאורך שנים, צה"ל עשה כברת דרך ארוכה להשגת שוויון הזדמנויות מגדרי. במערך אליו התגייסתי, בו שרתו נשים רבות אך מפקדות בודדות, ממלאות כיום נשים את שדרת הפיקוד. צה"ל שינה מהיסוד את האופן שבו הוא מסווג, ממיין ומשבץ את ההון האנושי, ונשים הן כיום חלק אינטגרלי מהמערכים השונים של צה"ל, עד כי לא ניתן לדמיין אותם ללא נוכחותן ותרומתן. אנו עדים מידי שנה לפריצות דרך חדשניות של נשים בצה"ל ולשבירתן של "תקרות זכוכית" רבות. כיום, חיילת שמתגייסת יכולה להתבונן על כל שדרת הפיקוד, לראות שם מודלים אפשריים, להציב יעד ולהשיגו.

ועדיין, עומדים בפני נשים ובפרט בפני משרתות צה"ל, אתגרים ייחודיים. לראשונה בתפקיד זה, חוויות שעד לפני שנתיים, תפסתי כאישיות שלי, מובנות לי כחסמים אוניברסליים, ארגוניים חברתיים ואישיים שנשים רבות מתמודדות עימם. ההכרה שלנו, נשים וגברים כאחד, בחסמים אלו והתמודדות עימם, תאפשר את מיצויו הטוב ביותר של הפוטנציאל הגלום בהון הנשי בצה"ל.

מפקדים ומפקדות,
המשימה לבנות צבא מנצח היא של כולנו, עלינו להבטיח סביבת שירות שוויונית ומכבדת לכל המשרתות והמשרתים ולעמוד איתן כנגד כל ביטוי של אפליה. אני נוכחת מדי יום עד כמה אתם מחויבים לכך! צה"ל מהווה את משענתה הביטחונית של מדינת ישראל ולצד זה יש לנו תפקיד נוסף, תפקיד חברתי משמעותי – להוות מרכז מאחד של מדינת ישראל.

משרתות יקרות,
מבקשת להודות לכן על חלקכן ותרומתכן הרבה, על שירות מקצועי ומסור שמהווה מקור להשראה וגאווה. המשיכו להביא את מכלול הערכים, הכישורים והיכולות שלכן, החשובים כל כך להמשך מימוש ייעודו של צה"ל.

בברכת יום האישה שמח,

תא"ל אלה שדו
יועצת הרמטכ"ל לענייני המגדר

מרץ 2023

אדר תשפ"ג