אספנו עבורכם 7 יחידות שיודעות הכול על האויב

הוא חולש על כל הזרועות, מהווה מרכיב חשוב בתפקודו של צה"ל בשגרה ובחירום וכולם מכירים אותו. אז לכבוד חג הסוכות, או בשמו השני "חג האסיף", ליקטנו כמה מתפקידי איסוף המודיעין הצבאי

28.09.23
ענבר דקל כהן, מערכת את"צ

כמו שלא מעט כנראה יודעים, שמו השני של חג הסוכות הוא חג האסיף, אבל למה הוא נקרא כך? בימי קדם, בתקופה הזו של השנה היו מקיימים את אסיף הפירות ותבואות הקיץ של החקלאות העתיקה בארץ ישראל. 

לכבוד החגיגות אספנו עבורכם כמה מתפקידי האיסוף המגוונים של צה"ל: מאגף המודיעין, דרך חיל האוויר ועד חיל האיסוף הקרבי (כי אי אפשר בלעדיהם), כדי שגם אנחנו נוכל להשתתף באסיף!

יחידה 504

יחידה 504 היא יחידה באגף המודיעין האחראית על איסוף מודיעין יומינטי (אנושי). היחידה קיימת מאז קום המדינה.

ביחידה מגוון תפקידים אשר מטרתם הוא להשיג מודיעין אנושי בצורה הטובה, היעילה והבטוחה ביותר. ליחידה מגוון שיטות לאיסוף מודיעין אשר מיוחדים ל-504, כאשר המוכרת ביותר - הפעלת סוכנים הפועלים מחוץ לגבולות המדינה.

אנשי היחידה הם כוחה המרכזי, אנשים איכותיים הפועלים 24/7 תוך סכנת חיים מתמדת על מנת להביא מודיעין חשוב למדינת ישראל ולביטחונה.
המבצעים בהם משתתפת היחידה הם בליבת הסוד של מדינת ישראל.

לצורך כך, מפעילה היחידה החשאית סוכנים המסייעים לצבא לצבור ידע עדכני, קריטי ומדויק בזירות השונות.

לקריאה נוספת על פעילויות היחידה לחצו כאן.

יחידה 9900

יחידת איסוף ומיצוי מודיעין חזותי-גיאוגרפי באמ"ן.

מערך 9900 הוא מערך המודיעין הגיאוגרפי והחזותי של אגף המודיעין. המערך משתמש בטכנולוגיה חדשנית ומתקדמת לאיסוף מידע מודיעיני ואחראי על הפענוח החזותי, המיפוי המדויק ומערך הלווינות. המודיעין הנאסף מבוסס על היתוך בין ויזואליה ומידע גיאוגרפי תוך הנגשת תוצרים מודיעיניים ללוחמים בקצה. בשנים האחרונות תופס תאוצה תחום החלל שפועל תחת היחידה במרכז החלל, שם מופעלים כלל הלווינים שמספקים מענה ויזינטי לכלל מערכת הביטחון.

לקריאה נוספת על פעילויות היחידה לחצו כאן.

גדוד 727

בחודשים האחרונים, עובר גדוד האיסוף הקרבי 727 ("מגן אילת") שינוי משמעותי. אם בעבר, היו מבצעים שם משימות שאפשרו פעולה של כוחות אחרים בשטח כמו משימות תצפית, רחפן, בלונאות וגרניט (רכב עם תורן תצפית ומכ"ם), כיום הם לא רק אוספים את המידע עבור אחרים, אלא מבצעים את סיכולי ההברחות הפוטנציאליות בעצמם.

לקריאה נוספת על פעילויות הגדוד לחצו כאן.

גדוד 414

גדוד האיסוף 414, לא אחראי רק על סיוע בסיכולי ההברחות בגזרתם, אלא מעביר את המידע המהותי לייצור מודיעין איכותי - כזה שממנו מאתרים את המטרות האסטרטגיות ביותר ברצועת עזה.

הגדוד מורכב מלוחמי איסוף קרבי ותצפיתניות, ואמון על גזרה שהחיילים מכירים לעומק. יש בו שלוש פלוגות לוחמות שכפופות לכל אחת מהחטיבות ולאוגדה עצמה, ובהתאם - מקבלות מהן משימות בחירום ובשגרה.

לקריאה נוספת על פעילויות הגדוד לחצו כאן.

תצפיתניות

אל מול תוכנות תצפית משוכללות, יושבות התצפיתניות. כל אחת מהן אמונה על שטח מסוים, ואחראית להכיר אותו כמו את כף ידה - כדי להצליח לאתר כל שינוי חריג או תזוזה חשודה. כך הן מוודאות שבזמן התקיפות האוויריות, הגבולות הקרקעיים נשארים שלווים. 

הן מקבלות צי"חים (ציוני ידיעה חשובה) מהמודיעין האוגדתי המהווים "איתור" (אדם או מקום שעלה הצורך להתמקד או לעקוב אחר המתרחש בו), וחוקרות אותו באמצעות כלי האיסוף השונים.

כל שהן חוקרות עלול להפוך למטרת תקיפה פוטנציאלית. בזכות יכולתן לאפיין בצורה מעמיקה ויסודית את השגרה בגזרות -  המפענחות יודעות לדווח בדיוק מה חריג כשהמצב הופך לנפיץ. 

לקריאה נוספת על מפענחות המודיעין החזותי לחצו כאן.

טייסת 100

הטייסת הראשונה והגדולה ביותר בחיל האוויר. עיקר עבודתה הוא באיסוף מודיעין ופענוח שלו בזמן אמת, כשאת המשימות מבצעים שם בעזרת מטוסי החופית והצופית.

כשהם פועלים למען איסוף מודיעין, נמצאים במטוס גם סיירי אוויר, שחלקם מחיל האוויר וחלקם כפופים למערך 9900 באמ"ן. תפקידם הוא לפצח את החוזי, ללוות כוחות או תקיפות של החיל וגם לצלם תמונות סטילס שיספקו מודיעין איכותי לכוחות הקרקע לקראת פעילות מבצעית.

לקריאה נוספת על טייסת 100 לחצו כאן.

יחידה 8200

8200 היא יחידת האיסוף המרכזית של אגף המודיעין. היא נחשבת לאחת היחידות הטכנולוגיות המתקדמות בעולם, והגדולה ביותר בצה"ל.

היחידה הוקמה כבר בשנת 1948, חודשים בודדים לאחר קום המדינה, תחת השם "ש.מ2". כיום, 8200 מובילה את עולמות הסייבר החשאיים בצה״ל, בדגש על איסוף מודיעין באמצעים טכנולוגיים מסוג סייבר וסיגינט (מודיעין אותות), ומחזיקה כוח אדם רחב של מומחי סייבר וטכנולוגיה לצד מומחי שפה.

בשנים האחרונות, היחידה מובילה את מהפכת הבינה המלאכותית בצבא - וחולשת לא רק על תחומי איסוף המודיעין, אלא גם על עיבוד המידע בכלי בינה מלאכותית ודאטא סיינס מתקדמים, כמענה לאתגר היצף המידע הדיגיטלי הקיים היום.

לקריאה נוספת על יחידה 8200 לחצו כאן.