טקס ההתייחדות לזכר 73 חללי אסון המסוקים

08.02.23

יום עיון וטקס התייחדות לזכר 73 חללי אסון המסוקים, התקיים היום (רביעי), במלאת 26 שנים לאסון, בבית החינוך המשותף "הר וגיא". אירוע הזיכרון הוא פרי שיתוף הפעולה של צה"ל והעמותה להנצחת חללי אסון המסוקים.

האירוע נערך במעמד נשיא המדינה, מר יצחק הרצוג; שר הביטחון, מר יואב גלנט; סגן ראש המטה הכללי, אלוף אמיר ברעם; מפקדים והמשפחות השכולות. 

ב-4 בפברואר 1997, ערב יום שלישי, התנגשו שני מסוקי יסעור אשר יצאו משדה התעופה מחניים לעבר מוצבי צה"ל ברצועת הביטחון בלבנון, מעל עמק החולה, שניות ספורות לפני שחצו את הגבול. 73 קצינים ולוחמים שהיו על המסוקים נהרגו. צה"ל משתתף בצערן של המשפחות, וימשיך ללוותן. 

"עשרים ושש שנים חלפו מאז האסון. מאז חוו המדינה והחברה אין-ספור אירועים ורגעים מכוננים, אולם, אסון המסוקים נותר כמו צלקת שלעולם לא תגליד", אמר בנאומו שר הביטחון, מר יואב גלנט, "אסונם של הבנים ושל המשפחות הוא פצע בקורותיה של מדינת ישראל. את הפעילות המבצעית הקרקעית ברצועת הביטחון בלבנון, אליה עשו דרכם הלוחמים שנספו באסון, החליפה פעילות מגוונת ורב-ממדית. גם היום, כמו לפני עשרים ושש שנים, מהווה צה״ל את קיר הברזל החוסם את הסופה השיעית הנושבת ממזרח, ומאיימת על החיים ועל סדרי העולם הנהוגים באזורנו. גם היום, אנו ממשיכים לפעול בכל זמן ובכל מקום, למול ההתבססות האיראנית בזירה הצפונית למול צבא הטרור של חיזבאללה הממשיך להתעצם על חשבון רווחתם ושלומם של אזרחי לבנון. גם היום, שלמותו וחשיבות מעמדו של צה"ל ניצבים לנגד עיננו, כל חייל וכל מפקד כפופים לסמכות פיקודית אחת, למפקד אחד, מהמ"מ ועד לרמטכ"ל. כך היה וכך יהיה".

"אסון המסוקים, בו נגדעו באחת חייהם של שבעים ושלושה מפקדים ולוחמים, הוא אסון ששינה את המציאות כפי שהכרנו אותה", הוסיף סגן הרמטכ"ל, אלוף אמיר ברעם, "שבעים ושלושה מפקדים ולוחמים מכל קצותיה של הארץ וגווניה השונים, שעלו למסוקים ככוח משימה אחד, עשו זאת מתוך תחושה פשוטה של אחדות ושל מסירות לחבריהם, לעמם ולמולדתם, בידיעה כי זה מה שדרוש ונחוץ כדי להבטיח חיים וביטחון בגבולה הצפוני של מדינת ישראל. זהו צבא ההגנה לישראל - "צבא העם", אשר אליו מתגייסים מדי שנה אלפי צעירים וצעירות המשקפים את פניה הרבים והיפים של החברה הישראלית. עלינו לשאוב מזכרם של חללי אסון המסוקים את הצורך לעשות כל הדרוש והאפשרי כדי להדגיש את המכנה המשותף שבינינו. משפחות יקרות, בשם צה"ל כולו אני מבקש לחבק אתכן חיבוק אוהב וחם. צבא ההגנה לישראל ניצב היום דומם לזכרם של שבעים ושלושה הנופלים באסון המסוקים".