50 שנים הפרידו בין לידר ושמואל ז"ל - במסע של קורס פו"ם דרכיהם נפגשו

בין הסא"לים העתידיים של צה"ל, לא סתם עמדו גם מירב, אסף, אלימלך ורויטל. זוג המשפחות השכולות הצטרפו למסע בן 4 ימים כחלק מקורס פו"ם אפק, כדי להנחיל את מורשת החללים הלאה - למפקדים הבאים של צה"ל

25.07.24
שירה הלמן, מערכת את"צ

הפקה ועריכת תוכן: שירה הלמן צילום: תומר פלר עריכת וידיאו: עידו לור גרפיקה: רומי שמואלי

"אנחנו רוצים שיכירו את לידר דרכנו", מבקשים מירב ואסף, הוריה של סרן לידר פרץ ז"ל, קצינת לוגיסטיקה בגדוד 77 שנהרגה בתאונה במחנה צאלים לפני שנה. יחד עם חניכי קורס פו"ם אפק, סגני האלופים הבאים של צה"ל, הם עברו מסע בן ארבעה ימים, שהתחיל בגלבוע ונגמר באנדרטת חיל השריון בלטרון. "המסע נועד לחבר את הקצינים למקום אותו הם משרתים", מסביר סא"ל ל', מפק"ץ בקורס, "המשפחות השכולות שהצטרפו אלינו באו להנחיל את המורשת למפקדים הבאים בצבא".

זוג נוסף שהתלווה למסע הוא אלימלך ורויטל קנה. אחיו של אלימלך, שמואל ז"ל, היה לוחם שריון בחטיבה 14 ונהרג במלחמת יום הכיפורים. "אני בעצמי נלחמתי באותו זמן בחטיבת הצנחנים", הוא משחזר, "ורק שבועיים לאחר שזה קרה פגשתי במקרה שני שריונרים שסיפרו לי שהוא איננו". 

שמואל ולידר שניהם התאפיינו ברצון העז שלהם להתגייס לצה"ל ולתרום. "לידר אמרה לסבא שלה, שהיה סא"ל בעברו: 'לא רק שאני אעקוף אותך בדרגות, אני אעשה תפקיד שאף אישה בצה"ל לא עשתה'", אומרת מירב בחיוך. "שמואל היה אמור להתגייס למערך הטכני בחיל האוויר", מספר אלימלך, "אך הוא התעקש להיות לוחם, מהידיעה שהנפש שלו יודעת שזוהי הקריאה שלו".

בין אם לאחר שנה או 50, לידר ושמואל השאירו ריק משמעותי בחיי המשפחות שמלווה אותם כל יום. "זה מין מצב של דיכאון", אלימלך שיתף, "אבל לומדים להתמודד ולמצוא את נקודות האור. בשבילי זה המשפחה - שמו השני של הבן שלי הוא שמואל". 

בעקבות המלחמה, אסף, אביה של לידר, סגר מעגל אחד במסע השכול אותו הוא עובר. "ב-7 באוקטובר הוקפצתי למילואים וכהכנה לתמרון הגענו למחנה צאלים", הוא שיחזר, "הלכתי בצעדיה ולבסוף הגעתי למקום בו היא נהרגה. יכולתי ממש להרגיש ולהריח שהיא הייתה שם".

את המסע הם סיימו בקיר שמות חללי השריון, שם כתובים לידר ושמואל, שכל כך רחוקים אחד מהשני, ובכל זאת נרקם בין הסיפורים שלהם קשר בזכות הקורס. "למדנו המון מלידר", מחייך סא"ל ל', "ערכי המפקד שהיא כתבה ליוו אותנו לאורך כל המסע וזה מדהים לראות כמה בוגרות התובנות שלה היו". אלימלך סיכם גם הוא עם מסר למפקדים הבאים: "תמשיכו כך, והסיפוק יגיע מהנתינה ומההקרבה שאתם עושים".