מנהרת הזמן במודיעין לחודש אוגוסט

01.09.22
סא"ל (מיל') גדעון מיטשניק, רע"ן ההיסטוריה והמורשת אמ"ן

ראשית אוג' 1958 - מבצע "רסקו". מבצע מבוקר של השב"כ מול המודיעין הרומני. המבצע החל בקיץ 1958 לאחר שבשב"כ התייצב "עולה חדש" מרומניה, שהתוודה כי הינו מרגל של המודיעין הרומני. היתה זו תקופה שבה קיימו שירותי המודיעין המזא"רים פעילות נרחבת להחדרת מרגלים בדרכים שונות. מאז אותו מפגש הופעל העולה ("רסקו") כסוכן כפול מול המודיעין הרומני במשך שנים רבות תוך שמעביר מידע שאושר וסיפק מידע רב ואיכותי על שירותי המודיעין המזרח אירופאים ושיטות ההפעלה ופעילותם בארץ.

2 באוג' 2006- מבצע "חד וחלק". מהמבצעים הבולטים והשנויים במחלוקת במלחמת לבנון השניה. מטרתו המרכזית היתה להביא מידע על מצב החיילים החטופים אלדד רגב ואודי גולדווסר ז"ל. המבצע כלל פשיטה מוסקת של כוח של כ-200 לוחמי סיירת מטכ"ל ו'שלדג' ב-6 מסוקי "יסעור" וליווי של כוח אווירי משמעותי על יעד של חיזבאללה ומשה"ם בבעלבכ. הסתיים ללא הבאת מודיעין משמעותי. 19 אנשי חזבאללה נהרגו ו-5 הובאו לתיחקור בארץ.

10 באוגוסט 1973 - מבצע "עמלק". יירוט מטוס אזרחי שהמריא מביירות לבגדאד ע"י חה"א - ע"ב מידע של אמ"ן - במטרה ללכוד את ג'ורג' חבש, ראש "החזית העממית לשחרור פלסטין". בתחקור נוסעי המטוס, שהונחת ברמת דוד לא נמצא האובייקט. המטוס ונוסעיו הורשו להמריא וישראל ספגה גינויים מכל עבר, כולל איגוד הטייסים הישראלי על "פיראטיות אווירית". מבצע היירוט, שגרם לישראל נזק בינ"ל רב, בעיצומו של גל חטיפות המטוסים, אושר ע"י שהב"ט, משה דיין, והרמטכ"ל, "דדו", למרות התנגדותו הנחרצת של ראש אמ"ן, אלי זעירא, שהזהיר מפני מספר תוצאות שליליות כמו גינויים בינ"ל, אי וודאות לגבי נוכחות חבש על הטיסה ופגיעה בבטחון מקורות – וצדק בכולן.

ליל 10 – 11 באוגוסט 1963- "מבצע חלוץ". מהמבצעים הראשונים של סיירת מטכ"ל (שהוקמה ב-1957) בעומק מצרים ואחד משני מבצעי הכנה לטובת מבצע איסוף מודיעין בסוף 1964. מבצע מורכב ששילב שימוש במסוקי חה"א להנחתה וחילוץ. מפקד המבצע היה סגן אהוד ברק, לימים מפקד היחידה, ראש אמ"ן, הרמטכ"ל וראש הממשלה. ר' אמ"ן אז, מאיר עמית, הצליח לשכנע את ראש הממשלה ושר הביטחון, לוי אשכול בחשיבות המבצע ולהקצות לפרוייקט האיסופי תקציב יוצא דופן (אז!) של 2 מיליון דולר.

12 אוג' 1973– ביטול כוננות "כחול לבן". שלושה חודשים לאחר שהוכרזה הכוננות למלחמה מול מצרים וסוריה, בניגוד לעמדתו של ר' אמ"ן, אלי זעירא, גויסו כוחות מילואים והושקעו משאבים רבים לחיזוק צה"ל ולאחר שהמלחמה לא פרצה - בוטלה הכוננות. "נצחון פירוס" טרגי של ר' אמ"ן, זעירא, שהעריך גם אז בדיונים בפורומים הבכירים (מהסיבות הלא נכונות), שלא צפויה מלחמה. הוא "צדק" בשל החלטה של סאדאת לדחות את מועד המלחמה מהקיץ לסוף השנה אך ה"הישג" המודיעיני לכאורה של ר' אמ"ן, אלי זעירא, וחיזוק מעמדו ושל המחקר באמ"ן הפך ל"קללה" ב-6 אוקטובר. והיו תוצאות לוואי נוספות: הערכות הרמטכ"ל ושהב"ט לגבי הסבירות למלחמה התערערו. שהב"ט, דיין, עבר להערכת קיצון שבעשור הקרוב לא תפרוץ מלחמה.

16 באוגוסט 1966 – שיאו של מבצע "הציפור הכחולה". מטוס המיג 21 העיראקי נחת בבסיס חצור של חה"א לאחר מבצע מורכב של "המוסד" בראשות מאיר עמית שנמשך מספר שנים ובמספר יבשות. המיג 21, המטוס הסובייטי המתקדם ביותר אז, הגיע לארץ מעיראק על טייסו וספר ההדרכה והיווה שלב חשוב בהכנות טייסי חה"א למלחמת ששת הימים. המוסד הצליח לגייס את הטייס הנוצרי מוניר רדפא במבצע, שהחל כבר ב-1964 וכלל מעורבות גורמים רבים וביניהם: רחביה וורדי, יעקב נמרודי, זאב לירון, הסייען יוסף שמש, פילגשו ואחותה. חילות האוויר של המערב לא הכירו המטוס, והמוסד הצליח היכן ששירותי המודיעין המובילים בעולם נכשלו. ארה"ב הצליחה לקבל את המטוס אליה למרות התנגדויות רבות. קרנו של המוסד בראשות מאיר עמית עלתה מאד. לטייס העיראקי ומשפחתו העתיד בישראל ובכלל היה פחות מזהיר.

22-26 אוגוסט 1973 – בדרך למלחמת יוה"כ. במסגרת התיאומים החשאיים בין מצרים לבין סוריה לקראת המלחמה התכנסה בקהיר המועצה העליונה המשותפת של הכוחות המיוחדים של שתי המדינות לתיאום תכניות ומועד למלחמה. המודיעין הישראלי לא קיבל מידע על המפגש.

אוגוסט 1973- "סימנים מעידים" לקראת מלחמת יוה"כ. במסגרת "הסימנים המעידים"למלחמה החלו במהלך אוגוסט 1973 צעדים צבאיים חריגים בחזית רמת הגולן ובראשם פריסת 25 סוללות טק"א. היקף וארוע חריג וצעד ראשון מסוגו של הסורים. הערכת אמ"ן (שנמשכה עד בוקר ה-6 אוק' 1973) היתה שלא מדובר על הכנות למלחמה אלא על היערכות למגננה ע"ר חשש מפני תקיפה ישראלית. גם מודיעין חה"א הוציא פרסום שלצד הדיווח על ההתרחשות החריגה והצגת המשמעויות על הגבלת פעילות מטוסי חה"א כלל הערכה שמדובר על צעדים הגנתיים. קמ"ן פצ"ן ראה בצעדים אלו שלוו בהמשך גם בחיזוק הביצורים ברמה"ג חלק מתוך היערכות למלחמה.

26-31 באוגוסט 2006 במסגרת מבצע "גן נעול" (כחלק ממבצע מבצע "גשמי קיץ") בשכונת סג'עיה בעזה חשפו כוחות צה"ל מנהרת תופת במעבר קרני. במבצע נהרגו 20 מחבלים ועוד כ-20 נפגעו. היה זה במסגרת הפעולות שהחלו לאחר חטיפת גלעד שליט ב-25 יוני 2006.

31 באוגוסט 1955- "מבצע אלקיים" (פעולת חאן יונס) מהמבצעים הבולטים של הצנחנים (גדוד 890 בראשות אריק שרון) במסגרת פעולות התגמול מול ה"פדאין" בשנות ה-50. המטרה: כּיבוש ופיצוץ בניין המשטרה בחאן-יונס, מתחם מבוצר בתוך מחנה צבאי, ששימש כמפקדת הפדאין. המבצע הצריך מל"ם מדויק והוכן תיק יעד על הבניין ועל השטח. למעלה מ-70 חיילים מצרים נהרגו בפעולה.

לקובץ ה-PDF